• תפריט
חדשות טכנולוגיה

מתכנת ברגע: עוד דרך להרוויח מהאייפון

אחרי שרבבות מפתחים הסתערו על שוק היישומים הסלולריים, בא תורם של שירותי ה"עשה זאת בעצמך" - אתרים שמציעים לכל המעוניין לבנות יישום אייפון לחנות המשפחתית, ללהקה אהובה או לאלבום החתונה

ג'רמי קפלן, "טיים" 15:4328.08.09

האם לקבוצת הכדורגל של בנך כבר יש אפליקציה ייחודית באייפון? בקרוב תהיה לה. ל־70 אלף היישומים שכבר מוצעים להורדה בחנות היישומים של אפל, האפסטור, מתווספים אלפים מדי שבוע. אולם עד כה, בניית אפליקציה בעלת מראה מקצועי היתה תהליך יקר ומורכב - רוב מפתחי האפליקציות בארצות הברית גובים 125 דולר עבור שעת עבודה או 5,000 דולר לשבוע. ופיתוח יישום אייפון מן היסוד הוא תהליך שנמשך כמה שבועות, ועשוי לעלות עשרת אלפים עד 20 אלף דולר, לא כולל תשלומי אחסון חודשיים.

 

כל זה השתנה עם השקת שירותים חדשים שפיתחה חברת הסטארט־אפ SwebApps מסן אנטוניו והכלים המשודרגים של חברת Mobile Roadie מקליפורניה. שתי החברות מאפשרות לכל אחד להיכנס לרשת ובתוך שעה ליצור אפליקציה אישית באמצעות אימוץ תבנית מוכנה מראש והזנת תכנים. כפי שהכלים המוקדמים ליצירת אתרים, החל בתוכנה Dreamweaver וכלה באתר GeoCities, אפשרו בשעתו ליצור אתר אישי, כך סוובאפס ומובייל רודי מתכננות להפוך את תהליך יצירת האפליקציות ליותר נגיש.

 

"ב־1995, אם היה לך אתר אינטרנט, הובלת בחזית הטכנולוגיה", אומר מנכ"ל מובייל רודי מייקל שניידר. "ב־2005, אם לא היה לך אתר, אז נחשבת לפגום. אפליקציות האייפון מגלמות כיום את התפקיד שגילמו האתרים לפני עשור".

 

"אפליקציות הן האתרים החדשים"

 

השירות של סוובאפס מכוון לעסקים קטנים, למסעדות, לבעלי מקצוע יצירתיים ולכל המעוניין לפתח נוכחות סלולרית. השירות עולה 200–400 דולר, בתוספת 25 דולר לחודש דמי אחסון. השירות של מובייל רודי, המתרחב מעבר לייעודו המקורי, עולה 400 דולר בתוספת 29 דולר לחודש דמי אחסון. לשם השוואה, הקמת אתר בסיסי עולה כיום סכום דומה.

 

שלושה יישומים שנבנו באתר של SwebApps. מימין: קטלוג של גלריה, אלבום חתונה ויישום מידע של חברת ביטוח שלושה יישומים שנבנו באתר של SwebApps. מימין: קטלוג של גלריה, אלבום חתונה ויישום מידע של חברת ביטוח

 

האמנית קייטי פל משתמשת בסוובאפס כדי ליצור אפליקציה שתכיל הוראות הגעה לתערוכותיה, חדשות על עבודותיה ועשרות תמונות של ציורים, רישומים ופסלים שלה. אנג'לה מרטינז, שהקימה קולנוע תחת כיפת השמים בסן אנטוניו, אומרת שהאפליקציה שלה תעדכן את הצופים בשינויים בלוח ההקרנות ובדחיות בשל מזג האוויר. לפאונדינג פרמרס (Founding Farmers), מסעדה בוושינגטון, יש אפליקציה שמפרטת את תפריטי המזון והמשקאות של המסעדה, מאפשרת להזמין מקום ולכתוב ביקורת.

 

מעקב האפליקציות (AppTracker) של סוובאפס מאפשר לבעל האפליקציה לראות כמה אנשים הורידו אותה, ואילו כפתורים נמצאים בשימוש הרב ביותר. המייסדת מגלי צ'וקנו אמרה שהמטרה בסופו של דבר היא שהשירות יאפשר ללקוחות לראות היכן האפליקציה זוכה לפופולריות הרבה ביותר, וכמה זמן צופים משתמשי האפליקציה בדפים השונים. סוובאפס יאפשר למשתמשים גם לשלם עבור מוצרים באמצעות האפליקציות, וכך מסעדות יוכלו להציע אפליקציות שדרכן יבצעו הקונים הזמנות למשלוחים, ובעלי חנויות פרטיות יוכלו למכור סחורות דרך האייפון. ארגונים ללא מטרות רווח יכולים להשתמש בשירות בחינם.

 

"בעוד כמה שנים עסקים ישתמשו באפליקציות לסלולרי בדיוק כפי שהם משתמשים כיום באתרי אינטרנט", אומרת קוצ'נו. "יישומי סמארטפונים ישמשו כקטלוג למוצרים, כחנות מקוונת, כאמצעי לשמור על קשר בדומה לרשתות חברתיות, כדרך לאסוף מידע על לקוחות, כגלריה תקשורתית - הכל בתנועה, בקצות האצבעות של הלקוח".

 

כיום סוובאפס יוצר רק יישומי אייפון, אך לדברי קוצ'נו הצוות שלה, שמונה שישה אנשים, מתכנן להתרחב בקרוב ולפתח שירות גם ליצירת אפליקציות לבלקברי, לפאלם ולטלפונים בעלי מערכת ההפעלה של גוגל, אנדרואיד. לששת האנשים שעובדים במובייל רודי יש תוכניות דומות. שתי החברות אינן לבדן בסצנת בניית האפליקציות. בחודש ספטמבר יושק כלי מקוון בשם AppBreeder, וקוצ'נו צופה שהתחרות רק תלך ותגבר.

 

להוריד יישום של פיצריה

 

לא כל העסקים חשים צורך לפתח אפליקציות לאייפון. איריס רקוביצקי, מנהלת במסעדת חומוס פלייס בניו יורק, אומרת שגולשי אינטרנט לא יתחילו להוריד לאייפון אפליקציה לכל עסק שהם מבקרים בו. במקום ליצור אפליקציות לכל בית עסק, רקוביצקי מאמינה שהאפליקציות היעילות יותר הן אלו שמדרגות מסעדות וחנויות או מסננות אותן לפי דירוגים ואזורים ומציגות אותם בפני לקוחות חדשים בסביבה. אף שאפל מכרה יותר מ־5 מיליון מכשירי אייפון ברבעון השני של 2009, לארבעה מתוך חמישה אמריקאים עדיין אין סמארטפון. האפליקציות עדיין לא מגיעות לכל אחד.

 

הזמן עשוי לשנות גם את זה. "אם פיצרייה מקומית יכולה להגיע ל־500 לקוחות באמצעות מבצעים יומיים וקופונים, היא בעצם מעשירה את מאגר הלקוחות שלה, גם אם מדובר בפיצרייה קטנה", מסביר שניידר. "אנחנו מקלים על הפיצה השכונתית להתחרות ברשתות הגדולות".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x