$
חדשות טכנולוגיה

"אפל אילצה אותנו לעבוד לפי מודל מכירת הספרים שלה"

כך העיד אמש דיוויד שאנקס, בכיר בהוצאת פינגווין, במשפט הספרים הדיגיטליים של אפל. הענקית האמריקאית, שנאשמת בקשירת קשר להעלאת מחירי הספרים, מתגוננת: "רצינו רק להשיק את חנות הספרים הטובה בעולם"

עומר כביר 16:5505.06.13
"סעיף בחוזה עם אפל, שמאפשר לה להתאים את מחירי הספרים הדגיטליים למחירים נמוכים יותר של מתחרותיה היווה גורם בהחלטתנו לעבור לעבודה עם מודל הסוכנות גם בחנויות ספרים אחרות, כולל אמזון" - כך העיד מנכ"ל החטיבה האמריקאית של הוצאת הספרים פינגווין, דייוויד שאנקס, ביום השני של משפט הספרים הדיגיטליים שמנהלת ארה"ב נגד אפל.
במשפט טען הממשל כי החברה זממה, בשיתוף עם חברות ההוצאה לאור הגדולות בעולם, להעלות את מחירי הספרים הדיגיטליים. במרכז המשפט עומד מודל מכירת ספרים הדיגיטליים של אפל, שמכונה “מודל הסוכנות”. קודם למודל זה חנויות שמכרו ספרים דיגיטליים קנו אותם מההוצאות במחיר סיטונאי ומכרו לצרכנים במחיר שקבעו בעצמן. לפי מודל הסוכנות, חנות הספרים מתווכת בין ההוצאה לצרכן. ההוצאה קובעת את מחירו הסופי של הספר, והחנות מקבלת שיעור מסוים מהמכירה.

 

ספר דיגיטלי על מכשיר אייפד. אפל הקפיצה את מחירי ההורדות ספר דיגיטלי על מכשיר אייפד. אפל הקפיצה את מחירי ההורדות צילום מסך

 

“העובדה שהסעיף הופיע בחוזה פחות או יותר אילצה אותנו לפעול לפי מודל הסוכנות", אמר שאנקס, שההוצאה לאור שבראשותו, בדומה להוצאות לאור אחרות שנתבעו, חתמה על הסדר הטיעון. שאנקס, הראשון מבין המו"לים לעלות לדוכן העדים, הוסיף שהוא הוטרד ממחירי הספרים הנמוכים שהציעה אמזון, שב-2009 הייתה אחראית ל-90% ממכירות הספרים הדיגיטליים של פינגווין.

 

הספרים המקוונים ערערו את המו"לים

 

לפי דיווח של סוכנות הידיעות רויטרס, שאנקס העיד כי מדיניות אמזון לתמחר כותרים חדשים ורבי מכר ב-9.99 דולר איימה לערער אקוסיסטם עדינה. “הספרים הדיגיטליים עשו קניבליזציה למהדורות הדפוס, שנמכרו במחיר ממוצע של 26 דולר", הוא אמר.

 

בחקירה הנגדית טען שאנקס שפינגווין התנגדה לסעיף המבטיח לאפל מחירים זהים או נמוכים מאלו של מתחרותיה (מכונה באנגלית Most Favord Nation Clause), מכיוון שחששה כי תפסיד כסף אם אפל תשווה את מחיריה לאלו של אמזון ותוסיף לכך גביית עמלה. לדברי שאנקס, הוא הסכים לסעיף זה רק לאחר שהוצאות אחרות עשו כן.

 

אמזון מכרה בזול. מכשיר הקינדל של החברה אמזון מכרה בזול. מכשיר הקינדל של החברה צילום: בלומברג

 

לפי דיווח של סוכנות הידיעות אי-פי, שאנקס העיד גם ש"התלהבות בלתי הגיונית" והפוטנציאל להגיע ל-100 מיליון לקוחות אפל היו בין הגורמים שהניעו את ההוצאה לאור להיענות לדרישת החברה.

 

אחרי שגם בארנס אנד נובל אימצה את מודל הסוכנות, החלה פינגיווין לפעול להעברת אמזון למודל זה. אף שההוצאה הייתה האחרונה מבין חמש ההוצאות הגדולות שפנו לאמזון, המו"מ לא התנהל על מי מנוחות. “הם צעקו, צרחו ואיימו. זו הייתה פגישה מאוד לא נעימה", העיד שאנקס.

 

אפל: רצינו תנאי משחק הוגנים עבור כולם

 

על דוכן העדים ניצב אתמול גם קווין סול, אחד מהאנשים המרכזיים מטעם אפל במגעים השונים שניהלה החברה עם חברות תוכן בתחום המוסיקה, הטלוויזיה וכמובן הספרים. “רצינו ליצור שדה משחק שיוויני בעבור כולם כך שהמו"לים הגדולים יזכו ליחס זהה לזה של המו"לים הקטנים", אמר, לפי דיווח של אתר cnet.

 

“אפל רצתה רק להשיק את חנות הספרים הטובה ביותר בעולם". לפי סול, אפל הייתה "אדישה" לעסקאות אליהן הגיעו ההוצאות עם קמעונאים אחרים, ושהמו"מ איתם היה "קשה ומאתגר" וכלל התנגדויות רבות לסעיפים שאפל התעקשה עליהם, כולל סעיף Most Favored Nation.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x