$
אינטרנט

תכירו את טאמבלר - הטוויטר של הבלוגים

בטאמבלר רוצים לשנות את הדרך שבה אנחנו משתפים תוכן ברשת, ולהתמקם בתפר שבין פייסבוק לטוויטר על ידי הפיכת השיתוף לאישי יותר. בינתיים, יש להם את רשת הבלוגים הכי חברתית באינטרנט

שי ענבל 15:0324.08.10

שלוש שנים לאחר הקמתו, עם יותר מ־7 מיליון משתמשים, 25 אלף מצטרפים חדשים מדי יום ו־1.5 מיליארד כניסות בחודש, שירות הבלוגים טאמבלר (tumblr.com) זוכה סוף סוף לפריצה הגדולה שלו. הוא כבר הוכתר על ידי עשרות כלי תקשורת, מ"הניו יורק טיימס" ועד בלוג הטכנולוגיה טק־קראנץ', כטרנד הגדול הבא. כיום הוא גדל ב־300 מיליון כניסות כל חודש — צמיחה משמעותית שאף רשת בלוגים אחרת באינטרנט לא זוכה לה.

 

ותודה לטוויטר

 

אך על מה כל הרעש? בניגוד לפלטפורמות אחרות של בלוגים, כמו וורדפרס ו־Blogger, טאמבלר ממוקד בטאמבולגים (Tumbelogs). המונח, שנטבע ב־2005, מתייחס לבלוגים המורכבים מפוסטים קצרים של רכיב אחד בלבד. זה יכול להיות פסקת טקסט, לינק, תמונה, ציטוט, סאונד או קטע וידיאו. התוצאה היא חוויה מינימליסטית, מרעננת וייחודית שמשתלבת היטב באווירת המיקרו־בלוגינג המתפתחת, שלטוויטר יש חלק מרכזי בהתהוות שלה ברשת.

 

למעשה, את ההתעניינות העולמית הגוברת חייבים אנשי טאמבלר בעיקר לעלייתו של טוויטר. שירות המיקרו־בלוגינג הפופולרי, שהושק בסך הכל שנה לפני טאמבלר, הצליח לעצב מחדש את הרשת באמצעות שינוי הדרך שבה אנשים משתפים, מתעדכנים בחדשות ומשוחחים. הוא זה שגרם לרשתות חברתיות כמו פייסבוק, מייספייס ולינקד־אין להטמיע עדכוני סטטוס ולהציב אותם במרכז תשומת הלב, והביא את טרנד המיקרו־בלוגינג למיינסטרים. בעקבותיו הוקמו כמובן רשתות מיקרו־בלוגינג נוספות (שלא הצליחו להתחרות במקור) כמו גוגל באזז ו־identi.ca. כיום הדרך הנפוצה ביותר של שירותים אינטרנטיים לשתף איפה ביקרתם, מה קניתם, כמה רצתם ואיזה שיר אתם שומעים היא באמצעות עדכון בטוויטר ובפייסבוק. רוב הסיכויים הם שגם אם אתם לא משתמשים בטוויטר עצמו, אתם מיקרו־בלוגרים בצורה כזו או אחרת.

 

מייסד טאמבלר דיוויד קארפ. "הצד המשמעותי יותר של השיתוף" מייסד טאמבלר דיוויד קארפ. "הצד המשמעותי יותר של השיתוף" צילום: cc-by-sa-tumblr

 

טרנד המיקרו־בלוגינג בכלל וטוויטר בפרט נהפכו לחלק כל כך אינטגרלי מהרשת, עד כי בחברת המחקר גרטנר חוזים כי בתוך כשנתיים מחצית מהשוק הארגוני ישתמש בפלטפורמות דמויות טוויטר לעסקים (מיקרוסופט היא אחת מהחברות שעובדות על מוצר כזה, שנקרא officeTalk) — ושבתוך ארבע שנים הן ישתלטו על 20% מצורת התקשורת העסקית. מדובר בתחזית בעלת חשיבות רבה, היות שהשוק הארגוני הוא לרוב האחרון שנוהג לאמץ חידושים.

 

טאמבלר משתלב היטב באווירה זו. למעשה, הוא הטוויטר של הבלוגים: העדכונים בו קצרים ומינימליסטיים, כמו בטוויטר ניתן "לעקוב" אחרי משתמשים לקבלת עדכונים, ובעמוד הראשי של טאמבלר מופיעים כל הפוסטים הקצרצרים במלואם זה אחר זה באופן מיידי.

