• תפריט
הייטק והון סיכון

נחשף בכלכליסט

אקזיט ענק: רקוטן היפנית רוכשת את וייבר תמורת כ-900 מיליון דולר

ארבעת המייסדים הישראלים של החברה, שהשקיעו מכיסם 30 מיליון דולר, יקבלו החזר של פי 30 על כספם; וייבר - הרשומה בקפריסין - היא אחת מאפליקציות הצ'ט הפופולריות בעולם, עם 300 מיליון משתמשים רשומים ב-193 מדינות

אסף גלעד 08:2714.02.14

חברת המסחר האלקטרוני הגדולה ביפן, רקוטן (Rakuten), רוכשת את אפליקציית הצ'ט וייבר תמורת כ-900 מיליון דולר. "כלכליסט" חשף השבוע כי החברה - שנוסדה על ידי ישראלים אך רשומה בקפריסין - מנהלת מגעים למכירתה.

 

מדובר באקזיט מרשים עבור ארבעת היזמים הישראלים שהם גם בעלי השליטה בחברה: טלמון מרקו, איגור מגזיניק, סאני מראולי ועופר סמוכה שהשקיעו בחברה מכספם כ-30 מיליון דולר ועתה זוכים לאקזיט המהווה תמורה של פי 30 על הכסף, ללא סיוע של קרנות הון סיכון או גופים מוסדיים חיצוניים.

 

הארבעה מימנו את פעילות החברה ככל הנראה מדיבידנדים שמשכו מפעילות חברת סרגלי הכלים iMesh אותה ייסדו. מדובר גם באקזיט מהיר יחסית: וייבר הוקמה בשנת 2010 והצליחה להגיע תוך תקופה של ארבע שנים בלבד לשווי גבוה של 900 מיליון דולר, עם בסיס משתמשים של 300 מיליון איש - זינוק של 120% בתוך שנה.

 

רקוטן, כאמור חברת המסחר האלקטרוני הגדולה ביפן, החלה בשנת 2012 במסע קניות, עם רכישת Kobo, שירות ספרים אקלטרוניים בעל ספרייה של 4 מיליון ספרים, מגזינים ועיתונים ולקוחות ב-190 מדינות. עוד באותה שנה רכשה את Wukai.tv, שירות סטרימינג VOD המבוסס בספרד שהחל להתבסס לאחרונה מחוץ למדינה והגיע, בין השאר, לבריטניה. בספטמבר 2013 רכשה רקוטן את חברת התוכן הדיגיטלי Viki שבסיס מנוייה עומד על 30 מיליון איש, מתוכם כ- 20 מיליון במובייל. 

 

 טלמון מרקו, אחד ממייסדי החברה טלמון מרקו, אחד ממייסדי החברה

 

לפי ההודעה שמסרה הבוקר (ו') רקוטן, רכישת וייבר נעשתה כחלק מכוונתה להפוך לחברת אינטרנט גלובלית ולהציע שירותי תוכן דיגיטליים, כמו גם שירותי מסחר אלקטרוני ושירותים פיננסיים. לחברה היפנית בסיס משתמשים כולל של 225 מיליון איש בעולם, והחיבור עם וייבר יותר מיכפיל את מספר זה. וייבר תוכל ליהנות מהפצת אפליקציית הצ'ט שלה לבסיס המשתמשים של רקוטן.

 

מרקו, שהכחיש את הפרסום ב"כלכליסט" שלפיו החברה עומדת להמכר, אמר בהודעה: "רקוטן היא אחת מחברות האינטרנט החשובות בעולם. החברה הזו דומיננטית מאוד במדינת האם שלה, יפן, והתרחבה באופן משמעותי לעולם. השילוב הזה מייצג הזדמנות לוייבר לחזק את הגידול במשתמשים שלה בשווקים הקיימים והחדשים שלה. אנו חולקים את חזון משותף עם רקוטן שפרושו להפוך לפלטפורמת התקשורת הגדולה בעולם".

