$
הייטק והון סיכון

Quixey, "הגוגל של האפליקציות", עושה עלייה

תומר קגן, אמריקאי יליד ישראל שגייס לאחרונה 50 מיליון דולר למנוע חיפוש היישומים, חונך בישראל מרכז פיתוח שיעסיק כרבע מעובדי החברה. "בעוד כמה שנים נעבוד פחות עם אתרים ועם תוכנות", הצהיר - וטען שהאתגר הבא הוא למצוא תכנים רלוונטיים ביישומי מובייל

אסף גלעד 12:0402.12.13

תומר קגן ולירון שפירא חיפשו במשך חודשים מקום למרכז הפיתוח החדש שלהם. הם חשבו על אירלנד, על מזרח אירופה, אפילו על מזרח אסיה, אבל בסוף, אין כמו הבית. שני היזמים האמריקאים, ילידי ישראל, מכריזים היום על הקמת מרכז פיתוח חדש בישראל לסטארט-אפ שלהם, קוויקסי (quixey), המפתח מנוע חיפוש לאפליקציות.

"מדובר במקום שיהיה מרכזי מאוד לקוויקסי, ויעסוק באתגרים הטכנולוגיים המהותיים שלה: טכנולוגיות חיפוש וביג דאטה", אומר קגן, בראיון ראשון לכלי תקשורת ישראלי. הקמת המרכז בישראל מגיעה חודש בלבד לאחר שגייסה החברה סכום עתק של 50 מיליון דולר.

 

בשל היותה מנוע החיפוש המוביל כיום בתעשייה לחיפוש אפליקציות, החברה מכונה לא אחת: "גוגל של האפליקציות". קוויקסי הנציחה את ההשוואה בין השתיים כשהשיקה לאחרונה מודעות פרסומת לאפליקציות, במודל שמזכיר את אדוורדס של גוגל. "יש לנו עוד הרבה עבודה, וייקח זמן עד שיוכלו להשוות אותנו לגוגל", אומר קגן.

 

תומר קגן, ממייסדי קוויקסי תומר קגן, ממייסדי קוויקסי

 

מתאגידים למשתמשי אנדרואיד פרטיים

 

קגן יתארח במפגש שייערך הערב בחסות תוכנית היזמות EISP של עמותת בוגרי 8200, שם יספר על הקמת החברה, על הגיוס ועל מרכז הפיתוח בישראל. למפגש שיתקיים היום אפשר להירשם בלינק זה. למחזור הרביעי של עמותת היזמות EISP אפשר להירשם עד 8 בדצמבר, בלינק זה. ההרשמה פתוחה לא רק לבוגרי 8200.

 

זהו המרכז הראשון של קוויקסי מחוץ למרכז הנוכחי שלה, הממוקם בעמק הסיליקון. למרות הקרבה למשרדי גוגל, קגן מעדיף לגייס מומחי חיפוש דווקא מישראל: החברה מעסיקה כ-100 עובדים בארה"ב, וכעת בכוונתה לגייס כ-30 עובדים בישראל. ישראל אמנם לא משופעת במהנדסים בתחום מנועי החיפוש, אך קגן מציין שהוא מעוניין בעובדים עם רקע במתמטיקה ואלגוריתמיקה, ומציין במיוחד את בוגרי יחידת 8200.

 

"אין מתחרים לישראל כשזה מגיע לאתגרים ולפתרונות יצירתיים", אמר. קוויקסי מעסיקה בארה"ב ישראלים רבים לשעבר, וקגן מתכנן להטיס את חלקם לישראל להשתלמות במרכז החדש, ולהציע תוכניות עבודה למהנדסים ישראלים בארה"ב. בטווח הארוך, קגן מתכנן להפוך את מרכז הפיתוח בישראל לעוגן מרכזי, שיעסיק כ-25% בחברה עם צמיחתה.

 

קוויקסי, שהקימו קגן ושפירא ב-2009, היא מנוע החיפוש המוביל כיום לאפליקציות. המנוע משרת כ-100 מיליון חיפושים בחודש ונמצא בשימוש חברות כ־Ask.com, מיקרוסופט, נוקיה וספרינט. עבור מנוע החיפוש Ask.com, הרביעי בגודלו בעולם אחרי גוגל, בינג ויאהו, קוויקסי מציעה יכולת חיפוש לאפליקציות סלולריות על גבי שולחן העבודה. עבור מפעילות סלולריות כגון ורייזון האמריקאית וסטארהאב הסינגפורית, מנוע חיפוש אפליקציות המשולב בטלפונים המשווקים על ידם.

