$
תקשורת

מפברואר יחויבו חברות הסלולר לאפשר גלישה בחו"ל רק למי שיבקש

הוראות חדשות שפרסם אתמול משרד התקשורת יחייבו את החברות לחסום גישה לגלישה סלולרית בחו"ל, אלא אם כן הלקוח ביקש אחרת או רכש חבילה. ההוראות שפורסמו לאחר הליך שימוע ממושך נועדו לשים סוף לתופעת החשבונות המנופחים של מנויים לאחר נסיעה לחו"ל

אופיר דור 08:5219.12.13

לאחר תהליך שימוע שנמשך כמעט שנה פרסם אתמול משרד התקשורת הוראות חדשות לחברות הסלולר הנוגעות לחיוב בגין שירותים בחו"ל.

 

על פי ההוראות החדשות, שייכנסו לתוקף בפברואר 2014, יחויבו חברות הסלולר לחסום באופן אוטומטי וללא תשלום את הגישה לגלישה הסלולרית מרגע הגעתו של המנוי לחו"ל, אלא אם כן הוא רכש חבילת גלישה או ביקש מפורשות גישה קבועה לשירותי הגלישה.

 

מטרתו של המהלך היא להילחם בתופעה המכונה Bill Shock, שבמסגרתה מנויים מחויבים באלפי שקלים בגין שימוש במכשיר הסלולרי שלהם בחו"ל. תופעה זו התרחבה מאוד בעידן הסמארטפונים, כיוון שמכשירים אלה מקיימים אינטראקציה מתמדת עם רשת האינטרנט לצורך ביצוע פעולות אוטומטיות כמו סנכרון הדואר האלקטרוני ועדכון גרסאות לאפליקציות, כך שהמנוי צורך שירותי גלישה בלי לדעת על כך בכלל.

 

שר התקשורת גלעד ארדן שר התקשורת גלעד ארדן צילום: נמרוד גליקמן

 

כל החברות הסלולריות מציעות כיום ללקוחותיהן חבילות מוזלות לשימוש בחו"ל. כך לדוגמה, לקוחות פלאפון יכולים לרכוש חבילת הכוללות גלישה בנפח של 100 מגה־בייט ביום ב־30 שקל. לעומת זאת, בפרטנר מציעים ללקוחות חבילת דקות, הודעות וגלישה בחו"ל ב־349 שקל, וחריגה מהחבילה מחויבת לפי המחירון. לקוחות שלא נרשמים לחבילות השונות שמציעות החברות ולקוחות שרוכשים חבילה אך חורגים מממנה - חשופים לחיובי עתק.

 

 

"מדובר בסוגיה צרכנית כאובה היות שגלישה סלולרית בחו"ל נעשית גם ללא הסכמה מפורשת, ולעתים אף באופן לא רצוני, בתעריפים גבוהים מאוד ומבלי שהמנוי מודע לכך", כתב משרד התקשורת במקביל לפרסום ההוראות החדשות.

באשר ללקוחות שרכשו חבילות לחו"ל שבסיומן הם מחויבים לפי מחיר המחירון, החברות הסלולריות מחויבות לשלוח להם מסרון ללא תשלום כשהם ממצים 75%, 90% ו־100% מהחבילה.

 

את השימוע פרסם משרד התקשורת כבר בינואר, והוא כלל במקור דרישות מחמירות יותר מהחברות, כמו חיובן לחסום לשירותים לקוחות שסיימו את החבילות המוזלות שרכשו לפני נסיעתם לחו"ל. ואולם, בסופו של דבר החליט המשרד לוותר על רוב הדרישות הללו והודה כי חלקן אינו בר־ביצוע.

 

נוסף על כך, משרד התקשורת מתכוון לבחון את פתיחת השימוש במכשירים סלולריים בחו"ל לתחרות בין כלל המפעילים. האפשרות שנבחנת היא להפריד בין החברה שהלקוח מקבל ממנה שירותים בארץ לבין המפעיל שהוא יחויב דרכו בחו"ל. כך יוכל לקוח חברה אחת לחייג מחו"ל דרך חברה סלולרית אחרת בישראל שמציעה תעריפים נוחים יותר. יישום תוכנית זאת ידרוש שימוע נוסף מול החברות.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x