$
דו"ח טכנולוגי

טכנולוגי על הבוקר: "מגירת התחתונים" של טוויטר

בלוג הטכנולוגיה טקראנץ' מפרסם מסמכים גנובים של טוויטר; מיקרוסופט בניצחון נדיר מול אפל, ואפל בינתיים "מנטרלת מכשירים שמתחזים לאייפוד"; ונתונים מדאיגים על מידת ההצלחה של הספאמרים

יוסי גורביץ 10:3316.07.09

עיתונות כמפלטו האחרון של הנבל

 

הלם וזעם בעמק הסיליקון: האקר צרפתי פרץ לחשבון המייל של כמה מבכירי טוויטר במאי, ושלף משום טונות על גבי טונות של מסמכים חשאיים של החברה. אמש (ד') הודיע הבלוג הטכנולוגי המוביל טקראנץ' שבידיו ערימה של מסמכים כאלה, ושהוא מתכוון לפרסם חלק מהם.

 

סופת האש שפרצה לאחר מכן הטביעה לגמרי את הסקופ של טקראנץ': הערכות פנימיות של החברה, שעל פיהן היא תתחיל להכניס כסף כבר ברבעון השלישי השנה, ושמספר המשתמשים שלה צפוי להגיע למיליארד ב-2013.

האם תכניותיה של טוויטר הן משהו נפשע שצריך לחשוף בכל מחיר? מייקל ארינגטון האם תכניותיה של טוויטר הן משהו נפשע שצריך לחשוף בכל מחיר? מייקל ארינגטון צילום: ג'וי איטו cc-by

 

אחד ממייסדי טוויטר, ביז סטון, כתב בבלוג של החברה שמדובר ב"פריצה למגירת התחתונים" שלה – משהו מביך אבל לא מזיק. עם זאת, עורכי הדין של טוויטר החלו במגעים, ככל הנראה לא לגמרי ידידותיים, עם טקראנץ'.

 

התגובה הזועמת באמת הגיעה ממגיבים שהאשימו את טקראנץ' בפעילות בלתי אתית ואולי גם בלתי חוקית. אני לא עורך דין, כך שאני לא יודע אם יש כאן עבירה על החוק, אבל אתית נראה שאכן יש כאן בעיה. מייקל ארינגטון, העורך הראשי ובעלי טקראנץ', טען שהוא בסך הכל עושה את העבודה שלו, וציטט אמרה אגדית של בעל עיתונים אנגלי ש"חדשות הן מידע שמישהו רוצה למנוע את פרסומו; כל השאר הן פרסומות". אלא שבדרך כלל המידע שאנשים רוצים להסתיר, ושהדלפות מיועדות לחשוף, הוא פשע כלשהו. אז אפשר לטעון ברצינות שיש עניין לציבור בהשגת המידע גם אם יש בעייתיות בדרכים שבהן הושג. אבל להשתמש בתוצאותיה של פריצה כדי לגלות לעולם שאבוי, יש לטוויטר תוכנית עסקית? מפוקפק. ארינגטון ממשיך למסמר את עצמו לצלב של "האיש השנוא ביותר בבלוגוספירה".

 

להוציא את היין ומיני תופינים

 

עליצות נרשמה לאחרונה במיקרוסופט: המנהל התפעולי של החברה, קווין טרנר, דיווח אתמול (ד') בכנס השותפות השנתי שלה שהחברה הצליחה להכאיב לאפל. מאוד.

 

כזכור, מיקרוסופט החלה באפריל בסדרה של פרסומות – "ציידי הלפטופים" – שבהן אנשים מן היישוב או שחקנים שנראו ככאלה, ניסו למצוא לפטופ סביר בפחות מאלף דולר, כאשר הם יכולים לשמור לעצמם את הכסף, אם יצליחו. כולם עד אחד נמלטו ממוצרי אפל, והמודעות – שהעלו את חמתם של מעריצי אפל – הזכירו להרבה אנשים את "מס אפל", המחיר הגבוה במיוחד שמשלם מי שקונה מחשב עם לוגו של תפוח. הפרסומות עבדו. עבדו היטב.

 

לדברי טרנר, המודעות הקפיצו את הפיוזים לא רק למעריצים אלא גם לאפל עצמה. עורכי דין מטעם החברה התקשרו אליו ודרשו שמודעות "ציידי הלפטופים" יוסרו – לדבריהם, משום שבתקופה האחרונה הם הורידו את מחירי המחשבים ועכשיו יש איזה מחשב אפל שמחירו נמוך מאלף דולר. טרנר ראה את זה, בצדק, כפגיעה ישירה במטרה.

 

מיקרוסופט לא רק שלא תפסיק את הקמפיין, אמר טרנר, היא תנקוט בצעד אגרסיבי עוד יותר: בקרוב היא תפתח חנויות מוצרים משלה סמוך לחנויות אפל.

 

אפל דורסת

 

בצד השני של המתרס, הצליחה אפל – בעיתוי נדיר – להעלות את הסעיף להרבה מאד אנשים ביממה האחרונה. היא הוציאה אמש (ד') עדכון חדש לתוכנת האייטיונז, ובטעות, במקרה או שלא בכוונה תחילה העדכון הזה מונע ממתחרה חדש, הסמארטפון Pre של פאלם, מלשמש כאייפוד. אפל אפילו לא ניסתה להעמיד פנים שהיתה לה מטרה אחרת: בהתקף נדיר של אמירת אמת, הדובר שלה אמר שהעדכון החדש "מנטרל מכשירים שמעמידים פנים שהם אייפוד, בכלל זה הפאלם Pre".

