$
אינטרנט

פייסבוק חושפת כלי חיפוש פנימי - Graph Search

החברה הציגה מערכת לחיפוש מידע בין עמודיה - שתאפשר למיליארד משתמשי הרשת החברתית לאתר תמונות, לינקים ותכנים נוספים בצורה קלה וידידותית יותר. זאת, לאחר שבטרם האירוע רחשה הרשת שמועות והערכות על השקת כלי פרסום חדשים ואפילו סמארטפון

הראל עילם 20:2515.01.13
פייסבוק הכריזה הערב (ג'), בשעה 20:00 זמן ישראל, על כלי חיפוש חברתי פנימי. ההכרזה הייתה במהלך מסיבת עיתונאים במשרדיה החדשים במנלו פארק אשר בקליפורניה. מוקדם יותר השבוע, במהלך תערוכת האלקטרוניקה CES, החברה שלחה הזמנות מסתוריות בהן הרשת החברתית הציעה למבקרים לבוא "לראות מה אנחנו בונים". מניית החברה, שפתחה את היום עם עליה של כ-2% - ירדה ב-4% במהלך האירוע.
"זוהי ההכרזה הראשונה שלנו בקמפוס החדש" פתח את הדברים מארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק. "המטרה שלנו היא להפוך את כל העולם למחובר ופתוח. אנחנו מאמינים בגרף הפתוח ובחיבורים שאנשים יכולים לעשות דרכו. הכלי הזה הוא דרך חדשה לחלוטין לצפות במידע בפייסבוק".

 

השירות החדש נמצא כעת רק בגרסת בטא מוגבלת, שתפתח למספר מצומצם של משתמשים כבר היום. ההשקה "ההדרגתית תיקח כחודשים", אמר צוקרברג. "זה אחד הדברים המגניבים ביותר שעשינו לאחרונה, אבל חשוב לי לציין באיזה שלב מוקדם אנחנו נמצאים", הוא הוסיף צוקרברג.

   
לא מחפשים להתחרות בגוגל. מארק צוקרברג לא מחפשים להתחרות בגוגל. מארק צוקרברג צילום: רויטרס

 

פייסבוק חוזרת לשורשים

 

את השירות החדש הוא מגדיר כחזרה לשורשים של פייסבוק, שנועדה לעזור לאנשים "לגלות דברים חדשים". "לפני הניוזפיד, אנשים השתמשו בפייסבוק על מנת לגלות דברים חדשים ברשת שלהם" הסביר צוקרברג. האינדקס של פייסבוק כולל מיליארד איש, 240 מיליארד תמונות וטריליון קישורים פנימיים.

 

מערכת חיפוש פנימית, שמאפשרת חיפוש בשאלות פתוחות מערכת חיפוש פנימית, שמאפשרת חיפוש בשאלות פתוחות

 

"כלי החיפוש אינו מנוע חיפוש", אמר צוקרברג. "הוא לא נועד להתחרות בשירות של גוגל או לאנדקס את הרשת - במקום זאת, הוא מאפשר למשתמשים לבצע חיפוש בתוך הגרף החברתי בצורה עמוקה יותר".

 

כלי החיפוש החדש ימוקם בסרגל הכחול העליון, שם נמצא כלי החיפוש הנוכחי המבוסס על המנוע של מיקרוסופט, בינג, עם עיצוב מעט שונה - ולוגו מינימליסטי. במקום פייסבוק, תופיע כעת האות F בלבד. שיתוף הפעולה עם בינג ימשיך, אומר צוקרברג, במקרים שבהם המשתמש מחפש עבור מידע שעדיין לא נמצא בפייסבוק.

 

בניגוד לחיפוש בגוגל שממוקד למילות מפתח, החיפוש החדש בפייסבוק יהיה סמנטי ויאפשר למשתמשים לחפש, למשל, אחר מסעדות, מוזיקה וסרטים שחבריהם אוהבים, מי מחבריהם אוהבים לבשל או לרקוד, או מי מחבריהם היה בברצלונה או ניו יורק. "אנחנו נראה לך את התשובה, לא נראה לך לינקים שיובילו אותך לתשובה". חיפושים לדוגמה שהוצגו במסיבת העיתונאים היו "מי נמצא בפאו אלטו ואוהב את משחקי הכס", דבר שזכה לקריאות התפעלות מהקהל.

