$
אינטרנט

גלישה בהשגחה: מאחורי הקלעים של האינטרנט החרדי

קמפיינים ייעודיים של החברות הגדולות, ספקיות רשת שמציעות מערכות סינון מתוחכמות, הסכמה שבשתיקה מצד הרבנים ובעיקר יותר גולשים ויותר אתרים: ככה נראה האינטרנט המיועד למגזר החרדי, שהכפיל בתוך שנה את מספר הגולשים בו

עומר כביר 14:3103.11.09

"ילדים וילדות שבבתיהם מחזיקים את הכלי הטמא שנקרא אינטרנט לא יוכלו לקבל חינוך ויז'ניצאי בשום פנים ואופן", הכריז ב־10 באוקטובר בנו של האדמו"ר מוויז'ניץ, רבי ישראל הגר. הגזירה הזו התפרסמה אחרי כמה שבועות שבהם כוסו הרחובות בשכונות חרדיות שונות בפשקוולים מאיימים: "אינטרנט הוא האויב מס' 1 של עם ישראל" ו"אינטרנט מביא סרטן".

 

אך האם החרדים באמת ממשיכים להתנגד לאינטרנט או שמא אלה רק הספיחים האחרונים בקרב אבוד נגד כניסת הרשת לבתי החרדים? "בשנים האחרונות הממסד הרבני חשש מחדירת האינטרנט ונלחם בה באופן אקטיבי", אומר מנכ"ל פורטל "בחדרי חרדים", גיא כהן. "זאת מתוך תקווה שחדירת האינטרנט תיבלם כמו שנבלמה חדירת הטלוויזיה. כיום, רק ל־2% מהחרדים יש טלוויזיה. אבל הציבור החרדי הצביע בעכבר, האינטרנט לא נעלם, ושיעור המשתמשים גדל בהתמדה. בשנה האחרונה הממסד הרבני הבין שהשד אינו נורא כל כך ושלאינטרנט יש ערך מוסף של תקשורת והעברת מידע. הוא הוריד את הרגל מהגז של ה'אסור אסור אסור', והשימוש באינטרנט נהפך להסכמה שבשתיקה".

 

התוצאה היתה זינוק עצום במספר המשתמשים החרדים ברשת. לפי נתונים של ספקיות האינטרנט, מספר החרדים בעלי גישה לאינטרנט מהבית גדל בשנה האחרונה מ־15% ל־30%, ולפי הערכות ליותר מ־80% מהחרדים יש גישה כלשהי לרשת. "בחדרי חרדים" מדווחים על עלייה של פי 2.5 בתנועת הגולשים באתר בתקופה האחרונה.

 

 איור: יונתן וקסמן

 

היום (ג') ייערך במלון שרתון סיטי טאוור ברמת גן כנס על שיווק במגזר החרדי שיזמו "בחדרי חרדים" והמרכז הישראלי לניהול. לפי סקר של חברת טלסקר, שהוזמן לקראת הכנס על ידי בזק, 83% מהחרדים משתמשים בשירותי דוא"ל (עלייה של 24% לעומת 2008), 70% משתמשים בו כמקור לצריכת חדשות (עלייה של 13%) ו־49% להורדת תוכנות (עלייה של 96%).

 

"לפני שנה־שנתיים התפיסה בציבור החרדי היתה שאין דבר כזה אינטרנט", אומר קובי הקר, מנכ"ל ספקית האינטרנט הכשר רימון. "עתה התפיסה היא שאמנם האינטרנט זה דבר גרוע, ועדיף שאף אחד לא יגלוש, אבל אם כבר גולשים אז שיעשו את זה רק בדרכים לגיטימיות".

