$
דו"ח טכנולוגי

דו"ח טכנולוגי

אמאל'ה, הסייבורגים באים!

ארגונים מתחילים לפחד ממשקפי גוגל Glass, חברות רוצות שהציבור יקנה מוצרים באינטרנט אך לא מוכנות להנגיש את האתרים לעיוורים, אנונימוס מפרגן למקרה הטרדה מינית והאו"ם מדווח שבעולם יש יותר אנשים עם סלולריים מאנשים עם מים זורמים בביתם

יוסי גורביץ 12:4924.03.13

הכניסה לסייבורגים אסורה

 

גוגל Glass, הפרויקט הלוהט של גוגל, זה שבמסגרתו המשתמש ירכיב משקפיים שיתעדו את העולם, מעורר במקביל יותר ציפיה ויותר פחד מפרויקטים אחרים. תומכי פרטיות כבר מטפסים על הקירות, כשהם משווים בנפשם איך שיחות של אנשים יוקלטו בסתר ויופצו ברשת תוך דקות. ויש מי שהחליט לעשות מעשה.

 

בר בסיאטל כבר הודיע שאנשים שמגיעים עם משקפי גוגל מתבקשים ללכת למקום אחר, וקבוצה לונדונית - "עצרו את הסייבורגים" שמה - מתחילה בקמפיין נגד הגרוטאות, עוד לפני שהן מגיעות לשוק. הקבוצה אומרת שכל זמן שהגישה לגלאס תהיה מוגבלת לכמה מפתחים וגיקים עם יותר מדי זמן על הידיים, זה לא יהיה נורא כל כך. ניתן להוסיף שהפוטנציאל הדארוויניסטי שגלום באנשים שבוהים במסך שעל העיניים שלהם ולא רואים את עמוד החשמל הקרוב מפתה במידת מה. 

 

הייתם מכניסים אותה לפאב השכונתי שלכם? הייתם מכניסים אותה לפאב השכונתי שלכם? צילום: רויטרס

 

עם זאת, אנשי הקבוצה מציינים בצדק שאם התופעה תהיה נפוצה כמו סמארטפונים (זוכרים כמה מהם היו לפני חמש שנים? כמה יש היום?) אז הפרטיות שלנו הלכה לעזאזל. אתה רואה בן אדם ברחוב, הוא מעניין אותך - נניח שאתה רוצה להטריד אותו מינית - אז אתה מצלם, מעלה לרשת, ובודק מול מאגרי מידע כמו פייסבוק. מישהו עצבן אותך? צלם אותו, זהה אותו, הטרד אותו אנונימית ברשת אחר כך.

 

זה מעשי: כשאתר The Verge בדק לפני כחודש את היכולות של גלאס, הוא הגיע עם צוות צילום לבית קפה (או, ליתר דיוק, למבנה של סטארבקס). הוא התבקש להפסיק לצלם. הצוות פירק את הציוד, אבל העיתונאי המשיך להקליט את הסביבה דרך גלאס ואף אחד לא שם לב.

 

עושים קניות ברשת? גם לעיוורים מגיע

 

חלק ניכר מהסחר כבר עבר לאינטרנט. עבדכם הנאמן מבצע חלק ניכר מהקניות שלו - כמעט הכל, להוציא קניות מכולת, בגדים ותרופות - דרכה. הבעיה היא שברוב מוחלט של האתרים, אין שום התאמה לצרכיהם של אנשים עם מוגבלויות, כגון חרשים ועיוורים.

 

הבעיה של החרשים היא חלקית: מעט מאוד אתרי קניות דורשים ממך לשמוע משהו. הבעיה של העיוורים הרבה יותר רצינית. ארה"ב צפויה בקרוב להעביר תקנות חדשות בנושא, שיחייבו את בעלי אתרי המכירות להיצמד לחוק האמריקאים עם מוגבלויות, שנחקק ב-1990 - כשהרשת היתה רק רעיון במוחו של אל גור (סתם, סתם, צוחקים אתכם.)

 

יש כסף? אין מוגבלויות? מעולה. בואו לקנות אצלנו באתר יש כסף? אין מוגבלויות? מעולה. בואו לקנות אצלנו באתר צילום: Shutterstock

 

עד שזה יקרה, ארגוני החרשים והעיוורים תובעים את אתרי המכירות, בצדק מוחלט מבחינתם. זה צריך להיות חשוב גם לכל החברות שקוראות להעביר לרשת כל שירות אפשרי: אם חשוב להן שכולנו נרכוש הכל ברשת (היכן שאפשר להציג לנו פרסומות, לרגל אחרינו, להפציץ אותנו בספאם ועוד) - אסור להן להשאיר אוכלוסיות מוגבלות מאחור.

