$
חדשות טכנולוגיה

מהפכת הניווט של גוגל

אפליקציית הניווט החדשה והחינמית של גוגל, שכבר הוכתרה ברשת כ"טובה ביותר מאז ומעולם", פותחת לענקית האינטרנט עוד חזית במלחמה עם אפל ומכה את חברות ה־GPS. גם חברות ישראליות כמו Waze ואיתוראן נאלצות למצוא דרך להתמודד עם רעידת האדמה הזו

עומר כביר ושי ענבל 15:1001.11.09

יש דבר אחד שגוגל יודעת לעשות היטב: להפתיע. היא עשתה זאת ב־1 באפריל 2004 עם ג'ימייל, שירות דוא"ל בנפח גדול כל כך שרבים סברו שמדובר במתיחה; היא עשתה זאת לפני כחצי שנה כשחשפה את Google Wave, שירות תקשורת חדשני כל כך שמומחים עדיין מתקשים להגדיר אותו במדויק; והיא עשתה זאת בשבוע שעבר עם תוכנת ה־GPS לאנדרואיד Google Navigation (בעברית: גוגל ניווט).

 

כמה מתקדמת התוכנה הזו? כבר ביום שהושקה קבעו הפרשנים שזוהי אפליקציית הניווט הטובה ביותר בשוק, ושגם אם היתה גוגל מוכרת אותה תמורת תשלום, היא היתה מביסה את המתחרים בקלות.

 

אנדרואיד תקבל סוף סוף את הדחיפה

 

התוכנה זמינה בשלב זה לאנדרואיד, מערכת ההפעלה שפיתחה גוגל לטלפונים סלולריים. מנהל תחום הניידים בחברה, ויק גאנדטורה, אמנם אמר שהחברה עובדת עם אפל כדי להביא את התוכנה גם לאייפון, אבל בשלב זה המשמעות ברורה: תוכנת הניווט הטובה ביותר בשוק זמינה רק לניידים שמריצים את מערכת ההפעלה של גוגל. לפיכך אין פלא שמייקל ארינגטון, מייסד בלוג הטכנולוגיה הנחשב טקראנץ', הגדיר את גוגל ניווט כ־Killer App של אנדרואיד, כלומר האפליקציה שתשבור את השוק.

  

האפליקציה החדשה של גוגל על מכשיר הדרויד של מוטורולה האפליקציה החדשה של גוגל על מכשיר הדרויד של מוטורולה

 

מאז הושקה לראשונה לפני שנה בדיוק זכתה אנדרואיד לביקורות חיוביות רבות מצד משתמשים. אבל המערכת התקשתה לתפוס נתח שוק עיקרי או ליצור באז משמעותי לנוכח ההצלחה האדירה של אייפון של אפל. אבל גוגל ניווט יכולה לשנות את המצב. כיום משתמשי אייפון שרוצים לנצל את יכולות ה־GPS שלו לצורכי ניווט צריכים לרכוש תוכנות יקרות בכמה עשרות דולרים לפחות או להסתפק בתוכנה חינמית שברוב העולם מציגה מפות חלקיות ביותר.

 

נוסף על כך, השקת התוכנה האירה מחדש את מערכת היחסים המתוחה של ענקית החיפוש עם אפל. השקת אייפון לפני שנתיים לוותה בשיתוף פעולה הדוק בין אפל לגוגל, והסמארטפון כלל את שירות גוגל מפות כאפליקציה מובנית. אבל בימים אלה נתונות החברות בסכסוך קשה בעקבות החלטת אפל לפסול את אפליקציית Google Voice.

כיום גוגל כבר לא משחררת אפליקציות לאייפון במקביל או אפילו לפני האנדרואיד, וכך גם במקרה של גוגל ניווט. אין ספק שהיעדרה של אפליקציית הניווט הסקסית של גוגל ממכשירי האייפון לא תסייע לאפל לשמור על נתח השוק שלה או להגדילו. ליצרניות מכשירי האנדרואיד, לעומת זאת, יש סיבה טובה לחייך.

