$
דו"ח טכנולוגי

דו"ח טכנולוגי: גוגל ופייסבוק - הקרב הגדול על הפרסום הממוקד

מדוע גוגל ממשיכה להשקיע בגוגל+, למרות הדשדוש של הרשת החברתית? התשובה קשורה ליכולות הפרסום שמציעה היריבה הגדולה. וגם: ארה"ב וסין במשחקי מלחמת סייבר ומק סופג וירוס נוסף

יוסי גורביץ 13:4917.04.12

לארי מחכה למארק, איי איי איי

 

גוגל ביצעה עוד שינוי בגוגל+ לאחרונה, ועכשיו הוא נראה הרבה יותר דומה לפייסבוק ממה שהיה קודם. לא שזה ישנה: גוגל+ היה מסוגל להצליח אילו הוא היה ממלא צורך קיים, אבל אין צורך כזה. פייסבוק כבר ממלאת אותו, ובהתחשב בכך שרוב החברים של המשתמש הממוצע ממילא כבר שם, אין לו סיבה טובה להשקיע מאמץ בגוגל+.

 

אז למה גוגל כל כך אובססיבית לגביו? כי ביסודו של דבר, גוגל היא חברת פרסום. יכולת הקיום שלה תלויה בכך שהיא תתאים את הפרסומות למשתמשים באופן מדויק, כי אם היא לא תעשה את זה, שיעור ההצלחה של הפרסומות יצנח וחברות הפרסום יערקו.

 

פרסומות פייסבוק נתפסו עד לפני כמה שנים ככושלות למדי, וספגו בעיקר לגלוג בתעשייה. זה משתנה במהירות: גוגל עדיין מרוויחה בכל רבעון הרבה יותר ממיליארד הדולרים שפייסבוק הרוויחה בכל 2011. אבל יכולת הפילוח של פייסבוק – לפי גיל, לפי מיקום, לפי מין, לפי תחומי עניין – מסוגלת לספק למפרסמים מידע הרבה יותר מדויק. אתה יכול לחפש 100 משתמשים שגרים בקליפורניה, עובדים באפל או גוגל, אוהבים "חלל" והם בגילאי 18 עד 36. זה מדהים.

 

מצד שני, חלק ניכר מהמשתמשים של גוגל לא באמת שם: הם לא מחוברים לחשבון שלהם, לא מוסרים מידע על עצמם, רק נהנים מיכולות מנוע החיפוש שלה. אז גוגל צריכה את המידע שלהם.

 

זו הסיבה להתעקשות על גוגל+, רק שהוא מגיע באיחור ניכר ולא מציע למשתמש הממוצע שום דבר שפייסבוק לא מספקת. אריק שמידט אמר בזמנו שהפספוס הגדול ביותר של הכהונה שלו כמנכ"ל היתה ההתעלמות מהתחום החברתי. זו עשויה להיות הכתובת על המצבה של גוגל.

 

גוגל+. ענקית הרשת לא מוכנה לוותר גוגל+. ענקית הרשת לא מוכנה לוותר

 

משחקים מסוכנים 

 

נציגים מארה"ב ומסין השתתפו בשנה שעברה בשני משחקי מלחמה דיסקרטיים, שהיו מיועדים לבחון את התגובות של שתי המדינות למקרה של מלחמת סייבר. משחק מלחמה נוסף מתוכנן למאי הקרוב.

 

המטרה של המשחקים היתה לאפשר לשני הצדדים לבחון את האפשרויות שלהם, ולהמנע מהסלמה למלחמה של ממש במקרה של התקפת אמת. במשחק המלחמה הראשון, הצדדים התבקשו לומר מה הם יעשו במקרה של התקפה מצד וירוס מחשב מתוחכם, כמו סטוקסנט. במשחק השני המשתתפים התבקשו לומר מה יעשו אם הם ידעו שהצד השני עומד מאחורי ההתקפה.

 

התוצאות היו מדאיגות. הצבא הסיני מצטייר מהמשחקים האלה כתוקפני, זועם על מאה שנים של קולוניאליזם, ומחפש עילה לפרוק את התסכולים האלה. הצבא הסיני גם משוכנע, כנראה בצדק, ביכולות לוחמת הסייבר שלו.

 

האמריקאים, מצידם, הגיעו למשחקים כשהם משוכנעים שהסינים עומדים מאחורי שורה של התקפות עליהם, ושהתפקיד שלהם הוא לבלום התקפות עתידיות – כנראה באמצעות מה שמכנים אצלנו "צריבת התודעה" של הסינים. טוב, כנראה, לא יצא מזה. טוב שיש טלפון אדום.