 

החברות, כמובן, טוענות שהן לגמרי בעד שלבעלי מוגבלות תהיה גישה, רק לא מבינות למה הן צריכות לשלם על זה. ככה. כמו שאתם מאפשרים גישה לבעלי כסאות גלגלים לחנויות הפיזיות שלכם, אתם צריכים לאפשר גישה לעיוורים לאתרים שלכם. למרבה השמחה, בארה"ב בעלי עסקים מתחילים להבין שיש להם בעיה, והם עורכים את השינויים עוד לפני שהם נתבעים.

 

וואט דה פ..?

 

כנס מפתחי פייתון נשמע משעמם בערך כמו כנס של סוכני ביטוח, אבל יש להניח שהנוכחים בכנס סוכני ביטוח לא יעזו לספר בדיחות סקסיסטיות. אדריה ריצ'רדס, שעובדת כאוונג'ליסטית של חברה בשם SendGrid, שמעה שניים מהנוכחים בכנס מספרים בדיחה כזו. 

 

המפתחת החליטה לעשות מעשה: היא לא רק התלוננה על השניים, משום שהפעולה שלהם יצרה אווירה עוינת לנשים - היא גם פרסמה את התמונות שלהם בטוויטר. לגברים שקוראים את הטור הזה ומגחכים עכשיו בבוז: דברו פעם עם בנות הזוג שלכם על איך הן מרגישות כלפי פעולה פשוטה כמו הליכה ברחוב, ואחר כך עיינו בבלוג "הכצעקתה"; זה יפתח את עיניכם.

 

המארגנים של הכנס פעלו במהירות ראויה לשבח וערכו עם השניים שיחת נזיפה, שבסופה הם התנצלו על ההתנהלות הבלתי ראויה שלהם. אבל זה לא נגמר שם. הפרסום של התמונות שלהם - חלק מטקטיקה של naming and shaming, שגורסת שאסור לתת לפרקטיקה המקובלת של הסתרת זהותם של פושעים - עורר סערה של ממש.

 

מפרגנים למיזוגניה? אנונימוס מפרגנים למיזוגניה? אנונימוס צילום מסך: anonymous-os.tumblr.com

 

אחד המפתחים שצילמה ריצ'רדס, שזיהה את עצמו כ"מר האנק", פוטר זמן קצר לאחר מכן על ידי החברה שלו, שהדגישה שהיא מחויבת לשוויון לנשים. לזכותו ייאמר שהוא האשים בעיקר את עצמו. אחרים קיבלו את הפעולה בהרבה פחות שוויון נפש. ריצ'רדס קיבלה איומי רצח ואונס בטוויטר, והבלוג שלה והאתר של החברה שלה ספגו התקפות DDoS מידי ארגון הטרור המקוון אנונימוס, אלא מה.

 

וכאן החליטה סנדגריד שכל הבלאגן הזה לא מתאים לה, וזרקה את ריצ'רדס לכלבים: החברה הודיעה שהג'וב שלה היה אמור להיות אוונג'ליסטית, ובעליל היא לא מסוגלת לבצע אותו יותר, אז כדאי שתחפש לעצמה עבודה חדשה.

 

מסר לנשים בכנסי מפתחים: נתקלות בסקסיזם? מרגישות אווירה עוינת? תסתמו את הפה. אם תפתחו אותו, בריונים כמו אנונימוס כבר ידאגו לסכור אותו והבוס שלכן יתייצב לצידם. הבוס, כמובן, ישתתף כמה חודשים אחר כך בפאנל הקבוע בכנסי הייטק, זה שבו שוב שואלים למה אין הרבה נשים בתחום.

 

גוגל משתמשת וזורקת

 

הרשת עדיין זועמת על גוגל לאחר שהודיעה שתסגור את גוגל Reader, כשיותר ויותר כלי תקשורת ממליצים לא להשתמש בשירותים שלה משום שאי אפשר לסמוך עליה שהם ישרדו. אבל הבעיה עמוקה יותר, והנזק שגוגל גורמת חמור יותר.

 

שירותי גוגל שנסגרו, בבית קברות וירטואלי שירותי גוגל שנסגרו, בבית קברות וירטואלי

 

כשגוגל התחילה להפעיל את רידר, השוק היה מלא בחברות שהציעו שירותי RSS. ואז נכנסה הגודזילה עמוסת כספי הפרסום, הודיעה לכולם שמעתה יש לה שירות RSS משלה - וכל אדם עם חוש עסקי ידע שהגיע הזמן לצאת. אלא אם אתה מפלצת בעצמך, משהו בסדר הגודל של אפל או מיקרוסופט, אין לך יכולת מעשית להתמודד עם גוגל.

 

התוצאה: גוגל בלעה את השוק. לפני פחות מחודש, היא גם ירקה אותו לכיור. בין 2006 ל-2013, היו מעט מאוד שיפורים בתחום, כי לך תתמודד עם גוגל. התוצאה: אחרי שנים של עליית טוויטר ופייסבוק, תחום ה-RSS - שנחשב חלוצי ומהפכני בזמנו - מת. והזהות של הרוצח ברורה לכולם.

