אינטרנט

הכי זול ברשת: האלטרנטיבה החינמית לאתרי המכירות הפומביות

האתר fribiz של הישראלים אפי פוקס ויניב שמעוני מנסה לכבוש את הרשת עם מודל חדש: הגולשים צוברים נקודות באמצעות פעילויות חברתיות ויכולים לשלם בעזרתן על מוצרים כמו אייפד, שמוצעים במכירות פומביות. "אנחנו רוצים להיות אמזון או eBay של החינם", אומרים בחברה

עומר כביר 15:0916.06.10

במבט ראשון נראה שמדובר בהונאה, אפילו הונאה לא מתוחכמת במיוחד. האתר fribiz.com, שהחל לפעול בשבוע שעבר, מעמיד למכירה פומבית מוצרים נחשקים כמו מכשירי אייפד או אייפוד־טאץ'. אך בניגוד לאתרים כמו אמזון ו־eBay, המוצרים לא נרכשים תמורת תשלום כספי, אלא תמורת נקודות וירטואליות. את הנקודות הגולשים בפריביז צוברים כשהם מזמינים חברים לאתר, משתתפים באתגרים שונים ואפילו כשהם מפסידים במכירות פומביות קודמות. הזוכה מקבל חינם את המוצר המדובר. בלי דמי משלוח, דמי השתתפות, דמי הגשת הצעה או דמי זכייה. בשום שלב אין אפילו חובה להזין את פרטי כרטיס האשראי.

 

אין ספק שזהו מודל לא שגרתי: אמנם ישנם אתרים שמאפשרים לזכות במוצר בלי לשלם, אבל נדרש בהם לשלם דמי השתתפות. באתרים אחרים אפשר להגיש הצעות באגורות או בסכום נמוך מאוד, אבל הגשת כל הצעה עולה כמה שקלים. אין עוד אתר שמאפשר ריאלית לזכות בלי לשלם כלל. אז היכן המלכוד? מפעילי האתר טוענים שאין אחד כזה, ושמאחורי המיזם ניצב מודל עסקי חדשני, שיכול לשנות את הדרך שבה אתרים מגבירים מעורבות גולשים. זאת, באמצעות מתן האפשרות לגולשים לצבור נקודות על ידי ביצוע פעולות באתרים חיצוניים שישלמו לפריביז תמורת הזכות לחלק נקודות אלו. האתר יכול גם להיהפך לפלטפורמה עבור חברות שעושות שימוש בניקוד כאמצעי למשיכת משתמשים - כמו חברות אשראי, תעופה ואפילו אפליקציות מבוססות מיקום כמו פורסקוור, ולתת לנקודות שצברו הגולשים ערך של ממש.

 

התחיל כניסוי בין חברים

 

מקימי האתר הם היזמים הישראלים אפי פוקס ויניב שמעוני, חברי ילדות עוד מתקופת בית הספר היסודי שגם שירתו יחד בחיל התותחנים. פוקס, עורך דין במקצועו, הוא בלוגר מוכר הכותב בין השאר בבלוג "חורים ברשת". שמעוני הוא בוגר לימודי הנדסת תעשייה וניהול ועבד במשך שנתיים כמנהל פרויקטים בתעשייה האווירית. לפני כשנה עבר לארה"ב, ללימודי תואר שני באוניברסיטת מישיגן.

פוקס. "אם עברנו את המכשול של הישראלי החשדן, את המכשול במדינות אחרות נעבור ממש בקרוב" פוקס. "אם עברנו את המכשול של הישראלי החשדן, את המכשול במדינות אחרות נעבור ממש בקרוב" צילום: אוראל כהן

 

הרעיון לפריביז התחיל בכלל כמעין התערבות בין החברים. "אמרנו לעצמנו, 'בוא נראה איך אנשים מגיבים, במיוחד ישראלים שהם האגוז הכי קשה לפיצוח, לחלוקה של משהו חינם בלי תנאים, כרטיס אשראי או דמי השתתפות'", מספר פוקס. "קנינו מסך 22 אינץ', פרסמנו בבלוג שלי ואמרנו לגולשים קחו, רק תכתבו למה אתם רוצים אותו ותזמינו שלושה אנשים. התגובות היו רבות, המון גולשים השתתפו והביאו חברים, וגילינו שדווקא ישראלים הם הקהל שמעז".

