שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
אינטרנט

בגדי הפייסבוק החדשים: החברות שמשדרגות מפרסמים ברשת החברתית

שתי חברות סטארט-אפ ישראליות, שנחשפות לראשונה ב"כלכליסט", הופכות דפי פייסבוק של חברות שונות לדומים יותר לאתרים עצמאיים. פאנזילה מאפשרת להוסיף בלוג או פורומים לדף, ואילו סורטל מתמקדת בהקמת חנויות מקוונות

הראל עילם 15:5909.10.11
אלו ימים משמעותיים עבור הרשת החברתית הגדולה בעולם, שהשיקה בימים אלה עיצוב חדש לעמודי הפרופיל שלה – Timeline, או "ציר זמן". אבל בזמן שפייסבוק עבדה על הפרויקט השאפתני שלה, שתי חברות ישראליות וצעירות עמלו על מנת להמציא מחדש את הדפים המקצועיים בפייסבוק. לא את דפי הפרופיל, אלא דווקא את הדפים של חברות, מותגים, מוצרים וסלבריטאים ברשת החברתית.

 

בראיונות בלעדיים עם "כלכליסט", סורטל ופאנזילה – שתי חברות הנחשפות לראשונה בעיתונות הישראלית – מתארות איך הן, כל אחת מהצד שלה, מעוניינות לשנות את הדרך שבה אנו גולשים בפייסבוק.

 

הרשת החברתית מעוניינת לעודד חברות ליצור דפי פייסבוק בנוסף לאתרי אינטרנט – ובתקווה אף כתחליף. אבל למרות הכוח הרב של אפליקציות פייסבוק, הדפים עצמם עדיין מאוד סטטיים ומשעממים. סורטל ופאנזילה מנסות לשנות זאת על ידי הוספת פיצ'רים לדפי פייסבוק שעוזרים להם לעבוד כמו אתר אינטרנט לכל דבר.

 

פאנזילה: "עמוד פרסומי בשלוש לחיצות כפתור"

 

"אנחנו החברה היחידה שמאפשרת לך להוסיף בלוג או פורומים לדף הפייסבוק שלך. זה מדהים, נכון? אף אחד אחר לא עושה את זה" מתגאה אסף גנדלר, מייסד חברת פאנזילה הצעירה, שכבר גייסה לשורותיה 20 לקוחות גדולים כגון ויאקום, מאקו, בנק הפועלים, בזק וחברת המשחקים הגדולה בעולם, אקטיוויז'ן-בליזארד.

 

בשבוע שעבר החברה פתחה בשקט את הפלטפורמה שלה בחינם לכל המשתמשים. מי שמעוניין לקבל מגוון שירותים רחב יותר וללא פרסומות, ישלם בין 40 ל-100 דולר בחודש. "זה לוקח רק שלוש לחיצות כפתור להפוך דף פייסבוק רגיל לעמוד פרסומי מלא", הוסיף גנדלר.

 

פאנזילה היא מיתוג מחדש של חברת "דקס", שהוקמה במקור ב-2007 ועסקה בהקמת רשתות חברתיות לאתרים שונים, בהם רשת האתרים הבינלאומית של חברת הפרסום מקאן-אריקסון ושל Ynet. דקס הוקמה במקור על ידי גנדלר ויונתן דורטהיימר, מייסדי אתר "גיימר" לשעבר. השניים חברים מגיל חמש, שירתו בצוותא בחיל הים ועובדים ביחד זה 12 שנים.

 

מבחינת גנדלר, המעבר מחברה המקימה רשתות חברתיות לחברה המתרכזת בפייסבוק היה הכרחי, אך לא קל. "לפני שנתיים הבנו שכולם היום בפייסבוק, אי אפשר להתעלם מזה. אין שום הגיון בליצור רשתות חברתיות שיתחרו בפייסבוק. הבנו שמותגים, בעלי עסקים קטנים ובינוניים, כולם מחפשים פתרון לדפי פייסבוק ואיך להפוך אותו לאתר חברתי מלא. מעבר לכך, פאנזילה עובדת במתכונת SaaS – כל אחד יכול לשלב את האפליקציות בדף שלו בתוך מספר שניות. זה בניגוד לטכנולוגיה של דקס, שלקחה חודשים עבודה לכל רשת חברתית".

 

גנדלר. "כולם מחפשים פתרונות לדפי פייסבוק" גנדלר. "כולם מחפשים פתרונות לדפי פייסבוק" צילום: אוראל כהן

 

גנדלר ודורטהיימר, יחד עם המנכ"ל שגיא גורדון, שינו את שם החברה בתחילת 2010 ועבדו בשנתיים האחרונות על מנת להפוך את מערכת דקס הקיימות לפלטפורמה חברתית מלאה לדפי פייסבוק. "פייסבוק מציעה בעצם פתרון מאוד בסיסי לדפים. לכל החברות ברור שהם צריכות משהו מעבר לזה".

