$
חדשות טכנולוגיה

תיאוריית הקשר: הטריק המבריק של אפל

ברשות להגבלים עסקיים בחנו את השפעת האייפון על התחרות בין ספקיות הסלולר, אבל לא על שוק המכשירים עצמו. וגם: איך הצליחה אפל לשמר חלק מנתח השוק הנוכחי שלה בישראל?

גילעד נס 17:5904.11.09

החלטתה של הרשות להגבלים עסקיים מהשבוע שעבר לאשר, בשינויים קלים, את ההסכמים בין חברת אפל ובין חברות הסלולר הישראליות, מקפלת בתוכה שלושה עניינים שונים, שכל אחד מהם ראוי להתייחסות.

 

ראשית, כדרכה, הרשות שואפת לשמור על תחרות בריאה במגזרים השונים, ולמנוע פעולות שעלולות לפגוע בה, מיד או בעתיד. כך, למשל, טענה הרשות בעניין מיזוג בזק ו-yes כי "בליעת" yes בידי בזק תגרום למצב שבו יהיו לבזק שני נכסים בתחום הטלוויזיה: חברת שידורי לוויין, ואפשרות לפיתוח עתידי של שידורים המבוססים על רשת האינטרנט או על רשת ה-NGN עצמה (IPTV), ולפיכך מצבה יוטב לעומת המתחרה HOT.

 

התחרות בין הספקיות לא תיפגע

 

בנושא האייפון, התמקדה הרשות בהשפעה שתהיה להסכמים על התחרות בין חברות הסלולר עצמן, וכנגזר מכך על הצרכן, ולכן קבעה כי אין בהסכמים האלו כדי לפגוע באותה תחרות. ברור לרשות כי מטרתם של סעיפים רבים בחוזים שבין אפל לחברות היא לאפשר לאפל למכור מספר מכשירים גדול ככל שניתן (הממונה עצמה התבטאה כך בגוף ההחלטה), אולם ברשות לא נדרשו לדון בהשפעה על שוק יבואני מכשירי הסלולר, אלא בהשפעה על שוק ספקיות הסלולר.

הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן צילום: אוראל כהן

 

החלטה של הרשות אינה דנה כלל באפשרות שיבואן טלפונים סלולריים חותם על הסכם עם כל המפעילות הסלולריות ולמעשה מבטיח לעצמו נתח שוק מינימלי, לעומת שאר יבואני שאר המכשירים הנאלצים להיאבק בו שלא באמצעות הסכמים דרקוניים שקיבלו חותמת כשרות.

 

שנית, מעניין מה היה קורה לו רק ספק אחד או שניים היו מורשים לשווק את האייפון בישראל – האם גם אז היתה הרשות טוענת כי סעיפים המכתיבים מראש את עלות הסבסוד, את המחיר הסופי לצרכן ואת שיטת השיווק ללקוח אינם פוגעים בתחרות בין החברות? שני ספקים הכבולים בהסכם עם אפל היו מציבים אתגר תחרותי משמעותי מול הספק השלישי, ומכיוון ששתי הספקים היו נסמכים למעשה על פעילות מול גורם אחד (אפל), סביר להניח שברשות ההגבלים היו מתייחסים לענין בחומרה, שכן הספקית השלישית מצויה בעמדת נחיתות.

 

העובדה שאפל חתמה הסכמים שכאלה עם שלוש החברות - למרות שמהודעת הרשות משתמע כי ההסכמים שונים במעט בין חברה לחברה - "הצילה" את הרשות מדיון מעמיק יותר בסוגיה הזו.

 

פתרון מבריק לבעיית האייפונים שכבר בישראל

 

אולם לטעמי הסעיף המעניין ביותר בחוזים שחתמה עם חברות הסלולר, או לכל הפחות המעניין ביותר שנחשף באישור רשות ההגבלים, נוגע לאיסור שהטילה אפל על שיווק טלפונים שאינם מתוצרתה למה שמוגדר בהחלטת הרשות כ"קהל משתמשי רדיו-טלפון iPhone", מונח המוסבר כמוצר סלולרי הכולל אייפון או שנמכר למי שברשותו אייפון, ומתייחס לשימוש במכשיר, כגון חבילת דקות שיחה ללקוח שברשותו אייפון. עם זאת, מותרת פניה לכלל האוכלוסייה, שבתוכה מצויים משתמשי האייפון.

 

הסעיף להלן הוא הפתרון המבריק של אפל לעובדה שבישראל מצויים כבר כמה עשרות אלפי מכשירי אייפון שיובאו מהתפוצות, נפרצו בידי בחורינו המצוינים, וחלק מהמחזיקים בהם צפוי שלא למהר ולשדרג את מכשירו לאייפון עברי וכשר. חברות הסלולר יודעות לזהות את משתמשי האייפון הללו, ומכיוון שסביר להניח שמי שהוציא את כספו על אייפון בשנה האחרונה לא ירצה לרכוש מכשיר שכזה מספקיות הסלולר, הרי שאותם משתמשים אינם יכולים לסייע לחברות הסלולר לעמוד במכסת מכירות המכשירים שהכתיבה להן אפל.

 

הסעיף שהכניסה אפל לחוזה אוסר על חברות הסלולר לפנות ישירות לאותם משתמשים ולהציע להם מבצעים אטרקטיביים במיוחד להחליף את האייפון במכשיר של יצרן אחר, כך שלפחות שירותי התוכן של ספקיות הסלולר יהיו שוב זמינים עבורו.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x