 

 

חיפוש לאפליקציות לא היה קיים לפני ארבע שנים. איך חשבתם על זה?

"לפני שייסדנו את החברה הסתובבנו בכנסים ובאירועי הייטק, לכל ועידה היתה אפליקציה משלה וכל סטארט-אפ שהציג פיתח אפליקציה, וראינו שחברות כבר לא מקימות רק אתרי אינטרנט אלא מקדישות הרבה מאמץ לאפליקציות. לפני ארבע שנים, כשגייסנו כסף, רוב המשקיעים נעצו בנו מבטים שאומרים דבר אחד: הרשת לא עשויה מאפליקציות אלא מדפים. עכשיו, כולם מבינים שהמגמה הזו רק תתרחב, ובעוד כמה שנים כולנו נעבוד פחות עם אתרים ועם תוכנות, ויותר עם אפליקציות. כעת אנחנו רוצים להיות לא רק טובים במציאת אפליקציות, אלא ביכולת לתת מענה על כל שאלה שנשאלת במובייל מתוך אפליקציות תוכן".

 

עד לאחרונה המנוע היה מיועד לארגונים בלבד, אך באוקטובר השיקה קוויקסי מנוע חיפוש אישי לאפליקציות עבור משתמשי אנדרואיד. האפליקציה מאפשרת לחפש אפליקציות אחרות לא רק לפי שם או סוג, אלא גם לפי מילות מפתח ומשפטים שלמים, כמו "שדרוג הפעילות הגופנית" או "מאמרים מעניינים במיוחד". המנוע עדיין מצוי בתהליכי שיפור, אך עבור החברה העתיד מצוי לאו דווקא בחיפוש אפליקציות אלא בחיפוש תכנים בתוך האפליקציות. מן הסתם, מנוע חיפוש סלולרי הופך שימושי יותר כשאפשר לא רק לחפש את אפליקציית Yelp או גרופון, אלא גם לחפש בפשטות "סושי" ולמצוא קופונים והמלצות שחולצו מתוך האפליקציות.

 

המרכז הישראלי עשוי לשחק תפקיד מרכזי בפיתוח של חיפוש תוכן בתוך אפליקציות. "התוכן חי ויחיה באפליקציות, התעשייה כולה הולכת לכיוון הזה", אמר קגן. "בחנות של גוגל, למשל, מפרידים בין מוזיקה, תוכניות טלוויזיה ואפליקציות, ולטעמי זו הפרדה משעשעת, כי הרי מוזיקה אני יכול למצוא באפליקציות ספוטיפיי ופנדורה. בבית אני לא מחובר לכבלים, אלא צופה בווידיאו ישירות מאפליקציות כמו הולו. אין כיום דרך יעילה לחפש ולגשת לתכנים בתוך אפליקציות, ויש עוד הרבה מקום לעבודה בתחום".

 

לא ממהרים לחדור לשוק הסיני

 

את 50 מיליון הדולר שגייסה החברה באוקטובר הובילה עליבאבא, בשיתוף קבוצת GGV, והמשקיעים הקיימים Innovation Endeavors של יו"ר גוגל אריק שמידט, טראנס לינק וקרן USVP.

 

למה בחרתם בעליבאבא הסינית להוביל גיוס ענק שלכם?

"אם היית שואל אותי לפני שנה, לא הייתי עושה את זה. עליבאבא לא נופלת דווקא להגדרה של חברה סינית, היא חברה גלובלית מובילה. כשפגשתי אותם התרשמתי מאוד מההגינות ומהאתיקה שלהם. אני בקשר כמעט יומיומי עם היו"ר ג'ו טסאי, שהוביל את עסקת ההשקעה ומסייע לנו במשאבים, בתמיכה ובהדרכה. בניגוד למה שציפיתי, אני לא מרגיש שמעודדים אותי להכנס לשוק האסייתי. אף אחד לא מחייב אותנו".

 

בינתיים קמות לכם מתחרות כמו Everything.me הישראלית, שפיתחה גם היא מנוע חיפוש באפליקציות.

"אני לא רואה אותם כמתחרים. Everything לא מוצאים תוכן, אלא מכניסים אותך לתוך מנוע החיפוש הספציפי של האפליקציה, בניגוד לשליפה ישירה של תוכן, מה שאנחנו עושים. אני חושב שהפתרון צריך להגיע מתחום אפליקציות הנייטיב המקומיות על המכשיר. העולם הולך לכיוון הזה".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x