$
מכשירים ומדריכים

רוצים שעון חכם או משקפיים חכמים כבר עכשיו? השתגעתם

למרות שענקיות כסמסונג ואחרות מציגות שעונים חכמים וגם משקפי גוגל כבר מעבר לפינה, כדאי לחשוב פעמיים לפני שרצים לחנויות. בעיקר, משום שהשעונים אינם משתלמים והמשקפיים יפחידו את הסובבים אתכם

ניצן סדן 13:3308.11.13

התחילו להגיד "מחשוב לביש" בקול; שלבו את הביטוי הזה בשיחות על טכנולוגיה, על טלפונים ומוצרי אלקטרוניקה חדשים. כשחבר שלכם מספר שהוא קנה נקסוס 5, אמרו לו "מה, אבל עוד מעט יהיו משקפיים חכמים של גוגל במחיר הזה. אתה יודע, מחשוב לביש". זו לא סתם מילת באז, כי אם הכיוון אליו הולך שוק הטכנולוגיה והדבר החם הבא.

בשלב זה, יש רק שתי קטגוריות בתחום החדש והמגניב הזה - משקפיים חכמים ושעונים חכמים. כנראה שקצב האימוץ של המכשירים הללו יהיה מהיר יותר משל הסמארטפונים והטאבלטים, משתי סיבות.

 

הראשונה היא שהעולם הוא הרבה יותר מקוון מבתקופה בה אפל השיקה את האייפד; כיום כולנו משתמשים באפליקציות רבות (בעלי האייפונים אפילו משלמים עליהן) באופן טבעי - וגם עולם פיתוח התוכנה בנה את עצמו כך שטכנולוגיות חדשות מנוצלות במהירות והופכות למוצרים.

 

השניה היא שהחברות הכי חזקות בתחום האלקטרוניקה – אפל, גוגל, מיקרוסופט (שפספסה את מהפיכת הטאבלט, והפעם תצטרף בזמן) וסמסונג – הולכות להשיק מוצרים כאלה ולדחוף לכם פרסומות לגרון עד שתקנו.

 

שעון חכם בתצורת צמיד, אב-טיפוס מבית נוקיה שעון חכם בתצורת צמיד, אב-טיפוס מבית נוקיה

 

הלחץ הזה צפוי לעבוד: לפי הערכות חברת המחקר נקסט מרקט, ב-2014 צפויים להימכר כ-15 מיליון שעונים חכמים וב-2020 צפוי מספרם לטפס ל-373 מיליון.

 

האם תצטרפו גם אתם לטרנד המחשוב הלביש? תשלפו את הארנק ותשאגו על המוכר "קח כבר את הכסף שלי ותן לי גלקסי Gear"? או שתעדיפו להמתין למשקפיים החכמים - מוצר שצפוי להגיע למדפים במהלך השנה הבאה? כשמסתכלים מעבר לבאז ולחלומות על גאדג'טים מדהימים, רואים שבעצם - אחת מהקטגוריות כוללת מוצרים שאינם שימושיים עבורכם והשניה - כאלה שאינם שימושיים עבור אף אחד.

 

שעון חכם מתוצרת ניסאן שעון חכם מתוצרת ניסאן

 

השעון החכם: בשורה טובה למסך של הסלולרי

 

מהו בעצם השעון החכם? בסך הכל שלט רחוק לסמארטפון שלכם. במקום לשלוף אותו מהכיס כדי לקרוא הודעת טקסט או לענות לשיחה, תוכלו להשתמש בו. בכך, תיחסך מכם המלאכה הקשה של, ובכן, להוציא את הטלפון מהכיס. הגלקסי גיר של סמסונג מסוגל גם לצלם תמונות, באיכות נמוכה בהרבה משל הסמארטפונים אליהם הוא מתממשק (בינתיים, רק שני דגמים. ורק שלה, כמובן).

 

אם לשפוט לפי הגיר, הסוני סמארטווץ` ודומיהם, מדובר במכשיר שמחירו כחצי משל סמארטפון וביכולתו לעשות בערך עשירית ממנו. איפה הפלוסים? עתה, כשאינכם צריכים להסתובב עם הסלולרי בכיס - היכן שהוא נשרט ממפתחות ומציתים - או להוציא אותו, מה שחושף אותו לסכנת נפילה, הוא ייראה קצת יותר טוב. שווה את הכסף? בהחלט לא.

 

השעון החכם Galaxy Gear. מגניב? לגמרי. ושימושי? השעון החכם Galaxy Gear. מגניב? לגמרי. ושימושי? צילום: עומר כביר

 

בעצם, תארו לכם מצב בו השעון החכם שלכם רוטט או מצפצף ומבשר לכם שהגיעה הודעה חדשה בפייסבוק. תוכלו לקרוא אותה על מסך השעון – אבל איך תכתבו תגובה? בסמארטפון, כמובן. אז בעצם, עדיין תצטרכו להחזיק את המכשיר בכיס ולא בתיק, למשל.