 

חיפוש סמנטי, כדרך להעמקת האינטראקציות בין אנשים. פייסבוק חיפוש סמנטי, כדרך להעמקת האינטראקציות בין אנשים. פייסבוק צילום: איי פי

 

הכלי יאפשר למשתמשים לחפש בתוך כל התוכן הקיים ברשת החברתית, ולפי צוקרברג הוא יהיה מבוסס שיקולי-פרטיות, כלומר הוא רק יבצע חיפוש אישי למשתמש על בסיס המידע שמותר לו לראות. צוקרברג הוסיף כי כבר היום, 10% מכל פעולות החישוב במעבדי חוות השרתים שלהם מבוססים על בדיקות הרשאות גישה ופרטיות.

 
החיפוש מוגבל כרגע להציג תמונות, אנשי קשר, דפי תחומי עניין (כמו בישול, מדע או ריקוד) ומקומות. כל סוג חיפוש ניתן להתאמה - חיפוש תמונות ניתן להתאים לחיפוש לפי תאריך, מיקום או רלוונטיות, בעוד שחיפוש מקומות ניתן להתאים לפי ריחוק גיאוגרפי, סוג בית עסק וכו'.

 

כלי החיפוש הוא כרגע בשלב בטא - וצפוי להתרחב ולהתפתח כלי החיפוש הוא כרגע בשלב בטא - וצפוי להתרחב ולהתפתח צילום: איי פי

 

לארס ראמוסן, מהנדס בכיר בחברה ולשעבר אחד ממפתחי גוגל Maps, אמר כי תוצאות החיפוש יהיו אישיות ומותאמות למשתמש. שורה של פילטרים וכלי סינון גם יאפשרו למשתמשים גם לקבל תוצאות ממוקדות במיוחד. הוא ציין בין השאר שזה כלי מצויין למשווקים וחברות שמעוניינים לגייס לקוחות בצורה מפולחת במיוחד, כמו לחפש עבור "אנשים שהיו מפתחים בחברת הייטק". כאן נראה כי פייסבוק מעוניינת להתחרות דווקא בלינקדאין ובשירות חיפוש המשרות המצליח שלה.

 

ומה על פרטיות הגולשים?

 

הכלי יאפשר למשתמשים לחפש בתוך כל התוכן הקיים ברשת החברתית, ולפי צוקרברג הוא יהיה מבוסס שיקולי-פרטיות, כלומר הוא רק יבצע חיפוש אישי למשתמש על בסיס המידע שמותר לו לראות. צוקרברג הוסיף כי כבר היום, 10% מכל פעולות החישוב במעבדי חוות השרתים שלהם מבוססים על בדיקות הרשאות גישה ופרטיות.

 

לפי צוקרברג, לפני שהם ישחררו את הכלי הם יזמינו את כל המשתמשים לראות את כל המידע שכרגע נצבר עליהם ברשת החברתית דרך Activity Log, על מנת להוריד את החששות בציבור.

 

הבאזז הקפיץ את מניית פייסבוק

 

החברה ערכה מסיבת עיתונאים דומה גם בינואר 2012, אז היא השיקה שדרוג לגרף החברתי שלה, עם אפשרות לאינטגרציה "ללא-חיכוך" עם אפליקציות ושירותים - כך שאפליקציות יוכלו לעדכן אילו ספרים ומאמרים המשתמש קורא ברגע זה, איזה מתכון הוא מבשל, איזה סרט או תוכנית טלוויזיה הוא צופה בה, וכו'. לבסוף, רוב השירותים האלו נזנחו בגלל סוגיות פרטיות וחוסר עניין מצד המשתמשים.

 

טרם ההכרזה, הערכות כלי התקשורת לגבי האירוע נעו בין חשיפת המטה החדש של פייסבוק, שעוצב על ידי האדריכל היהודי המפורסם פרנק גרי ובין הכרזות משמעותיות על מנוע חיפוש חדש שיתחרה בגוגל, פלטפורמת פרסום מתקדמת או אפילו פייסבוק-פון - טלפון חכם מבית החברה עצמה, שקיומו הוכחש בעבר על ידי צוקרברג עצמו.

 

מניית החברה עלתה ב-7.2% במהלך השבוע האחרון בעקבות הציפיות להכרזה היום, שרבים טענו שתהיה משמעותית - בין השאר בגלל החשאיות הרבה שסבבה את האירוע. בפעם האחרונה שפייסבוק ערכה מסיבת עיתונאים, היא חשפה את שירות המתנות החדש שלה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x