 

חברות ה־GPS נתפסו עם המכנסיים למטה

 

מוטורולה, HTC, סמסונג ו־LG - שמייצרות מכשירי אנדרואיד, כמו גם חברות הסלולר שמשווקות אותם - אולי חוגגות. אבל בחברות המייצרות תוכנות ניווט לא פתחו בקבוקי שמפניה כשיצאה ההודעה של גוגל. שוק תוכנות הניווט לסמארטפונים עוד נמצא בחיתוליו. עד היום כניסה של חברה חדשה לתחום רק סייעה להגדיל את היקפו. אבל המהלך של גוגל כבר שבר את השוק.

מכשיר HTC. גם שאר השותפות לאנדרואיד ייהנו מהאפליקציה החדשה מכשיר HTC. גם שאר השותפות לאנדרואיד ייהנו מהאפליקציה החדשה

 

חברות מרכזיות דוגמת טום־טום או iGo מוכרות תוכנות ניווט לסמארטפונים במחירים שמתחילים ב־80 דולר. איתוראן מוכרת תוכנת ניווט לישראל ב־95 דולר. מדובר בתוכנות שמציעות פונקציות רבות ומתקדמות, אבל לגוגל יש יתרון אמיתי גדול: היא לא עולה כלום, והיא מציעה הרבה יותר. אם גוגל גם תפיץ את התוכנה לפלטפורמות אחרות - מהלך שלדברי פרשנים החברה כבר מקדמת - תהיה להן סיבה טובה לפחד.

 

ההשפעה של ההכרזה של גוגל על חברות אלו היתה מיידית: מניות טום־טום נסגרו באותו יום בירידה של 20%, ומניות יצרנית ה־GPS גרמין צללו ב־16%. אין פלא שבסוף השבוע שרר הלם לא קטן במשרדים הבינלאומיים של יצרניות ה־GPS, שעוד לא יודעות איך יגיבו לבשורה. מטום־טום נמסר ל"כלכליסט": "איננו מגיבים על הודעות של מתחרים, אין לנו מה להגיד מעבר לכך". גם קירן קרול, מנהל מוצר ביצרנית ה־GPS מיו, אמר ל"כלכליסט": "אני לא יכול לדבר על זה. אני לא חושב שיש עוד מה להגיד, אבל אנחנו לא יכולים להגיב".

 

"אף אחד לא יוותר לגוגל"

 

גם חברות שמייצרות מפות עתידות להיפגע מהמהלך. בשוק העולמי פועלות חברות מעטות בתחום זה. חלק ניכר מהכנסותיהן בא ממכירת זכויות השימוש במפות לחברות GPS והמחיר הגבוה שהן גובות משפיע על מחיריהן הגבוהים של תוכנות הניווט. ואולם בתוכנת הניווט שלה משתמשת גוגל במפות שיצרה בעצמה — ושלאחרונה, במהלך שקט, שולבו גם בשירות המפות שלה.

 

מעבר של לקוחות מתוכנות הניווט בתשלום לתוכנת הניווט החינמית של גוגל עתיד, לפיכך, לפגוע גם בכיסן של חברות המפות. מה שמפחיד אותן אף יותר הוא ההכרזה של ויק גאנדטורה באירוע השקת גוגל ניווט, שהחברה שוקלת למכור את התוכנה לחברות GPS. במקרה זה עלולות חברות המפות לאבד את נתח השוק שלהן לגמרי, אם לא ימצאו דרך להוזיל את השירות שהן נותנות..

 

לדברי נועם ברדין, מנכ"ל מפתחת תוכנת הניווט החינמית Waze, המהלך של גוגל הוא לא פחות ממהפכה בשוק הניווט. "מה שקרה זה זעזוע לכל השוק. כל מי שקונה כיום מפה או מוכר מפה, נגמר. החברות האלו, כל הביזנס שלהן נגמר, כי כל הצרכנים יעברו למודלים חינמיים. הביזנס של שוק ייצור המפות הולך להשתנות. העולם החדש הוא בחינם".

