קידום עסקים קטנים בעולם הדיגיטלי
כבר לא צריך להסתפק בפרסום באינדקסים או בחלוקת פליירים. הרשתות החברתיות והסמארטפונים מציעים מגוון אפשרויות שיווק חדשות וזולות. כך עושים זאת נכון
לא לשפוך כסף על אמצעי פרסום המוניים
"לפעמים עסקים נוטים לחשוב שיש להם אפשרויות בלתי מוגבלות, וזה לא המצב", אומר זאב גרובר, סמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי של קבוצת דפי זהב. "עסק קטן צריך לשים בצד דברים סקסיים דוגמת טלוויזיה או שילוט חוצות, ולפנות לדברים שמביאים תועלת גבוהה". לדבריו, אחד מאפיקי הפרסום המוצלחים לעסקים קטנים הוא אינדקסים שונים ברשת, בסלולר ובספרים. "מה שמייחד את הפרסום באינדקסים הוא שאנשים מגיעים יותר מבושלים לשלב החיפוש והבחירה. מי שמגיע לאינדקס, כוונת הרכישה שלו מגובשת יותר, וסביר להניח שהדבר יוביל ליצירת אינטראקציה".
צריך סיפור טוב כדי להצליח ברשת חברתית
אחד התחומים החמים ביותר לעסקים קטנים כיום הוא שימוש ברשתות חברתיות. "אנחנו רואים המון עסקים שמתחילים לפרסם ברשתות חברתיות", אומר אודי כהן, מנהל המגזר העסקי ב־HOT. "בעבר זה היה מוזר אם עסק היה מפרסם בפייסבוק, משום שהרשת החברתית היתה אמורה להיות מקום אינטימי. היום מפרסמים בכל מקום שבו יש לקוח".
אורי עיני, מנכ"ל משותף במשרד הפרסום אדלר חומסקי & ורשבסקי, מסביר שפעילות ברשתות חברתיות כרוכה בהתנהלות שונה. "הפרסום ברשתות חברתיות הוא מורכב ועדין", הוא אומר. "הקהל שם רגיש כפליים לכל גורם זר שחודר לשיח בינו לבין החברים שלו. מצד שני, מהלכים נכונים ברשתות חברתיות הם בעלי אפקט חזק על קהל היעד ועלותם אינה גבוהה. לכן זה תחום שכדאי לעסקים קטנים לנסות ולפעול בו". עם זאת, העסק צריך למצוא סיבה שידברו עליו. "יש ליצור סיפור טוב שאנשים ירצו להעביר הלאה. לדוגמה, חברת תכשיטים יכולה לעצב טבעת אירוסין עם לוגו 'מקושרים' ולשלוח אותה לכל הזוגות שהכירו באמצעות האתר".
חשוב גם למנף את הפעילות אל מחוץ לרשתות החברתיות. "צריך לספר על המהלך בכל מקום שאפשר במסגרת מגבלות התקציב", אומר עיני. יש לחבר את המהלך ליחסי ציבור, לקנות באנרים באינטרנט שמפנים אליו, הכל כדי שכולם יידעו על הפעילות".
הפרסום בסלולר עובד, בעיקר פרסום לפי מיקום
בשנה וחצי האחרונות, מאז השקת ה־iPhone 3G, הגיעו רכיבי ה־GPS כמעט לכל סמארטפון בשטח. הדבר הופך אותם לפלטפורמת פרסום אידאלית ולא יקרה בעבור עסקים קטנים. "הסלולר יודע איפה המשתמש ויכול לייצר מסרים אינפורמטיביים בזמן אמת", אומר עיני. "היכולת הזו מועילה בייחוד לעסקים קטנים, שיכולים למשל לקנות פרסומות שיופיעו רק ברדיוס של שני ק"מ ממקום פעילותם. והכי חשוב, לא צריך הרבה כסף כדי להיכנס למשחק הזה".

אפליקציה לאייפון? זה מצליח רק לגדולים
האייפון הביא איתו גם את בשורת האפליקציות, שמאפשרת לכל עסק ליצור יישום משלו בעלות לא גבוהה יחסית, ולהפיצו למשתמשים באמצעות חנות האפליקציות של אפל. אבל דווקא כאן, לא מומלץ לעסקים קטנים להיגרר אחרי העדר.
"פיתוח אפליקציות נחשב לסקסי והרבה עסקים, בהם עסקים קטנים, פועלים בתחום הזה", אומר גרובר. "אבל כדי להפיק תועלת, צריך להביא את האפליקציה לשימוש רחב. כאן יש יתרון למותגים מבוססים. הרבה אפליקציות שפותחו במאמץ גדול אינן משפיעות על חיים של אנשים. עסקים קטנים צריכים מתווך, בין אם זה אינדקס או גורם מסחרי אחר, כדי להגיע למשתמשי סלולר באופן הזה".
השקיעו בפרסום שמתמקד במנועי חיפוש
פרסום באינטרנט אינו דבר חדש, וכבר הפך להתנהלות שגרתית בפעילות של כל עסק. גם עסקים קטנים יכולים וצריכים לנצל את העולם הזה, אבל לא בהכרח מסוגלים לעמוד במחירים הגבוהים שנדרשים כדי לפרסם במקום בולט באתרים הגדולים.
הפתרון העדיף יותר לעסקים קטנים הוא פרסום ממוקד ומפולח, באמצעות רכישת קישורים ממומנים שמופיעים בתוצאות של מנועי חיפוש. "מדובר בשיטה פשוטה שזמינה לכל אחד, בכל תקציב", אומרת ריקי דרורי, סמנכ"לית השיווק של גוגל ישראל. "באמצעות פרסום מסוג זה יכול כל בעל עסק לקבל נוכחות אינטרנטית בקלות, ולהיות שם כאשר לקוחות פוטנציאליים מחפשים אחר שירותיו. הקישורים המוצגים מותאמים לתוצאות החיפוש, עובדה המאפשרת לאתר את הגולשים הרלבנטיים, גם בתחומים נישתיים ביותר".