 

פייסבוק הרי משתנה כל הזמן. אתם לא מודאגים שבעתיד היא תייתר אותכם, כמו שקרה בטוויטר?

 

"פייסבוק פשוט לא רוצים להיות שם – ברמת ההחלטה וברמת האידיאולוגיה. היא לא מעוניינת לתת למשתמשים שלה את האפשרות לעצב דפים. בנוסף, מה שמייחד אותנו זה מערכת התוכן המתקדמת שלנו. אנחנו מכירים את תנאי השימוש של פייסבוק היטב, ועובדים איתם בצורה מאוד קרובה. בסופו של דבר, אני לא מודאג, כי זה אינטרס של פייסבוק שתהיה סביבת מפתחים פעילה".

 

כמה בטוח אתה, כמפתח, מרגיש בעבודה שוטפת מול פייסבוק?

  

"אני לא חושב שפייסבוק עושים משהו מרוע לב. הרבה פעמים גם הם לא יודעים לאיפה הם הולכים. הדרך להתמודד עם זה הוא כל הזמן להסתנכרן עם מפת הדרכים שלהם".

 

מעבר לבלוגים ופורומים, הפלטפורמה גם מאפשרת הוספת תחרויות לייקים, ויקי פתוח לגולשים, התמשקות מלאה עם ערוצי טוויטר רשמיים ומערכת ניהול וידיאו. בהמשך היא גם תוסיף קורא RSS, התמשקות עם פלטפורמות בלוגים קיימות כגון וורדפרס ואף כלי עיצוב שיאפשר למנהל הדף להוסיף תבניות ולשנות את מראה וצבעי העמוד. בעתיד הרחוק יותר, גנדלר אומר, הם גם מעוניינים לתמוך בגוגל+ ולהוסיף יותר שפות – המערכת תומכת כעת ב-10 שפות שונות, ביניהן עברית, ערבית, גרמנית ויפנית.

 

הגולש לא צריך לבצע פעולה על מנת להכנס לדפים החדשים או לקרוא את הבלוגים או הפורומים, אבל במידה וירצה להשתתף הוא יצטרך להתקין את האפליקציה של החברה. פאנזילה גם מציעה ללקוחות גדולים ליצור אפליקציות ממותגות עם מסד נתונים נפרד ומערכת אנליטיקס מתקדמת המשתמשת בפרוטוקול הגרף הפתוח – והיא גובה אלפי דולרים לחודש על השירות.

 

"יש הרבה מאוד מידע מעניין שאנחנו יכולים לתת למנהלי מותגים. בכל פעם שאתה עושה לייק זה נשמר בגרף. אז אנחנו יכולים להראות לך מהם המותגים האחרים המובילים אצל הגולשים שלך, מהם הסרטים האהובים עליהם, המסעדות האהודות ביותר. אפשר גם לראות את רשימת הגולשים הפעילים ביותר בדף, ולקבל מידע מאוד מעניין עליהם."

 

פאנזילה גייסה עד כה 1.4 מיליון דולר מקרן ההון סיכון בלומברג וכן יוסי ורדי, שלמה נחמה ו"הארץ". ורדי גם השקיע בדקס במתכונתה הקודמת. יש לה 11 עובדים במשרדיה ברמת גן, בריטניה וקליפורניה ועובדת בשיתוף פעולה עם אג'נסידיגי ההודית.

 

 

סורטל: "המערכת שלנו יומרנית"

 

חברת סורטל הישראלית הוקמה לפני פחות משנה, וגם היא  כבר הצליחה לצבור לעצמה כמה מהלקוחות הגדולים בארץ – בהם שטראוס, יורוקום ואורנג'. בעוד פאנזילה מנסה לדאוג לצד החברתי/קהילתי, סורטל מנסה לקדם את עצמה על ידי פיתוח סדרה של אפליקציות מסחריות המסייעות לחברות לנהל את המותג שלהן ולהפוך את דף הפייסבוק שלהם למקור הכנסות. בראיון, החברה מתארת את התוכניות שלה לעתיד וכיצד היא מעוניינת להשתלט על נתח שוק חדש – פורטלים ברשתות חברתיות.

 

שם החברה מגיע מהשילוב של המילים Social ו-Portal. החברה מאפשרת ללקוחותיה להקים חנויות בתוך דפי פייסבוק וכן לשלב סקרים, מבצעים, קופונים, הנחות קבוצתיות, מועדון לקוחות, קבוצות רכישה, מתנות ודילים – כל מה שנדרש על מנת להפוך את עמוד הפייסבוק לאתר אינטרנט מסחרי לכל דבר.

 

אבל החברה לא רוצה פשוט לדחוף פיצ'רים של אתרי אינטרנט לתוך דפי פייסבוק, אלא למנף את היכולות הקיימות של הרשת החברתית. כך, למשל, ניתן לקנות מתנה לחבר בלי שתצטרכו למלא את פרטי הכתובת, אלא רק את שם הפרופיל בפייסבוק.