 

במכה אחרת, הפיצה אפל אתמול את גרסה 3.1 לתוכנת האייפון. היא משפצרת כמה יכולות של המתכנתים – אבל מחסלת את אחד הכלים החביבים יותר, כלי רתימה (Tethering) שהופך את האייפון למודם סלולרי. הסיבה: זה פוגע בשותפה של אפל, AT&T. יצוין שכאשר השיקה אפל את האייפון 3GS, היא טענה שרתימה תהיה תכונה מובילה שלו. צריך היה להביט באותיות הקטנות כדי ללמוד שזו היתה הונאה, כי שם היה כתוב שרתימה לא תעבוד בארה"ב. מישהו יצר שפצור. אתמול אפל דרסה אותו.

 

גוגל השיקה אתמול (ד') את אפליקציית Google Voice שלה לאנדרואיד ולבלקברי. הגרסה לאייפון טרם יצאה. למה? על פי הערכות, משום שגוגל ווייס מאפשר שימוש ב-VOIP, שיחות באמצעות הרשת, ועוד יותר מכך – שליחת מסרוני SMS באמצעות הרשת. כל זה יפגע בשורה התחתונה של AT&T, ועל כן זה מתעכב. לכמה זמן, אף אחד לא יודע.

 

אגב, לקוחות ישראליים עתידיים של האייפון עשויים לגלות שלא כדאי לקחת אותו לארה"ב: אי אפשר להפעיל אייפונים מחו"ל שם, לא בלי לשלם סכומים שהיו גורמים גם לשייח' סעודי להחוויר.

 

מעריצי אפל יטענו מיד שזו לא אשמת אפל, זו אשמת AT&T. בולשיט. אפל משתמשת ב-AT&T כנבל שימושי שמסיט ממנה את תשומת הלב, ומאפשר לה להמשיך ולבצר את הגן הסגור שלה באין מפריע. ב-AT&T מתחילים לקלוט את זה – ולהבין שאפל השתמשה בה כפי שהשתמשה בחברות ההקלטות בתחילת העשור, כשהאייפוד עדיין היה צעצוע ולא השליט בשוק המוזיקה.

 

"בכל רגע נולד פראייר"

 

זו, על פי האגדה, אמרתו של אמרגן הקרקס הידוע, פ.ט. בארנום. אולי הגיע הזמן לעדכן את האמרה הזו ל"בכל שנייה".

 

ספאם הוא לא תופעה חדשה: הוא קודם לרשת ולמעשה עדיין אפשר למצוא ספאם פרימיטיבי להחריד בתיבות דואר גשמיות. העוקץ הניגרי ותיק מאוד, הוא איתנו כבר 30 שנה בערך. ועדיין, מספר מדהים של אנשים נופל למלכודות האלה.

 

52% ממשתמשי המייל, לא פחות, אמרו שהם הקליקו לפחות פעם אחת על קישור שהגיע בהודעת ספאם. למרבה הזוועה, זו לא רק טיפשות נטו: חלק ניכר מהאנשים האלה – שמשרד התקשורת צריך לשקול ברצינות לשלול מהם את הזכות לגלוש ברשת; זו סמכותו על פי פקודת הטלגרף (בטח לא ידעתם שיש כזו, ובטח לא ידעתם שהיא עדיין בתוקף) – באמת התעניינו במוצר שיש לספאמר להציע. 12% מכלל מקבלי הספאם, ליתר דיוק.

 

זה כמעט אחד משמונה. ידענו שגוגל הופכת אותנו לטיפשה, אבל עד כדי כך?

 

קצרצרים

 

ואם כבר פייסבוק, היא ממשיכה לכרות את הקבר של עצמה והודיעה אתמול (ד') על כך שיש לה רבע מיליארד משתמשים. לפני שלושה חודשים, מספר האנשים שפייסבוק כיסתה את הוצאות הפס הרחב שלהם ואיחסנה עבורם סרטונים ותמונות בהיקף חסר תקדים עמד רק על 200 מיליון.

 

חזרו בתשובה, הקץ קרב: חברה אמריקאית העובדת בשיתוף פעולה עם הפנטגון הודיעה בעליצות שהיא מפתחת רובוט קרב שלא יצטרך שיטעינו אותו מחדש, כי הוא ישאב את האנרגיה שלו מ"מסות ביולוגיות" שונות, שיחפש וימצא בעצמו בשדה הקרב. האם מדובר ברובוט הקניבל הראשון, שיכרסם את גוויות חללינו הגיבורים ויחלל את זכרם? לא בהכרח. אכילת עשב למעשה זמינה וקלה יותר. אבל "רובוט קניבל" הוא כותרת מוצלחת יותר.

 

עד כמה חמור משבר העיתונות? עד כדי כך שאפילו העיתון הסאטירי הוותיק, ה-Onion, שדיווחיו הבלתי סבירים אך הכתובים בלשון עיתונאית קרה ומדויקת כבר הפכו לאגדה, עומד בפני סגירה. נקווה שהם ישילו את מהדורת העץ המת ויישארו עם האתר.

 

מיקרוסופט החלה למכור – בהזמנה מראש – את חלונות 7 באירופה, ומתקבל הרושם שההיענות חיובית: במהלך ארבע שעות, נמכרו יותר עותקים של חלונות מאשר בכל 11 השבועות של תקופת ההזמנה-מראש של חלונות ויסטה.

 

· "טכנולוגי על הבוקר" בכל בוקר בתיבת המייל שלכם. להרשמה לניוזלטר לחצו כאן (ובחרו בתיבה הרביעית)

· לטורים הקודמים של "טכנולוגי על הבוקר" - dailytech.calcalist.co.il.

 · ל-RSS "טכנולוגי על הבוקר"

בטל שלח
    לכל התגובות
    x