 

קצרצרים

 

1. סטיבן אלופ, מנכ"ל נוקיה, נקלע לראיון אגרסיבי משהו, שבו המראיין התעקש להוציא ממנו פרטים על מכשיר עתידי של נוקיה שעדיין נמצא בשלב השמועות. אלופ עמד יפה בלחץ, וכשהמראיין אמר שיש לו אייפון אבל היה רוצה להיפטר ממנו, אלופ אמר שאין כל בעיה - והשליך את המכשיר. המראיין אמר עוד שהוא רוצה מכשיר נוקיה חלופי, מתחרה לאייפון. אלופ הבטיח ליישם, אבל לא ברור כמה זמן נשאר לו ואם, כאשר נוקיה תצליח בכך, אם עדיין יישארו מספיק לקוחות כדי להציל את החברה.

 

 

2. פייסבוק נואשת להצלחה בסלולר, הרבה בגלל העובדה שהיא מאבדת את הקהל הצעיר, שמשתמש הרבה יותר בסמארטפונים: אם אין לה מה להציע שם, היא לא יכולה למשוך אותם. כל כך נואשת, שצוות פיתוח שלה חסם לעצמו את הגישה לאתר בגרסת הרשת, ואילץ את עצמו להשתמש בפייסבוק רק דרך הסלולר, כדי להבין את ההבדלים ולראות מה אפשר לעשות בנידון. למען עתיד המין האנושי, יש לקוות שהמהלך ייכשל.

 

3. הרבה ממה שדפוק בעולם הזה בידיעה אחת: ליותר אנשים על פני כדור הארץ יש מכשיר סלולרי מאשר שירותים עם מים זורמים. הרבה יותר. על פי נתוני האו"ם, לכשישה מיליארד מתושבי הכדור הירקרק שלנו (צבע זמני בלבד, ההתחממות הגלובלית עובדת על זה) יש טלפון נייד. רק ל-4.5 מיליארד, מצד שני, יש מים זורמים בבית ואסלה. מחלות שנגרמות כתוצאה מכך שאנשים עושים את צרכיהם בפומבי גורמות, מעריך האו"ם, למותם של כ-4,500 ילדים מדי יום (!). ביל גייטס, שאין ספק שהחלק השני של חייו מאפיל על הראשון, מנסה כעת לפתח אסלה חסכונית במים. הסיבה לכל זה: פשוט הרבה יותר להקים תשתית סלולרית מאשר תשתית מים שבאמת עובדת.

 

4. לאוסטרלים נמאס מחברות הטכנולוגיה, שמוכרות את המוצרים שלהן במחירים מופקעים והפרלמנט האוסטרלי התחיל לערוך שימועים בנושא. בין החברות שנציגיהם זומנו כדי להסביר את פער המחירים שיכול להגיע עד 70% היו מיקרוסופט, אדובי ואפל. הנציגים לא כל כך הצליחו להסביר את הנושא, וחברי הפרלמנט שפכו עליהם את חמתם. נציגי אפל טענו בדיון שפערי המחירים בין הגרוטאות שלהם בארה"ב ואוסטרליה נמוכים יחסית, אבל שאכן יש פער ניכר במחיר שמשלמים הצרכנים האוסטרלים עבור תוכן – ולטענתם, את האחריות לכך יש להטיל על בעלי זכויות היוצרים באוסטרליה. הטענה נשמעה אמינה פחות כשנציג אפל טען שזה "מבלבל" ו"מסובך יתר על המידה" להוריד את המחירים בכל פעם שיש שינוי בשער היצוג של הדולר מול הדולר האוסטרלי. מותר לנחש שאם אפל היתה מפסידה כמה דולרים, המחיר היה משתנה במהירות.

 

5. ולקינוח, סיפור מחמם לב: מפתח החליף את הדמויות במשחק הקלאסי Legend of Zelda. מעתה, הנסיכה זלדה היא זו שצריכה להציל את הגיבור לינק משלל דמויות מפוקסלות. הסיבה: הצורך ללמד את הבת שלו שהעולם כבר לא נראה כפי שהוא נראה כשזמרי חצר יצרו את כל הרעיון של אהבה חצרונית. הז'אנר הזה נוצר במאה ה-12 ועדיין מעצב את הצורה שבה אנחנו מסתכלים על העולם - מה שפוגע ב-51% מהאוכלוסיה. בקולנוע זה כבר לא כך; עולם משחקי המחשב, שבנייתו היא עדיין כמעט באופן מוחלט תחום גברי, משתנה לאט הרבה יותר ובתחום הזה, על כל פנים, מסתמן כמבצר שמרני.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x