$
אינטרנט

הצצה לפעילות הישראלים ב–eBay: קונים סמארטפונים מוכרים טבעות

הישראלים הם בין המובילים בעולם בקנייה ומכירה מחדש של מוצרים ב־eBay, ומפעילים כ־100 אלף חנויות באתר הקמעונאות המקוון הגדול בעולם. כלכליסט חושף את היקף הפעילות ברשת ואת ההרגלים של הצרכן המקומי, שאוהב להתמקח ולקנות בכמויות גדולות, אך גם שומר נאמנות למוכרים ולא רץ אחר הדגם האחרון

הראל עילם 12:1520.08.13

מחושבים, אבל נוטים לרכישות אימפולסיביות. קונים הרבה, אבל מוכרים לאחר מכן ברווח את מה שרכשו. חובבי טכנולוגיה, אבל מוכרים דווקא פריטי אופנה.

 

יובל מטלון, מנכ"ל eBay ישראל, ואלעד גולדנברג, מנהל הפעילות העסקית של החברה, חושפים את הצרכן הישראלי כפי שהוא נראה דרך עיני הקניון הווירטואלי הגדול בעולם. "פעם אנשים היו אומרים, 'מה, אני אזמין מהאינטרנט, אני אקבל את זה בעוד חודש'", אומר מטלון. "ישראלים תמיד מגיבים בהתחלה בחשש. אנחנו רואים את זה בעקומת הרכישות - הם מתחילים מאוד בקטן, אבל ברגע שהם צוברים ניסיון, הם קונים המון". מטלון מציין כי לפי נתוני PayPal, החברה־הבת של eBay, ישראלים קונים יותר - מבחינת כמות עסקאות, כמות פריטים ועלות כוללת - מכמעט כל מדינה באירופה.

 

קונים שמונה תחפושות

 

"ישראלים לא אוהבים לדחות סיפוקים ונוטים להתפתות בקלות. הצעירים הם מאוד הרפתקנים והם קהל רעב שמרגיש בנוח עם טכנולוגיה. בישראל יש תחושה של חוסר, וזאת בשונה מצעירים אמריקאים או אירופים, שלהם יש כל העושר הזה גם בחנויות המקומיות", מספר מטלון.

 

הקונה הישראלי מבצע רכישות גדולות גם כאשר מדובר במוצרים כמו תחפושות. "עשינו קמפיין גדול לפני פורים, והראינו להורים שאפשר לקנות תלבושות לחג ב־80% הנחה מהמחירים בארץ. אז הורים קנו כבר שש, שמונה או עשר תחפושות, שיהיו גם לשנים הבאות. התפיסה היא שהמחירים כל כך נמוכים שמקסימום תמכור או תיתן מתנה למשפחה".

 

גולדנברג אומר שישראלים תמיד אוהבים להתמקח ומשתמשים בכלי ה־Best Offer - שמאפשר לשלוח למוכר הצעה אלטרנטיבית וחשאית עבור מוצר שהוא מנסה למכור - יותר מכל מדינה אחרת. "גם פה, ישראלים יודעים לזהות הזדמנות ולראות מתי מוכר יהיה מוכן לסגור מתחת לשולחן. זה משהו שלא מקובל מסביב לעולם".

 

יובל מטלון, מנכ"ל eBay ישראל יובל מטלון, מנכ"ל eBay ישראל צילום: טל שחר

 

עם זאת הישראלים הם דווקא לקוחות מאוד נאמנים. "חד־משמעית - כאשר ישראלים מוצאים מישהו שהם אוהבים לעבוד איתו, הם יחזרו אליו. אם הם קנו ממישהו אייפון, למשל, והמוכר היה אמין, הם יחזרו אליו לקנות פריטים נלווים. זה מאוד הפתיע אותנו, גם בגלל האופי הישראלי וגם כיוון שהחנות לא בנויה ללקוחות חוזרים. eBay מכוונת לחיפוש מוצרים לפי מחיר, לא לפי מוכר".

 

דור קודם במחיר מציאה

 

הצרכן הישראלי הוא גם מאוד מעודכן: הוא יודע לחפש מותגים ומוצרים שרק יצאו, אבל בדרך כלל לא ירכוש אותם ויסתפק במוצר מדור ישן יותר. "ישראלים יחפשו אייפון 5 ביום שיגיע לשוק, אבל יקנו דווקא אייפון 4 כי עכשיו המחיר שלו ירד והם יודעים לנצל את ההזדמנות. בתחומים אחרים כללי המשחק שונים. בתחום ההנעלה, למשל, ישראלים קונים רק מותגים".