 

 

 

הירושי מיקיטני, מנכ"ל ויו"ר רקוטן אמר בהודעה: "וייבר מביאה את חווית הצ'ט האיכותית והנוחה ביותר שקיימת כיום. בנוסף לכך, היא השיקה ספריית סטיקרים ויש לה פוטנציאל להפוך לפלטפורמת גיימינג. וייבר מבינה איך אנשים רוצים לתקשר זה עם זה בפועל, והיחידה שבנתה פלטפורמה שמצויה בכל החזיתות הנדרשות בעולם התקשורת". 

 

גולדמן סאקס ייצג את וויבר בהליך המכירה.

וייבר היא אחת האפליקציות הפופולריות שיצאו מידיהם של ישראלים, ונחשבת לאפליקציה הגדולה ביותר שיצאה מישראל. על פי פרסומים של החברה, בווייבר משתמשים כאמור 300 מיליון משתמשים רשומים ב־193 מדינות ברחבי העולם, והיא נחשבת לאחת מאפליקציות הצ'ט הפופולריות, תחום הנשלט כיום בידי Whatsapp עם כ־400 מיליון משתמשים ואפליקציית המסנג'ר של פייסבוק עם 945 מיליון משתמשים.

 

מתחרות נוספות של וייבר הן האפליקציות האסייתיות שמחזיקות מספר דומה של משתמשים: Wechat הסינית שבבעלות ענקית התקשורת Tencent מדווחת על 300 מיליון משתמשים בסין ועל עוד כ־50 מיליון ברחבי העולם, Line היפנית מדווחת על 300 מיליון משתמשים ביפן ומחוצה לה ו־KakaoTalk הפופולרית בקוריאה ובארה"ב מדווחת על 100 מיליון משתמשים.

 

וייבר שונה במעט מכל האפליקציות הללו, בכך שהשיקה לפני כשנה גם תוכנת צ'ט מהמחשב האישי, המאפשרת לבצע שיחות יוצאות לבעלי חשבונות וייבר במובייל, אך גם לבצע שיחות למספרי טלפון ניידים רגילים. בכך הפכה וייבר למתחרה משמעותית גם לסקייפ.

  

 

 

 טלמון מרקו טלמון מרקו צילום: Howard Sayer

 

 

כאמור, וייבר אינה חברה ישראלית, אך נוסדה בקפריסין בידי ישראלים, ומפעילה בארץ מרכז פיתוח ותפעול, הממוקם באזור התעשייה של בני ברק, בסמוך למגדלי ב.ס.ר. מנכ"ל החברה מרקו ממעט בראיונות לתקשורת, ובישראל הוא התראיין פעם אחת בלבד - למוסף "כלכליסט" במרץ 2013. בראיון טלמון סירב לחשוף את מבנה הבעלות על החברה, אך ציין כי מושקעים בה משקיעים פרטיים אמריקאים. ככל הידוע, בעלי השליטה בוייבר כיום הם ארבעת מייסדיה.

 

בווייבר מועסקים לפי ההערכה כ־120-130 עובדים, רובם במרכז הפיתוח בבלרוס ובמטה בקפריסין. במרכז הפיתוח בישראל מועסקים רק כ־40-50 עובדים, שמתמקדים בבדיקות QA, בעיצוב ממשק המשתמש ובחלק מפיתוח המוצר.

 

כמו המתחרה וואטסאפ, גם וייבר ניהלה מספר מגעים לרכישתה בשנה האחרונה. לפי ההערכה, החברה אף ניהלה משא ומתן מול פייסבוק בהיקף של כ־200-300 מיליון דולר, אך הוא הסתיים ללא תוצאות, ככל הנראה בגלל המחיר הנמוך. באותה תקופה וייבר צמחה במהירות ואף עקפה את פייסבוק בהיקף ההורדות שלה בכמה מדינות.  

בטל שלח
    לכל התגובות
    x