 

"העדכונים בפייסבוק חסרי משמעות"

 

אבל בטאמבלר דווקא רואים את טוויטר ופייסבוק, ולא את רשתות הבלוגים, כיריבות. "כשמסתכלים היום על האתרים הפופולריים, רואים שמדובר בכלים שמיועדים לשיתוף מסוג אחד", אמר מייסד ומנכ"ל האתר, דייוויד קארפ, בראיון לפני כשנה לתוכנית האינטרנט "The Deals Behind The Money". "בטוויטר יש לך 140 תווים לעדכון סטטוס, והחברים שאתה עוקב אחריהם גם מעדכנים סטטוסים. ואז יש לך פשוט זרם של עדכונים שאתה יושב מולו ולוחץ Refresh. פייסבוק אפילו עוד יותר חסר משמעות. מדובר פשוט בדרך קלה להעלות תמונות כדי שהחברים שלך יתייגו את עצמם. טאמבלר לוקח את הצד המשמעותי יותר של השיתוף, הצד של התוכן — כמו מה שאנשים מעלים בבלוגים — אבל הופך את התהליך לקל ופשוט כמו בשירותים לעדכונים מיידיים כגון פייסבוק וטוויטר".

 

במילים אחרות, טאמבלר מבקש להיות שירות מיקרו־בלוגינג לכל דבר. הוא אינו אתר שיתוף התוכן היחיד, אך ייחודו הוא איגוד כל סוגי השיתוף במקום אחד. בכך הוא מאיים על פליקר, יוטיוב ו־deviantArt, שירותים שמציעים שיתוף מסוג אחד בלבד. בטאמבלר קל יותר להשתמש, קל יותר לשתף וקל יותר לגוון מאתרי שיתוף אחרים.

   

התכונות המתקדמות הן תמורת תשלום

 

האתגר הגדול ביותר העומד בפני טאמבלר כיום אינו שונה מזה של טוויטר: מציאת מודל כלכלי. טאמבלר גייסה לאחרונה הון של 10 מיליון דולר באמצעות קרנות ההון סיכון יוניון סקוור וספארק קפיטל, זאת אף, שלכאורה, טרם השלימה את בניית מודל ההכנסות שלה.

 

האתגר של טאמבלר קשה למדי עקב העובדה שבאתר רוצים להשאיר את האתר החינמי חף מפרסומות. במקום להתבסס על פרסומות הוחלט שם ללכת דווקא על מודל ה־Freemium: פיצ'רים בסיסיים בשירות מוצעים בחינם, אך אופציות מתקדמות ניתנות בתשלום. כיום האתר מציע שתיים כאלה: ערכות נושא בעלות של 9 דולרים עד 49 דולר, וקידום באתר תמורת 9 דולרים לשבוע. מודל ה־Freemium הולך ותופס תאוצה ביישומי רשת, ומאפיין שירותים כמו לינקדין, Evernote,Dropbox , פנדורה ועוד. בינתיים, טוויטר ופייסבוק, שניים מהאתרים הפופולריים ביותר באינטרנט, עדיין עובדים על מודל הכנסה מבוסס פרסומות. 

 

 

על אף התנופה שהעניק טוויטר לטאמבלר, הוא עשוי להיות גם בבוא הזמן הבעיה העיקרית שלו. לאחרונה הופיעה לכמה שעות בעמוד ההגדרות של טוויטר אופציה מעניינת, שנעלמה מייד לאחר שנחשפה על ידי טקראנץ'. האופציה רמזה על כך שבעתיד טוויטר עשוי לאפשר הצגת תמונות וקטעי וידיאו, שכיום מופיעים כלינקים בציוצים, ישירות בטוויטר (Inline) — כמו בפייסבוק. במקרה כזה טאמבלר עשוי לאבד חלק גדול מהייחודיות שלו.

 

אבל לטאמבלר יש עדיין כמה יתרונות, והעיקרי שבהם הוא ההתמקדות בתוכן בעל ערך ובמיקרו־בלוגר עצמו. כמו כן, בניגוד לטוויטר ולפייסבוק, בטאמבלר ה־Feed הוא רק אמצעי אחד לצרוך תוכן. זאת לצד RSS, כניסה לבלוגים עצמם ואפילו סינדיקציה עם טוויטר ופייסבוק. רשתות חברתיות אלו כבר מזמן הפכו את ה־Feed לעיקר, וטאמבלר, כרשת בלוגים, הנה בעלת עטיפה הרבה יותר אישית והתוכן שבה לא טובע בים הלינקים, הסטטוסים, התמונות והווידיאו של הרשתות החברתיות. כאן בדיוק טמון גם החוזק שלה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x