"הקטגוריה שמעניינת את הישראלים במיוחד היא ללא ספק הסמארטפונים", אומר גולדנברג. "אם לפני שנתיים המוצרים הכי נמכרים היו כיסויים לטלפונים, היום אלה המכשירים עצמם".

 

ישראלים קונים עשרות אלפי מכשירים, וברבעון האחרון ביצעו 100 אלף עסקאות בקטגוריית הטלפונים החכמים. המוצר המוביל הוא ללא ספק אייפון 5, אבל בתחרות העזה בין אפל וסמסונג, לסמסונג יש יתרון קל כאשר כל אחת מחזיקה קרוב לשליש מהשוק. היצרנית הטייוואנית HTC משתרכת רחוק מאחוריהן במקום השלישי, וכל שאר המתחרות מחזיקות באחוזים בודדים בלבד מהשוק.

 

 

הקטגוריה שנמצאת במקום השני היא קטגוריית הצילום הדיגיטלי. "אמרו שהטלפון החכם יהרוג את המצלמה, אבל זה לא נכון. הוא יצר המון צלמים חובבים", אומר גולדברג, שמציין שישראלים עדיין קונים המון מצלמות. לגבי הריב ארוך השנים בין חובבי הצילום, הוא מודה כי ישראלים קונים בעיקר מצלמות מתוצרת קאנון.

 

הקטגוריה המצליחה השלישית היא אופנה, ורק ברבעון האחרון ישראלים קנו 700 אלף פריטים במחלקה הכוללת תיקים, בושם, תכשיטים, ביגוד, יהלומים ועוד.

 

לפי מטלון, יש שתי קטגוריות בעלות קצב צמיחה מהיר במיוחד שמכפילות את עצמן מדי שנה. אלו הן קטגוריית כלי הבית, שכוללת מגוון רחב - מסכיני שף ועד מכונות להכנת גלידה, וכן קטגוריית חלקי החילוף לרכב.

 

"לפעמים יש פערים עצומים בין עלות רכיבים במוסך וב־eBay", אומר מטלון. "הקטגוריה התחילה לצמוח בקרב אנשים שמרכיבים ואוספים רכבים ישנים, והתפתחה אל הקהל הרחב שהבין שאפשר למצוא חלקי חילוף במחיר נמוך ברשת. בשנה האחרונה אנחנו כבר רואים עשרות מוסכים שמזמינים חלקי חילוף אצל ספקים ב־eBay".

 

גולדנברג מציין קטגוריה מובילה נוספת - ציוד ספורט ואופניים. ישראלים מזמינים אופניים, שלדות, ביגוד ספורט וחלקי חילוף לאופניים הרבה יותר מאי פעם. בכל חודש ישראלים מזמינים עשרות זוגות אופניים, והיקרים ביותר שהוזמנו ברבעון האחרון נמכרו תמורת 4,500 דולר.

 

מוכרים אופנה וטבעות

 

הישראלים מתמחים בקנייה ובמכירה מחדש, בין שמדובר בקניית סטוקים ישנים, מציאת ספקים בסין והשמשת מוצרים

ישנים, ובין שמדובר בחיסול מוצרים ביד שנייה. למעשה ישראל היא בין המדינות המובילות בתחום בעולם. "הקהל כאן שונה ממדינות אחרות. שם בדרך כלל יודעים למכור או לקנות, אבל לא גם זה וגם זה. היום יש יותר מ-100 אלף ישראלים שמתפרנסים מ־eBay", מתגאה גולדנברג. לדבריו, ישראלים רבים עוסקים בקניית תכולות של מחסנים וחברות שפשטו רגל, ומתמחים בהשמשת ציוד ישן. במקרים אחרים ישראלים עובדים עם ספקים סינים ומוכרים מחדש את הציוד שלהם במערב.

 

המוצרים הנמכרים ביותר מישראל הם בתחום האופנה הכולל גם את תחום היהלומים, וכמה אלפים מהם נמכרים מדי חודש דרך הרשת. המוצר הנמכר ביותר מישראל הוא דווקא טבעות אירוסים.

 

קטגוריה מובילה נוספת היא יודאיקה שכוללת את תחום האספנות, מבולאות ועד למטבעות עתיקים. "ישראל היא קיבוץ גלויות", מזכיר מטלון. "יש כאן אוצרות ששווים הרבה כסף ופשוט יושבים בבוידעם".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x