$
אינטרנט

סרגיי ברין: פייסבוק, אפל וסין מסכנות את האינטרנט החופשי

בראיון ל"גרדיאן" אמר אחד ממייסדי גוגל כי אילו פייסבוק היתה מייסדת את הרשת - מנוע החיפוש לא היה מוקם. לטענתו תעשיית הבידור פוגעת בעצמה במאבקה בפיראטיות, והצלחתה של סין לצנזר את הרשת הפתיעה אותו

יוסי גורביץ 11:1316.04.12

סרגיי ברין, אחד משני מייסדי גוגל ושותף בשלישיה המנהלת שלה, אמר כי "כוחות עצומים" מאיימים על האינטרנט החופשי. בראיון ל"גרדיאן" הבריטי שפורסם אמש (א') תקף ברין לא רק מדינות כמו סין ואיראן המצנזרות את הרשת - אלא גם את אפל ופייסבוק.

 

ברין ציין בראיון כי פייסבוק ואפל

נוקטות גישה המכונה "גן סגור". פייסבוק מסרבת לחלוק את מידע המשתמשים שלה עם גוגל, והיא ואפל מנווטות את המשתמשים לא לגלישה חופשית ברשת - אלא לחלקים מצומצמים שלה באמצעות אפליקציות. מייסד גוגל ציין כי המידע הקיים באפליקציות איננו ניתן לזיהוי על ידי אלגוריתם החיפוש של גוגל, ואיננו זמין למנוע החיפוש שלה. הוא אמר כי הוא ושותפו ליצירת גוגל, המנכ"ל הנוכחי לארי פייג', לא היו מסוגלים ליצור את גוגל אילו הרשת היתה נוצרת על ידי פייסבוק. 

 

מייסד גוגל תקף גם את תעשיית הבידור, שאותה האשים בכך שהיא "יורה לעצמה ברגל, או גרוע מכך" כאשר היא מנסה להעביר חקיקה שתמנע קישורים לאתרים המכילים תוכן פיראטי. גוגל התייצבה לאחרונה לצד אתר שיתוף הקבצים הוטפייל כשזה ספג תביעה מאיגוד תעשיית הסרטים בארה"ב (MPAA), והחברה הושוותה בעבר על ידי חברות תוכן לאתרי פיראטיות - משום שחיפוש בה מוביל במאמץ מועט לתוכן מוגן בזכויות יוצרים. בין היתר האשים אותה בכך רופרט מרדוק, בעלי ניוז קורפ.

 

ברין נחשב למי שהיה אחראי ליציאה החלקית של גוגל מסין בתחילת 2010, אחרי שהמדינה פרצה לחשבונות בשירות הדואר ג'ימייל. לדבריו, לפני חמש שנים הוא לא חשב שמערכת צנזורה כלשהי, כגון זו של סין, תהיה מסוגלת לצנזר משמעותית את הגישה של אזרחיה לרשת. אך לדברי מייסד גוגל, כעת הוא נאלץ להודות כי טעה, וסין מצליחה לצנזר את הרשת באופן ניכר. ברין, יהודי שמשפחתו עזבה את רוסיה עקב אנטישמיות, נקב גם בשמן של איראן וערב הסעודית כאחראיות לצנזורה ברשת.

 

מבקריה של גוגל אומרים כי פחות משגוגל מעוניינת ברשת חופשית, היא מעוניינת ברשת שהיא יכולה לאנדקס ולמכור אחר כך למפרסמים. לדבריהם, הסירוב הפומבי של פייסבוק לחלוק את המידע שלה עם גוגל מפריע לאחרונה בעיקר משום שהמידע הזה זמין רק למפרסמים שעובדים עם הרשת החברתית. יו"ר גוגל והמנכ"ל לשעבר, אריק שמידט, אמר בעבר כי גוגל תשיג את המידע של פייסבוק "בטוב או ברע". גוגל חוששת גם מהמעבר מחיפוש ברשת על פי מילות קוד לחיפוש שמתבסס על המלצות חבריו של המשתמש.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x