 

הרגלי הגלישה: יותר נשים חרדיות גולשות

 

אחד מהסימנים של מגמה זו הוא ההחלטה של רימון, שפונה בעיקר ללקוחות דתיים ולשומרי מסורת, להקים לפני כחמישה חודשים את חטיבת אתרוג. חטיבה זו מספקת כמה מסלולי סינון בדרגות חומרה שונות לציבור החרדי, אשר גם הפתוח ביותר מביניהם עדיין נוקשה יותר מהמסלול הסגור ביותר שמוצע מטעם רימון. סינון האתרים מתבצע באמצעות תוכנה וכלים שפותחו על ידי רימון. הם מאפשרים לחברה לחסום אתרים שלמים, אבל גם תוכן ספציפי באתרים מסוימים, למשל להעלים תוצאות חיפוש לא רצויות מגוגל או להסיר תמונות בעייתיות מכתבה באתר חדשות לפי דרישות הגולשים. לדברי הקר, מסלולי הגלישה של החברה זולים מאלה של ספקיות אחרות אם מביאים בחשבון את מחירי חבילות סינון אתרים וספאם אשר הן חלק אינטגרלי מהשירות של אתרוג.

 

גם אתרי האינטרנט הפונים לציבור החרדי שינו את פניהם. "עד לפני שנה היו רק כמה פורומים שפנו למגזר החרדי, אשר היו רכילותיים בעיקרם", אומר ישעיה הורוויץ, מנכ"ל חברת פרסום נטו, שעוסקת בפרסום, יחסי ציבור וקידום מכירות במגזר החרדי. "אבל בשנה האחרונה הצטרפו ל'בחדרי חרדים' עוד אתרים, למשל 'כיכר השבת' או 'חרדים', והחלה התמקצעות בתוכן של האתרים. הם הקימו מערכות תוכן, הביאו עיתונאים מנוסים והחלו לייצר תכנים איכותיים וסיפורים שיכולים להתחרות בכל מדיה אחרת בעולם החרדי".

 

הרוב המכריע של הגולשים החרדים הוא גברים. לפי נתונים שאסף "בחדרי חרדים", רק 35% מהגולשים ברשת הן נשים. עם זאת, מדובר בעלייה לעומת שיעור הגולשות החרדיות לפני שנתיים, שעמד אז על 20%. "עד לפני חמש שנים, חרדים ככלל עבדו רק אצל חרדים. אבל היום רבים מהם עובדים בסביבה חילונית", אומר כהן. "גם נשים חרדיות התחילו לצאת לעבוד מחוץ למגזר, ורבות מהן עושות זאת בחברות הייטק. שם הן גילו את הרשת, וזו אחת הסיבות ששיעור השימוש עולה בהתמדה".

 

עם זאת, דפוסי הגלישה שונים באופן מהותי מאלה של הציבור החילוני. כמעט 50% מהגולשים החרדים מגיעים רק לאתרים חרדיים בארץ או בחו"ל, ולא גולשים כלל באתרים אחרים. אחרים משתמשים גם באתרי שירות כגון אלה של הבנקים או חברות אשראי או אתרי תשלום דוגמת האתר של חברת החשמל. רק מיעוט זניח מהגולשים מגיע לאתרים חילוניים, שעלולים להציג תוכן פוגעני מבחינתם.

 

סרטוני הווידיאו הפופולריים ביותר ב"חדרי חרדים" הם אלה שמציגים אירועים של המגזר, למשל חתונת בן או נכד של אדמו"ר מוכר. "בהילולת ל"ג בעומר בהר מירון שלחנו צוות צלמים והסיקור זכה לצפיות מטורפות", אומר כהן. "כשיש חתונת נכד של אדמו"ר שיש לו חסידים בבני ברק, בירושלים, ובניו יורק החתונה מועברת בשידור ישיר ויש צופים רבים מכל העולם".

 

אחד מהסרטונים הנצפים ביותר באתר הוא דווקא ראיון עם השר לשעבר יוסי שריד, שנעשה במסגרת תוכנית שבועית. "התוכנית זכתה לביקורות מצוינות מהגולשים. הם לא מסכימים עם דעותיו, אבל שריד הוא אחד האנשים שהחרדים יותר מעריכים כאדם", אומר כהן.