 

עם זאת, ברדין סבור שגוגל לא תהיה השחקנית היחידה בשוק החינמי הזה: "העולם לא ייתן לה את השוק הזה. יש חברות אחרות שיודעות לבנות מפה בזול, ואנחנו אחת מהן. גוגל היא אתגר לא פשוט, אבל יש הרבה שחקנים ואף אחד לא יוותר לה".

 

ב־Waze רואים את המהלך של גוגל כמבורך. ברדין מספר שמאז ההכרזה של גוגל פנו אליו חברות רבות, שמחפשות דרכים להוזיל את עלות המוצרים שלהן באמצעות הורדת עלויות רכישת המפה. "גוגל דוחפת אלינו הרבה חברות שמבינות שהן צריכות לייצר מפות בדרך אחרת", הוא הוסיף.

מנכ"ל Waze נועם ברדין. "זעזוע לכל השוק" מנכ"ל Waze נועם ברדין. "זעזוע לכל השוק" צילום: עמית שעל

 

"אנשים עדיין רוצים מכשירי ניווט ייעודיים"

 

בשלב זה תוכנת גוגל ניווט זמינה רק בארה"ב. ואולם גורמים המעורים בתחום מעריכים שבשנה הקרובה אפשר יהיה להשתמש בה גם במערב אירופה, ולא מן הנמנע שבעתיד תהיה התוכנה זמינה לשימוש גם בכבישי ישראל. איתוראן, המשווקת תוכנות ומכשירי GPS, עלולה להיות אחד מהנפגעים העיקריים ממהלך כזה. ואולם בשלב זה מנסים בחברה לשמור על קור רוח.

 

"התוכנה החינמית של גוגל לא תחליף את התוכנות והמכשירים בתשלום", אומר מנכ"ל איתוראן GPS, גיל שרצקי. "אנשים עדיין רוצים מכשירי ניווט ייעודים עם מסך גדול. גם ג'ימייל בחינם, אבל הוא לא החליף את שירותי הדוא"ל בתשלום שמיקרוסופט מספקת לארגונים. תחרות היא דבר טוב, שכן היא מאלצת אותנו להיות יצירתיים יותר".

 

כניסה של גוגל ניווט לשוק הישראלי עלולה לפגוע גם בחברת מפה - חברה־בת של איתוראן שמספקת את המפות לרוב חברות ה־GPS בישראל. אם תיצור גוגל מפה מקומית משלה ותמכור אותה ליצרניות GPS אחרות, עלולה מפה לסבול מפגיעה ניכרת בהכנסותיה. אולם בחברה סירבו להתראיין לכתבה זו.

 

אבל שאלה עיקרית אחת נותרה: מה גוגל עצמה מרוויחה מכל הסיפור? תשובה אפשרית אחת אפשר למצוא בהצהרה כי ייתכן שגוגל תמכור רישיון שימוש בתוכנה לחברות GPS. תשובה סבירה יותר היא שגוגל תשתמש בתוכנה כדי לעשות את מה שהיא עושה בכל השירותים שלה — להציג פרסומות מפולחות ומותאמות אישית.

 

רכיב ה־GPS מאפשר להציג לגוגל מודעות מבוססות מיקום, למשל חנות שנמצאת בסמוך. אם תחליט גוגל לשלב גם את המידע שהיא אספה על המשתמשים בשירותיה השונים, היא תוכל גם להציג פרסומות לפי העדפות אישיות. וכך, גולש שחיפש יום קודם לכן מתכונים לפיצה בגוגל, יקבל בזמן הנסיעה למחרת פרסומות המכוונת אותו לפיצרייה סמוכה. ארגוני שמירת הפרטיות כבר יכולים לצחצח את החרבות.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x