 

מהניסוי הזה נולד פריביז: אתר בינלאומי שמוכר מוצרים אמיתיים תמורת כסף וירטואלי, ובנוי סביב הרעיון שגולשים צריכים לגייס כמה שיותר חברים ולעשות כמה שיותר פעולות חברתיות כדי לצבור נקודות לרכישה באתר. פריביז עלה לאוויר בשבוע שעבר, בהשקה שקטה, ולדברי היזמים זכה להצלחה אחרי שעבר מפה לאוזן, בעיקר בקרב גולשים ישראלים. כמה משתתפים כבר זכו במכירות הפומביות הראשונות שנערכו.

 

השאלה המתבקשת היא איפה בדיוק הרווח של בעלי האתר? "המודל העסקי פשוט מאוד", אומר פוקס. "נניח שיש באתר מיליוני משתמשים שצמאים לנקודות, וכל אחד רוצה להעשיר את מספר הנקודות שלו, כדי שיוכל להשתתף ולזכות במכרזים רבים יותר. במקביל יש מיזמים שרוצים לעלות את המעורבות של הגולשים. למשל, אתר תמונות שרוצה לגרום לגולשים להעלות תמונות, להגיב, לתייג, לשתף. אנחנו באים ואומרים לאותם מיזמים: 'תנו להם נקודות פריביז תמורת ביצוע פעילות. לכם זה מאוד זול לקנות את הנקודות מפריביז, אבל לגולשים יש ערך מוסף גדול מאוד'".

 

לתפיסת המייסדים, חלוקת נקודות שהגולשים יכולים לממש בפריביז תסייע לאתרים לעודד פעילות גולשים. מדובר בדרך שבה אתרים גדולים יוכלו לתגמל על ביצוע פעולה מסוימת שהאתרים רוצים לקדם, כמו שליחת סרטוני חדשות ל־CNN או תיוג חברים בפייסבוק.

 

גם חברות שכבר עושות שימוש קבוע בנקודות יכולות להשתמש בפריביז, אומרים פוקס ושמעוני. הרשת החברתית מבוססת המיקום פורסקוור מחלקת כיום נקודות על כל עדכון מיקום שמבצע המשתמש, אך לנקודות אלו אין ערך ממשי. אם החברה תחלק נקודות פריביז, יהיה למשתמשים תמריץ גדול יותר להשתמש בפורסקוור, שכן הם יוכלו להשתמש בנקודות שצברו כדי להשתתף במכרזים. נוסף על כך, יכולות הנקודות לשמש חברות המפעילות מועדוני חברים שונים - הן כתחליף לנקודות המועדון והן כאפשרות להמיר אותן לנקודות פריביז.

 

פרסומת מתוחכמת

 

אפיק הכנסה נוסף הוא גביית כסף מחברות שיבקשו לקדם מוצרים חדשים או קיימים באמצעות העמדתם למכירה פומבית באתר. "מכירת מוצרים אצלנו טובה מכל פרסומת", אומר שמעוני. "יש כמה אלפי גולשים שיושבים וחושבים איך לנצח במכירה, וכל מה שפרוש להם על המסך זה מוצר מסוים - הם צופים בווידיאו ובמפרט שלו, והם לא תופסים את זה כפרסומת. היום הגולש המיומן כבר מסנן פרסומות. אצלנו אדם נחשף למוצר, מפתח רצייה וגם מביא חברים ומייצר את הבאזז מרצונו".

 

כדי שהמודלים העסקיים יוכלו לעבוד, צריך קודם כל להתגבר על החשד מאתר שמחלק מוצרים חינם כדי ליצור מסה קריטית של גולשים. איך משכנעים גולשים שזו לא הונאה?

פוקס: "שקיפות, שקיפות, שקיפות. זה האתגר שיש לנו. אנשים מפחדים בדרך כלל מחברה באיי הבתולה שהאנשים מאחוריה לא מתראיינים. נוסף על כך, העוקצים ברשת מבקשים בדרך כלל כמה שיותר מהר כרטיס אשראי. אנחנו נבליט את האנשים האמיתיים במיזם, את הפרטים שלנו, ונפרסם איך אנחנו מתכוונים לעשות כסף ונרגיע את המשתמשים שזה לא ינחת על הגב שלהם. האתר לא דוחף רכישת נקודות, ואם עברנו את המכשול של הישראלי החשדן, את המכשול במדינות אחרות נעבור ממש בקרוב".