 

אני חייב להודות שכשהושק האייפד, הרמתי גבה ותהיתי מי צריך דבר כזה. מהר מאוד ראיתי שהשוק הזה מוזן ב"רוצה" ולא ב"צריך". כיום אני אוהב מאוד טאבלטים, אבל השעון החכם הוא משהו אחר לגמרי, ועצם תצורת המוצר תלויה לחלוטין במוצרים אחרים לפעולתה. לפיכך, כרגע נראה לי השעון החכם כרכישה לא מבריקה במיוחד.

 

המשקפיים החכמים: חלומו של כל מחסנאי

 

על המשקפיים החכמים קצת יותר קשה לי להתנבא, אך מספר מאפיינים חברתיים עשוים לעמוד בדרכו של המוצר להצלחה. בראשם, העובדה שאנשים לא אוהבים כשזרים דוחפים להם מצלמה לפנים. כך שחוויית השימוש של מי שיקנה אולי תהיה אדירה - עם שלל יישומי מציאות רבודה ומה לא - אבל אנשים אחרים לאו דווקא ירגישו בנוח בסביבתו.

 

משקפי גוגל. סופר גאדג'ט משקפי גוגל. סופר גאדג'ט צילום: רויטרס

 

סוגיה אחרת היא עניין הפרטיות. אחד השיעורים החשובים ביותר של השנים האחרונות הוא חשיבותה של פרטיות. חברות אינטרנט, מפרסמים, ממשלות ורבים אחרים סוחרים במידע עלינו, מה שגורם אי נוחות מופגנת. המשקפים החכמים הם קפיצת מדרגה בעניין: אולי לא מפריע לך שגוגל יודעת מה חיפשת ולאן גלשת ועם מי דיברת. אבל היית רוצה שתהיה לה גישה לכל מה שאתה רואה?

 

משקפיים חכמים מתוצרת Recon משקפיים חכמים מתוצרת Recon

 

מי שהכי יהנה ממשקפים חכמים הוא המגזר העסקי. מחסנאי יוכל להביט בארגז ולדעת מה הוא מכיל גם ממרחק, טכנאי כבלים יוכל להביט בבניין ולראות בדיוק היכן נמצאת תיבת המיתוג, איש ה-it יתבונן במחשב ויקבל את המפרט המלא שלו כדי לדעת אם יש בו רכיבים ישנים במיוחד ועוד.

 

והצרכן הקטן? עד שלא יפותחו כלים ומנגנוני רגולציה להגבלת השימוש והגנת הפרטיות, כנראה שיפסיד יותר משירוויח בכל הנוגע להופעת משקפיים חכמים.

 

משקף חכם מתוצרת Vuzix משקף חכם מתוצרת Vuzix

 

למשקפיים החכמים יש חיסרון נוסף: היעדר אפשרות הזנת תוכן. הפעלה קולית היא חביבה מאוד, אבל חסרת חשיבות כשאתם בסביבה רועשת או מוקפים באנשים שאתם לא רוצים שידעו מה ביקשתם מהגאדג'ט לעשות עבורכם. שוב אנו חוזרים אל הסמארטפון, שבין יתר נפלאותיו נמצאת מקלדת.

 

תשמרו את הכסף שלכם למוצרים שימושיים

 

עיתונאית הטכנולוגיה ג'סיקה לסין החליטה לבדוק בעצמה מה חושב הצרכן האמריקאי על המוצרים האמורים. לפי סקר שערכה, 36% מהצרכנים בארה"ב יעדיפו לקנות שעון חכם, 10% - משקפיים חכמים, 6% ירוצו לקנות גם וגם וכל היתר כלל לא מעוניינים בצעצועים האלה. הסקר שלה התבסס על מדגם של 417 אמריקאים, ע"ב פלטפורמת הסקרים Survey Monkey.

 

לראייתי, מדובר בקטגוריות מוצר בעלות פוטנציאל עבור היצרניות. יתכן שבעתיד יבשיל השעון החכם ויוכל לספק הצדקה אמיתית לקיומו - אך בשלב זה המלצתי היא להמתין שזה יקרה. המשקפיים החכמים טומנים בחובם פוטנציאל גדול בהרבה, אך יעבור זמן רב עד שאנשים ירגישו בנוח לשוחח עם מישהו שיתכן ומקליט כל מילה שלהם, מצלם כל הבעה או אפילו קורא מאמר דעה ב"כלכליסט" תוך כדי שיחה אתכם בזמן שהוא מסתכל לכם בעיניים. המלצתי גם במקרה זה היא להמתין ולא להסתנוור מהסקס-אפיל של הגאדג'טים הללו.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x