$
חדשות טכנולוגיה

רגולטורים באיחוד האירופי: גוגל רודה ביצרניות מכשירי אנדרואיד

לטענת ועדת התחרותיות של האיחוד, התנאים וההגבלות שמציבה גוגל ליצרניות כסמסונג ו-HTC שנשענות על מערכת ההפעלה שלה הם דרקוניים ולא הוגנים. זאת, רק כשבוע לאחר שהגיעה החברה להסדר עם האיחוד בנושא קידום מתחרות בתוצאות החיפוש

נמרוד צוק 17:1016.02.14

החקירה הקודמת של האיחוד האירופי נגד גוגל עדיין לא הסתיימה סופית, והחברה כבר עומדת בפני חקירה נוספת בחשד לפגיעה לא חוקית בתחרות - כשהפעם המטרה היא מערכת ההפעלה אנדרואיד.

במסגרת החקירה הגיעו לידי ועדת התחרותיות של האיחוד חוזים שחתמה גוגל עם יצרניות סמארטפונים כמו סמסונג ו-HTC, שמראים כי מערכת ההפעלה אולי מוגדרת כמוצר קוד פתוח, אבל כשיצרנית רוצה לעשות בה שימוש מסחרי, היא נאלצת להסכים לתנאיה של גוגל.

 

יצרניות האנדרואיד נכנעות לגוגל. One של HTC יצרניות האנדרואיד נכנעות לגוגל. One של HTC

 

בין היתר, עליה להגדיר את מנוע החיפוש של החברה כברירת המחדל, להתקין מראש את כל האפליקציות שלה ולהציג כמה מהן כבר במסך הבית. חברה שתסרב לתנאים אלו לא תוכל להשתמש במנוע החיפוש כלל, או להשתמש בשירותים חיוניים כמו יוטיוב, גוגל מפות וחנות האפליקציות.

 

תחרות לא הוגנת בזירת החיפוש

 

בניגוד לחקיקה המתירנית שבארה"ב, באירופה מחויבות חברות עם נתח שוק דומיננטי לפעול להגדלת התחרותיות - עקרון שהוביל לדרישה של האיחוד בחקירה הקודמת, בעקבותיה נדרשה גוגל לשנות את תוצאות החיפוש כך שיתנו חשיפה גדולה יותר למתחרותיה.

 

נתח השוק של אנדרואיד באירופה עמד בסוף 2013 על כ-70%, על פי נתוני חברת המחקר קאנטר. על פי פרופ' בן אדלמן מהארווארד, שמשמש יועץ למיקרוסופט בנושא, החוזים הללו מציבים שירותים מתחרים כמו בינג של מיקרוסופט או אפליקצית המפות MapQuest של AOL בעמדת נחיתות שמעכבת היווצרות של תחרות בריאה.

 

ארבע מתוך 10 האפליקציות הפופולריות ביותר בדצמבר 2013 בקרב משתמשי אנדרואיד, על פי נתוני קומסקור, היו מתוצרת גוגל. זאת, לעומת אחת בלבד (יוטיוב) בקרב משתמשי אייפון.

 

המתחרים יופיעו בתוצאות

 

חברות כמו אמזון שרוצות להמנע מכבילה לדרישות של גוגל עדיין יכולות להשתמש בקוד של אנדרואיד, אבל הן נאלצות ליצור חנות אפליקציות משלהן ולוותר על חלק משירותי גוגל. גם נוקיה ומיקרוסופט, שעומדות להוציא מכשיר אנדרואיד ראשון בהמשך החודש, צפויות ללכת בנתיב זה.

 

במסגרת נוסח הפשרה האחרון של ועדת התחרותיות וגוגל, תקל החברה על משתמשי AdSense להציב באתריהם פרסומות מפלטפורמות אחרות, תשנה את כללי השימוש בממשק הפיתוח של AdWords. השינויים יאפשרו להתחבר לשירות באמצעים כלים לניהול קמפיינים, יכללו שינוי מבנה תצוגת התוצאות של חיפושים ורטיקליים (כאלה שמנסים לאתר מוצר או בית עסק ספציפי) והקצאת חלק משמעותי מדף התוצאות לקישורים ממומנים מאתרים מתחרים.

 

כחלק מתהליך האישור, טענה גוגל בפוסט שפורסם בסוף השבוע בבלוג של פעילות החברה באירופה, הצעת הפשרה שלה נאלצה לעבור שני סבבים של קבלת משוב מהמתחרות שהגישו את התלונות ובעלי עניין מצד ג', באופן חריג לטענתה במקרים כאלה.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x