 

שמעוני: "כלי מאוד חשוב יהיה חשיפה של המשתמשים עצמם. כאשר הם יזכו בפרס הם יספרו לחברים ויראו להם את הזכייה. הם יחזרו לאתר, ייצרו אינטראקציה, יזמינו עוד חברים וימשיכו לשתף ולהשפיע בבלוגים. זה לא סוד שהוויראליות עובדת, ואנחנו כבר רואים את זה גם אצלנו. ברגע שזה יקרה, אין שום סיבה בעולם שאנחנו ניתפס כהונאה בטווח הרחוק".

 

 

איך תיצרו מסה קריטית של גולשים? מוצרים טובים זה מספיק?

שמעוני: "המוצרים יצרו עניין לאותו רגע וזה יהיה העיקר, אבל אנחנו ערים לעובדה שבשלב מסוים צריך עוד משהו מעבר לזה. יהיו לנו באתר משימות שבועיות ואינטראקציות מסביב שיוסיפו כיף לחוויה, כמו הענקת 100 אלף נקודות למשתמשים שיצטלמו במקום ציבורי עם הלוגו של פריביז. ב־eBay או באמזון לעומת זאת, האתר הוא מובהק לכיוון המוצר והקנייה. אנחנו מאמינים שאנשים יבואו אלינו גם בגלל המוצרים, אבל גם כי זה יהיה מקום שישדר כיף, ואנחנו נשחרר דברים שישמרו על עניין וחדשנות".

 

פוקס: "התפיסה שלנו היא פתוחה, ולא אכפת לנו אם 99% מהאינטרקציה של הגולשים תהיה באתר שותף, שמחלק נקודות פריביז, אם בסוף הגולשים יבואו אליי".

"רק התחלנו"

 

גם אחרי ששכנעתם גולשים, עדיין צריך שיתוף פעולה של הרבה חברות.

פוקס: "כבר בשלב כשסיפרתי לחברים שלי ששותפים בסטארט־אפים, כל הזמן הם אמרו תן לי לחלק נקודות. זה הגיע מהם. סטארט־אפים, כל עוד משהו לא עולה להם בפיתוח יקר, אף אחד לא עוצר אותך בדלת. דיברתי גם עם כמה חברות מאוד מוכרות, והכיוון היה יותר נלהב מהיכולת שלי לבוא ולספק להם את הפלטפורמה בשלב הזה.

 

"אנחנו מודעים לזה שרק התחלנו. היום אם אני אבוא לפורסקוור, אני באמת צריך לשכנע אותם למה כדאי להם לחלק נקודות פריביז במקום נקודות פורסקוור. אבל אם עוד שנתיים אני אבוא עם 2–3 מיליון משתמשים מאוד אקטיביים לסטארט־אפ מתחיל שמחפש משתמשים שיתנסו במוצר שלו, אז אני מניח שהוא ישלם לי".

 

מכירה פומבית בפריביז מכירה פומבית בפריביז

  

פוקס: "כשעשינו את הניסוי הראשוני בבלוג קיבלנו מייל ממישהי שעובדת בחברה שייצרה את המסך שפורסם, ששאלה אותנו מנין המסך. אמרתי לה שקנינו בשביל עצמנו, והיא אמרה לנו חד וחלק שבפעם הבאה שנעשה דבר כזה שנגיד לה, והיא תיתן לנו חינם. שם בדיוק נדלקה הנורה, שחברות מחפשות את החשיפה החדשנית הזאת. חברות הולכות לכיוון הזה, הן מחפשות את האלמנט החברתי, למכור את המוצר כתוצר לוואי של חוויה אחרת".

 

איך אתם רואים את האתר בעוד כמה שנים מהיום? השאיפה היא להיות גדולים כמו טוויטר או פייסבוק?

פוקס: "אני לא רוצה להימדד כמו פייסבוק או טוויטר או כל המקומות האלה, כי הם רוצים בסופו של דבר חוויית אינטראקציה שהם הבית שלה. אני רוצה לראות את עצמי בתור אמזון או eBay של החינם. אנחנו רוצים להיות מקום שחברות יפנו אליו משתמשים כדי ליהנות ממה שהן יחלקו. כמו שפייפאל הפך להיות צורת סליקה חלופית בכל העולם, אז פריביז יהיה התגמול האולטימטיבי הפשוט לאתרים בעולם. לא אכפת לנו תגמול על מה או איך".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x