$
משחקים

רוצה לסיים את המשחק שלנו? חברה אחרת מטפלת בזה

חיסכון בעלויות על חשבון הגיימרים: מפתחת דאוס אקס נתנה לחברה חיצונית ליצור את "קרבות הבוסים", שאמורים היו להיות שיאי המשחק. התוצאה: קרבות תלושים ומשעממים - והרבה מאוד שחקנים זועמים

הראל עילם 17:4124.09.11

אחד המשחקים הטובים ביותר לשנת 2011 הוא ללא ספק הכותר החדש בסדרת משחקי הפעולה/תפקידים דאוס אקס. אבל למרות ההסכמה הרווחית שמדובר במשחק איכותי, רוב הביקורות מסביב לעולם – וגם שלנו – מעלות נקודה אחת כואבת: קרבות הבוסים.

 

גיימרים, ובעיקר אלה מהם שאוהבים משחקי פעולה, מכירים את קרבות הבוסים כאירועים מלהיבים, מותחים וקשים במיוחד. יאצי, אחד ממבקרי המשחקים המפורסמים בעולם, אף הגדיר אותם כ"מבחן מסכם במשחקים, שבו אתה נבחן על כל מה שלמדת עד כה". אבל בדאוס אקס הקרבות ארוכים, משעממים, ומתאימים רק לשחקנים שבחרו בסגנון מסוים מאוד, בניגוד לחופש היצירתי ששאר המשחק מעודד.

 

כעת גם מתבררת הסיבה לכך: חברת איידוס מונירטאול, מפתחת המשחק, החליטה – למרבה ההפתעה וחוסר ההיגיון המתבקש – לתת לחברה נפרדת ולא מוכרת לפתח את קרבות הבוסים. מדובר בצעד חריג מאוד בעולם הגיימינג, וחשיפתו גוררת תגובות קשות בקרב השחקנים.

 

דאוס אקס? לא מכיר

 

אחד מיתרונותיו של דאוס אקס הוא שמדובר במשחק המעודד חשיבה ופתרונות יצירתיים לכל בעיה. כיצד תחדרו לבונקר מאובטח? האם תפרצו את מערכות האזעקה? האם תתגנבו מתחת לקרני הלייזר? תשחדו את אחד השומרים? או אולי תסתערו פנימה ותנסו לחסל את כולם? הבחירות הללו ישפיעו על כלי הנשק שתנשאו, ועל הדרך שבה תשדרגו את הדמות שלכם.

 

אבל כאשר מגיעים הקרבות המרכזיים, אתם נלכדים בתוך חדר ונאלצים להתמודד מול בוס. ואם אין לכם את כלי הנשק המתאימים? או שאולי לא רכשתם את כל השדרוגים הנדרשים, כי בחרתם בסגנון משחק קצת אחר? אז אתם תקועים, לפעמים במשך שעות, בתוך קרבות חדגוניים ותלושים - עד שיתמזל מזלכם ותצליחו לעבור את הקרב בפוקס.

 

האחראית למחדל הזה היא חברת גריפ, האחראית לפיתוח קטעי הבוסים והאינטליגנציה המלאכותית בדאוס אקס. ד"ר פול קרזוובסקי, נשיא ומייסד גריפ, הצליח להגביר עוד יותר את הלהבות כשאמר: "אף פעם לא שמעתי בעבר על דאוס אקס. רק אחרי שהשקנו הבנתי עד כמה המותג הזה גדול".

 

דאוס אקס. מפתח קרבות הבוסים לא שמע על המשחק דאוס אקס. מפתח קרבות הבוסים לא שמע על המשחק

 

מקצצים איפה שרק אפשר

 

המקרה הזה מייצג תופעה רחבה יותר בתעשיית המשחקים: העלויות האדירות של פיתוח כותר גורמות לכך שהחברות מעגלות פינות. מלבד מקרים של מיקור חוץ, כמו בקרבות הבוסים, חלקן גם מקצרות את המשחקים כך שמשך הבילוי הממוצע בהם עומד על שעות בודדות. במקרים אחרים תכנים שמיוצרים במקור עבור המשחק המלא נחתכים משם, על מנת למכור אותם מחדש כהרחבות ותוכן להורדה.

 

אפשר לראות זאת גם בדאוס אקס עצמו, דווקא אחד המשחקים המושקעים ביותר בסביבה, עם תקציב של מעל 50 מיליון דולר וזמן פיתוח של למעלה מארבע שנים. למרות זאת, החברה נאלצה לחתוך קרוב למחצית מזמן ומאזורי המשחק שתוכננו, ואף הודתה שהסירה פיצ'רים שהיו קיימים במשחקים קודמים, כגון אפשרות לפרוץ לכספומטים.

 

בסרטונים המקדימים של המשחק, שחלקם יצאו רק מספר חודשים לפני ההשקה, ניתן לראות את הבוסים מופיעים באזורים שונים לחלוטין מכפי שהיה במשחק הסופי – מה שאומר שהעלילה עברה שינויים ברגעים האחרונים. ניתן להניח שההחלטה להעביר את קרבות הבוסים לחברה חיצונית התקבלה בשלבים האחרונים בפיתוח, מבלי לבדוק האם זו בגלל מכירה את עולם המשחק או את הסגנון שלו.

 

 

למזלה הרב, איידוס אמנם עצבנה לא מעט גיימרים, אבל לא קברה לעצמה את המשחק: דאוס אקס, למרות קרבות הבוסים, הוא משחק משובח, שיזכה בפרסים וימשיך למכור היטב. אבל בפעם הבאה שחברת משחקים תשתמש בטריקים כאלה, בכלל לא בטוח שזה יעבור בשתיקה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x