$
הייטק והון סיכון

עונת הציד: כשהענקיות עושות הכל כדי להשאיר את העובדים

המרוויחים מהמלחמה המתלהטת בין פייסבוק לגוגל הם עובדי גוגל, שיקבלו בקרוב העלאת שכר יפה, העיקר שלא יעברו לרשת החברתית

עומר כביר 13:4112.11.10

23 אלף עובדי גוגל בכל העולם זכו השבוע לבשורות מתוקות במיוחד: החל ב־1 בינואר 2011 ייהנו כולם מהעלאת שכר נדיבה של 10% לפחות. כדי להחזיק אותם עד שתיכנס ההעלאה לתוקף, יקבלו העובדים גם בונוס חג נאה בסך אלף דולר (בעלות כוללת של 23 מיליון דולר לחברה) - כך לפי דיווחים ב"וול סטריט ג'ורנל" וב־Business Insider. גם 200 עובדי גוגל בישראל ייהנו מההטבות המדוברות. "אנחנו רוצים לוודא שאתם מתוגמלים על העבודה הקשה שלכם", כתב מנכ"ל גוגל אריק שמידט באימייל לעובדים.

 

אבל החברה החליטה על שדרוג השכר הנאה לא מתוך טוב לב או בעקבות ביצועים יוצאי דופן ברבעון האחרון, אם כי אלו היו בהחלט משובחים. את אימייל התודה שלהם צריכים העובדים להפנות דווקא למייסד ומנכ"ל פייסבוק, מרק צוקרברג, (ואולי גם למנכ"ל אפל ג'ובס ולמנכ"ל מיקרוסופט באלמר ב־CC).

 

בחודשים האחרונים נמצאת גוגל בתחרות הולכת וגוברת עם גורמים שונים בעולם הטכנולוגיה, ובראשם הרשת החברתית הגדולה בעולם. תחרות זו מתבטאת לא פעם בגניבת עובדים מהיריבה: לפי הערכות, שיעור עובדי גוגל לשעבר בפייסבוק נע בין 10% ל־20%. העלאת השכר נועדה למנוע עריקה של עובדים נוספים, ובגוגל אומרים זאת כמעט במפורש. "אנו מאמינים שתוכניות תגמול תחרותיות חשובות לעתיד החברה", אמר נציג גוגל לבלוג הטכנולוגיה טקראנץ'.

 

ולא מדובר בפיצוי התחרותי היחיד שגוגל העניקה לעובדיה. בתחילת החודש זכו עובדי החברה בתלושים לשירות TaskRabbit, המאפשר להזמין משרתים לביצוע עבודות בית שונות כמו בישול, ניקיון, או טיול עם הכלב. ההטבה בוטלה אחרי ימים ספורים, כנראה בגלל ההד השלילי שהיא יצרה, אבל לא הכוונה שמאחוריה: לעשות כל שאפשר כדי למנוע עריקת עובדים.

 

 

המלחמה על השליטה במידע החברתי

 

וגוגל צריכה את העובדים האלו אצלה יותר מתמיד. בימים האחרונים נכנסה המלחמה מול פייסבוק להילוך גבוה, אחרי שענקית הטכנולוגיה חסמה את האפשרות של משתמשי הרשת החברתית לייבא את רשימת אנשי הקשר שלהם מג'ימייל, והאחרונה פרסמה הוראות מפורטות לעקיפת החסימה. כתוצאה פתחו החברות במלחמת השמצות משעשעת בשאלה מי נותנת יותר גישה למידע (התשובה: אף אחת מהן). זוהי למעשה כסות למלחמה האמיתית: מי תהיה זו שתשלוט במידע החברתי שמייצרים גולשי האינטרנט ותיהנה מהמזומנים הניכרים שאפשר להפיק ממנו.

 

מבחינת עובדי החברות, מדובר בחדשות מצוינות. נכון להיום הם המצרך החם ביותר בעמק הסיליקון. לגוגל אולי יש כיסים עמוקים מאוד, אבל גם לפייסבוק הרי לא חסרים מזומנים. לא יהיה זה בלתי סביר לשער שבתקופה הקרובה ינסו שתי החברות לגנוב זו את עובדיה של זו, בסיוע כל האמצעים הנרחבים שעומדים לרשותן. עונת הציד, כך נראה, רק מתחילה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x