 

המחשב הבלתי פגיע נפגע שוב

 

בתחילת השבוע ציינו בארה"ב ובריטניה מאה שנים לטביעתה של הטיטאניק, הספינה שלא היתה אמורה לטבוע. קרחון אחד שם קץ לסמל היוהרה של שיא העידן הפוסט-ויקטוריאני, ושלח למצולות כ-1,200 איש.

 

מאה שנים אחרי, עוד טיטאניק פוגשת קרחון. לשמחתנו, הפעם הנפגעים הם לא בני אדם - אלא רק מחשבי מק. אפל התהדרה שנים בכך שהמחשבים שלה אינם פגיעים לווירוסים וסוסים טרויאנים. האמת העגומה היתה שהמחשבים שלה פשוט לא היו מרכזיים מספיק בשוק כדי למשוך את תשומת הלב של מפתחי התוכנות הזדוניות. עם העלייה בנתח השוק, זה משתנה במהירות. דיווחנו כאן על התגובה האיטית של אפל לסוס הטרויאני פלאשבק, ועל הדרך כפוית הטובה שבה היא התייחסה לחושפי הסכנה.

 

אז עכשיו מגיעה עוד סכנה כזאת. חברת האבטחה קספרסקי זיהתה סוס טרויאני נוסף למק, ונתנה לו את השם הלא סקסי בעליל Backdoor.OSX.SabPub.a. כמו הטרוג'אן הקודם, גם בקדור משתמש בפרצה בג'אווה כדי לפגוע במחשב. ואם כבר הזכרנו מקודם את סין ומלחמות הסייבר שלה, אז נראה שהמטרה של בקדור היא לפגוע בפעילים פרו-טיבטיים. הדופקה מחפשת שורה של מסמכים שקשורים למאבק לשחרור טיבט לפני שהיא דופקת את המחשב.

 

מקבוק של אפל. עוד סדק בחומה מקבוק של אפל. עוד סדק בחומה צילום: בלומברג

 

בהתחשב בכך שפלח משתמשי המק שהם גם פעילים פרו-טיבטיים הוא קטן למדי, קשה להאמין שאפל תטרח להשקיע יותר מדי מאמצים בסתימת הפרצה הזו. לפחות אף אחד לא יוכל להעמיד פנים שמדובר במקרה חד-פעמי.

 

לא מאמינים לאמנה

 

האמנה הבינלאומית ACTA צפויה להרחיב את חוקי זכויות היוצרים המקובלים בארה"ב לחלקים נוספים של העולם. אלא שכעת היא ספגה מהלומה כבדה באיחוד האירופי, שיכולה להטביע אותה בטרם אישורה.

 

כ-20 ממשלות אירופיות תמכו באמנה, בכמה מקרים מבלי לבדוק בדיוק על מה הם חותמים. הדבר עורר סופה של זעם בארצותיהם, כולל מחאות נרחבות בפרלמנטים. קאדר עריף, חבר הפרלמנט האירופי ששימש כמקשר בדיונים על האמנה, התפטר ברעש גדול במחאה על כך.

 

מחליפו בתפקיד, דיוויד מרטין, נקט צעד לא פחות מעניין: הוא פנה לפרלמנט האירופי והמליץ לו שלא לאשרר את ACTA. מרטין כתב בחוות הדעת שלו כי "ההטבות הנובעות מהסכם בינלאומי זה נחותות משמעותית מהאיומים הפוטנציאליים לחירויות האזרח. בהינתן הערפל סביב כמה מחלקי האמנה, וחוסר הוודאות באשר לפרשנותה, הפרלמנט האירופי לא יוכל להבטיח בעתיד הגנה נאותה לזכויות אזרחיו תחת האמנה". על כן, ממליץ מרטין, הפרלמנט צריך לדחות אותה.

 

אם הפרלמנט האירופי ייאמץ את המלצתו של מרטין, מה שנראה עכשיו סביר למדי, חתימת 20 הממשלות האירופיות על האמנה תמחק. אחרי ההקפאה של חוק SOPA בארה"ב, זה יהיה מקל נוסף בגלגלים של הגישה שאומרת שהמאבק בפיראטיות, וההגנה על רווחי חברות התוכן, מקדשים את כל האמצעים.