 

לחילופין, הפורטל בדפי הפייסבוק יתאים את עצמו לגולש – כך למשל, הקטגוריות הראשיות יוכלו להשתנות, ומעצבי הפורטל יוכלו ליצור קטגוריה כמו "מתנה מאב לבן", שרק גברים בני 45-25 יראו. אפשרות אחרת היא שהחברה תוכל לתת הנחות מיוחדות ומבצעים ללקוחות מסוימים: אם בדיוק התארסת, יוצע לך דיג'יי ב-50% הנחה. החברה גם מתגאה בפיצ'ר המאפשר לגולשים לנהל דיון על מחיר המוצר, מעין קנייה קבוצתית שבה הגולשים מציינים באיזה מחיר הם יקנו את המכשיר.

 

ישנם כבר לא מעט פתרונות מוניטיזציה לרשתות החברתיות, אבל סורטל מכוונת את עצמה לשווקים אחרים לחלוטין – במקום למכור את עצמה לקמעונאיות, סורטל פונה דווקא לבעלי המותג. הפתרון שלה הוא יותר מאשר פורטל או מערכת מוניטיזציה, אלא פתרון כללי לניהול מותג: כולל כלים לניהול קבוצות דפים, פיקוח על כל הדפים השונים הקשורים למותג ועיצוב המראה – כולל צבעים ולוגו. חשוב מכך, הדבר מעביר את השליטה במוצרים לידי המותג ולא לידי המפיץ.

 

עמי מעודד, מנכ"ל ומייסד החברה, אמר ל"כלכליסט": "המערכת שלנו יומרנית. אנחנו מסתכלים על כל הצרכים של מנהל המותג, ומספקים פתרון כולל. נוצרה סיטואציה שבה מותגים ברמת בגרות שונה פתחו דפים בפייסבוק. יש מותגים שפתאום לא היו ערוכים להתמודד עם כמות הפניות, התגובות ואפילו הביקורת שהציפו את הפיד שלהם".

 

עמי מעודד (מימין) ומאיר צייטלין סמנכ"ל הטכנולוגיה של סורטל. "יש מותגים שלא היו ערוכים להתמודד עם כמות הפניות" עמי מעודד (מימין) ומאיר צייטלין סמנכ"ל הטכנולוגיה של סורטל. "יש מותגים שלא היו ערוכים להתמודד עם כמות הפניות" צילום: אריאל בשור

 

החברה מייצרת הכנסות על ידי גביית סכום חודשי על מתן חבילת שירותי אינטרנט, כולל שירותי אירוח ופרסום. היא גם מספקת כלי פיתוח המאפשרים לכל לקוח להתאים את המערכת לצרכים הספציפיים שלו. "נציע את כל הפיצ'רים מההתחלה, ונשבור את השוק עם מחירים נמוכים במיוחד", מציין מעודד. שירותי החברה מבוססים על קוד פתוח ועובדים על בסיס המערכת של מגנטו הישראלית, שנרכשה לאחרונה על ידי איביי.

 

מעודד לא נראה נינוח כאשר שאלנו אותו לגבי נושא הפרטיות. מבחינתו, אחרי הניסיון שלו בשוק הקמעונאי, מדובר בסוגיה רגישה במיוחד. הוא מבטיח שהחברה אוספת רק את המידע שמותר לה דרך פייסבוק, שאין מאגר מידע משותף או זליגת מידע בין הלקוחות השונים, ושכאשר גולש בוחר להסיר את האפליקציה – כל המידע האישי נמחק מהמערכת. "זה מרגיז שכמה חברות לא הגונות פוגעות במגזר שלם, אנחנו שומרים על פרטיות יותר מכל המתחרות שלנו", הוא הוסיף.

 

לחברה יש כעת עשרה עובדים במשרדיה בראש העין. היא גייסה עד כה חצי מיליון דולר מכמה אנג'לים, ונמצאת כעת בתהליך גיוס של 2.5 מיליון דולר מקרנות ההון סיכון – לפי שווי שוק עולה (Up Round). בעתיד, החברה מעוניינת להרחיב את השירותים שלה, ולפנות גם למשתמשי הרשת החברתית של גוגל – גוגל+. היא מתכננת גם להוסיף אינטגרציה עם מערכות ניהול לקוחות (CRM), וכן להוסיף תמיכה באפליקציות סלולר ורשת.

 

מעודד אומר שהחברה מתכוונת להרחיב את פעילותה בארצות הברית ואירופה, שם היא כבר מייצגת מספר חברות גדולות – כמו WWE בבריטניה ודיסני באירופה. "ישראל קצת לא רלבנטית לשוק שלנו", הוא הוסיף, ואומר שהחברה תפתח בקרוב סניף מכירות בקליפורניה.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x