 

(להגדלת התמונה)

 

הממסד הרבני: עדיין חוששים מתוכן מזיק

 

הגלישה באינטרנט אומצה בחום על ידי כל שכבות הציבור החרדי, ואפילו חברים בזרמים קיצוניים כגון נטורי קרתא נמצאים ברשת, ומפעילים פורומים סגורים משלהם באתרים החרדיים. הממסד הרבני, עם זאת, פחות פתוח וחלקים ממנו עדיין מסתייגים משימוש באינטרנט. ואולם, גם שם אין אחדות דעים. המנהיג הרוחני של ש"ס, הרב עובדיה יוסף, נחשב לליברלי יחסית ואינו מגלה התנגדות לגלישה באינטרנט. רבנים אחרים עדיין מגלים התנגדות לאינטרנט, אולם עיקר המאבק מתמקד לא באתרים החרדיים אלא בכך שכניסה לאינטרנט יכולה להוביל את הגולש לאתרים שבהם מוצגים תכנים מזיקים.

 

הגורמים השונים שעוסקים בתחום שומרים על קשר קבוע עם ועדות רבנים שונות כחלק מעבודתם. "אנחנו שומרים על ערוצי תקשורת פתוחים", אומר כהן. "בשנים הראשונות של הפעילות שלנו, מה שהכעיס את הרבנים היתה העובדה שהאתר היה מאוד צהוב, רכילותי ואגרסיבי. במשך השנים האתר התבגר והפך להיות מערכת עיתונאית לכל דבר. כיום אנחנו מתקשרים עם ועדות הרבנים השונות כדי לוודא שאנחנו שומרים על כבודם ושהאתר מתפקד כאתר חרדי שמציית לכללי הקהילה. זה לא קשה, כי אנשי התוכן שלנו כולם חרדים, שבאים מהעיתונות החרדית, והם מכירים את הקודים ואת הנהלים של הקהילה".

מנכ"ל "בחדרי חרדים" גיא כהן. "בשנים האחרונות התבגר" מנכ"ל "בחדרי חרדים" גיא כהן. "בשנים האחרונות התבגר" צילום: עמית שעל

 

עם זאת, כהן מדגיש שהאתר שומר על עצמאות. "אין 'שומר כשרות' שמפקח עלינו. אנחנו אתר עצמאי, וזה סוד העוצמה שלנו לעומת העיתונים השונים ששייכים לחצרות השונות. אנחנו גוף תקשורת עצמאי שלא כפוף לאף אחד".

 

גם בספקית האינטרנט רימון שומרים על קשר קבוע עם הממסד הרבני. "כשהקמנו את חטיבת אתרוג, פעלנו בשיתוף הרב צבי ברוורמן ובית הדין הרבני של בית"ר עילית, ובהתייעצות איתם בנינו את מסלולי הסינון השונים ואת שיטת ההפעלה של החטיבה. לפני ראש השנה הורה הרב ברוורמן שאפשר לגלוש באינטרנט רק באמצעות אתרוג", מספר הקר. "בין השאר, סוכם שמעבר מרימון לאתרוג או להפך יהיה כמו מעבר מחברה אחת לשנייה, כלומר צריך להתנתק מהשירות ואז להתחבר מחדש".

 

הבעלים: ייצוג מפתיע לחילונים

 

באופן מפתיע, מאחורי הפעילות המרכזית בתחום עומדים דווקא בעלים חילונים. "בחדרי חרדים" החל את דרכו כפורום באתר הייד פארק, שנמצא בבעלות החברה החילונית גלובל נטוורקס שמחזיקה גם ב"חבר'ה" ובאתר הלוחות "zvz.co.il". ב־2007, אחרי שהפורום צמח וגדל בקצב מרשים והצמיח גם תתי־פורומים רבים, החליטה גלובל נטוורקס למנף אותו לאתר עצמאי.

 

ספקית האינטרנט רימון הוקמה בתחילת 2007 על ידי קבוצת משקיעים פרטיים, חילונים, דתיים וחרדים כאחד. כיום היא נמצאת בשליטת נטוויז'ן, שרכשה 51% ממניותיה. הנהלת החברה מורכבת מחילונים ומדתיים, כאשר לדתיים יש ייצוג גבוה מעט יותר בהנהלה לעומת חברות אחרות בתחום.