 

קצרצרים

 

כולם מדברים על חנויות אפל – למרות שלא הבנתי על מה הרעש; זו של לונדון הזכירה לי את באג של שנות התשעים, רק עם הרבה יותר הייפ – ולאחרונה צצו גם חנויות מיקרוסופט. אבל יש, בכל העולם הכחול הזה, רק חנות אחת של בלקברי. היא נבנתה ב-2007, כחצי שנה אחרי צאת האייפון הראשון, כמה עשרות קילומטרים מדטרויט. החנות הבודדה מטפלת בכמה עשרות לקוחות מדי יום, רובם עם תלונות טכניות, ומעסיקה רק מוכר אחד. מעבר למה שזה אומר על מצבה של RIM, יש נקודה מעניינת נוספת במאמר: לבלקברי יש יותר מאלף אפליקציות בערבית – מדובר במכשיר נפוץ בקרב שכנינו, וב-RIM אומרים שמפתחים ערבים יוצרים כ-20 אפליקציות חדשות מדי שבוע.

 

האירוע הטכנולוגי החשוב של השנה, השקת ווינדוס 8, מתקרב. מיקרוסופט הכריזה אמש (ב') על שלוש הגרסאות שיהיו למערכת ההפעלה: חלונות 8, חלונות 8 פרו, וחלונות 8 RT, שיהיה מיועד לטאבלטים. בעבר היו ספקולציות על כך שההרכב יהיה מסובך הרבה יותר, עם משהו כמו תשע גרסאות שונות. טוב שזה לא המצב.

 

ווינדוס 8. שלוש גרסאות, לא תשע ווינדוס 8. שלוש גרסאות, לא תשע

 

ועוד קצת מיקרוסופט: אפליקציה חדשה לווינדוס פון מאפשרת למשתמש לקבל תרגום מיידי של כל שלט. כוון את המצלמה של הגרוטאה לעבר השלט, ותוך שניות תקבל תרגום חי שלו - לדברי מיקרוסופט, זה עובד מכל שפה. האפליקציה מאפשרת למשתמש לתרגם גם משפטים מדוברים, כדי שיוכל לנהל שיחות. נכון, לא האפליקציה הראשונה בתחום, אבל זה נראה מבטיח.

 

אפל ממשיכה להתעקש שמותר להטעות את הלקוחות, והרגולטור האוסטרלי ממשיך להתעקש שהתפקיד שלו הוא להגן עליהם. המדובר בטענה של אפל שהאייפד שלה מסוגל לתפקד בדור רביעי. זה אולי נכון בכל מיני מקומות אחרים, אבל לא באוסטרליה: הגרוטאה לא מתפקדת מול הספקית היחידה של דור רביעי ביבשת הקטנה. הרגולטור דורש שאפל תסיר את המילים "דור רביעי" מהפרסומים בנוגע למכשיר, אפל מתעקשת שלא. צרות דומות נרשמו גם בבריטניה ושבדיה, והרגולטורים שם שוקלים גם הם התערבות. אפל, כהרגלה, סירבה להגיב.

 

ואם כבר אוסטרליה ואפל, קבוצה של אמנים ממלבורן יצרה בושם שמפיץ את הריח של מקבוק פרו, אבל לא סתם מקבוק פרו, אלא מקבוק פרו כפי שהוא מריח בזמן שהוא יוצא מהאריזה. בינתיים, הבושם (?) מיועד לשימוש בהופעה שלהם בלבד, ולא לייצור מסחרי. אפל תתבע אותם על הפרת משהו תוך 3...2...1...

.

ונעבור לרעיון הגרוע של השבוע, אם לא המאה: אתר דייטינג אמיתי לגמרי שמפגיש אנשים בהסתמך על השימוש שלהם ברשתות חברתיות. השירות, Tawkify שמו, מודד את

"השפעתם" של גולשי הרשתות בהסתמך על מספר הפעמים שבו תוכן שלהם זכה להערכה או לקידום. יוצרי השירות טוענים ש"דירוג Klout", כפי שהוא מכונה, מהווה שיטה מדויקת יותר למציאת התאמה בין בני זוג. תשמור מפלצת הספגטי המעופפת ותציל.

  

• "דו"ח טכנולוגי" בכל יום בתיבת המייל שלכם. להרשמה לניוזלטר לחצו כאן (ובחרו בתיבה השישית)

לטורים הקודמים של "דו"ח טכנולוגי" - dailytech.calcalist.co.il.

ל-RSS של "דו"ח טכנולוגי"

בטל שלח
    לכל התגובות
    x