 

מרכז השירות של אינטרנט רימון. קשר קבוע עם הרבנים מרכז השירות של אינטרנט רימון. קשר קבוע עם הרבנים צילום: עמית שעל

 

המפרסמים: השינוי התחיל בבחירות

 

השינוי בפעילות האינטרנט החרדי הביא גם לשינוי ביחס של המפרסמים לתחום הזה. "עד לפני שנה לא הצלחנו להעלות פרסומות בחינם", מספר כהן. "פנינו לעשרות חברות, רק כדי שיראו את העוצמה של שיווק למגזר החרדי דרך האינטרנט, אבל אף אחת לא רצתה".

 

סנונית השינוי הראשונה נראתה לקראת הבחירות לרשויות המקומיות לפני כשנה. "לראשונה בהיסטוריה, מפלגות חרדיות, ש"ס ומאיר פרוש שהתמודד על ראשות העיר ירושלים, פרסמו באינטרנט", אומר כהן. "המפרסמים הבינו שאם למפלגות החרדיות מותר, כנראה זה לא נורא, ובפברואר החליטה סלקום להיות החברה הגדולה הראשונה שתפנה למגזר החרדי באמצעות האינטרנט".

 

סמנכ"ל השיווק בסלקום עדי כהן. "עוד מדיה ויזואלית לפנייה לחרדים" סמנכ"ל השיווק בסלקום עדי כהן. "עוד מדיה ויזואלית לפנייה לחרדים" צילום: עמית שעל

"בכל פעילות שלנו אנחנו מנסים למצוא דברים מעניינים, דרכי גישה חדשות", מסביר עדי כהן, סמנכ"ל השיווק של סלקום, את ההחלטה לפרסם "בחדרי חרדים". "זיהינו שמתגבשת באתר פעילות יפה מבחינת מספר הגולשים, מספר הדפים הנצפים, מספר הצפיות ואופי הצפייה, וגם הבנו שפעילות האתר אינה מעודדת דברים שראשי המגזר אינם מעוניינים בהם, אז החלטנו לסגור חוזה שנתי עם האתר".

 

"במדינת החרדים יש הרבה פחות אופציות", אומר עדי כהן. "אין טלוויזיה, כמעט אין רדיו, שילוט החוצות מוגבל. הפעילות השיווקית עד היום התבססה בעיקר על עיתונים. אבל עכשיו יש עוד מדיה ויזואלית, שאינה עיתון, שמאפשרת להעביר מסרים ולפתח אינטראקציה. המגמה של שימוש באינטרנט במגזר החרדי תלך ותגבר, וכך גם הפנייה של המפרסמים אליו".

 

גיא כהן מציין שההוצאות על קמפיינים באתרים חרדים קטנות יותר לעומת באתרים חילונים, והם מספקים תוצאות טובות יותר. "הציבור החרדי עדיין לא נחשף לאינטרנט באותו שיעור כמו הציבור החילוני, ושיעורי הקלקה והחשיפה לקמפיינים גבוהים בו לאין שיעור מאשר בקרב החילונים".

 

"חרדים הם הקבוצה היחידה שמכפילה את עצמה בכל 15 שנה. הקבוצה הזו היא מנוע צמיחה לכל גוף שמבקש לגדול, וחברות מסחריות פנו לאוכלוסייה הזו באופן נרחב בעשורים האחרונים", אומר הורוויץ.

 

"אחרי הקיצוצים בקצבאות חלה עלייה דרמטית במספר החרדים שעובדים, נשים וגברים כאחד", אומר גיא כהן. "התא המשפחתי החרדי מתפרנס כיום הרבה יותר טוב. במקביל החרדים נחשפו להרגלי הצריכה של הציבור החילוני, והתחילו להתנהג כמו צרכנים חילונים". לדבריו, האינטרנט החרדי נמצא בשלב שבו הוא עוד צובר גולשים ועדיין יש מעט מפרסמים. כתוצאה מכך המפרסמים שפועלים בתחום זוכים לבולטות גדולה יותר לעומת אתרים חילוניים. "האינטרנט החרדי הוא מאוד בתולי, ועצם הנוכחות בו היא בגדר אמירה ומספקת תוצאות".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x