$
אינטרנט

למי שייך המידע שבפייסבוק?

הרשת החברתית תחת מתקפה משפטית: ביומיים האחרונים הוגשו נגדה שתי תביעות, האחת מאשימה אותה ב"הונאת קליקים" והשנייה מנסה לברר למי שייך המידע שמעלים הגולשים לאתר

סוכנויות הידיעות 11:2211.07.09

שתי תביעות משפטיות הוגשו בימים האחרונים נגד הרשת החברתית הפופולרית פייסבוק, בשתי האשמות שונות. תביעה אחת הגיש אתר Power.com, אגרגטור של רשתות חברתיות, המאפשר ל-8 מיליון משתמשיו גישה לכמה רשתות חברתיות שונות דרך פורטל אחד, בהן טוויטר, מייספייס, לינקדין, פייסבוק ועוד. לטענתו, המידע שמעלים הגולשים לרשתות החברתיות שייך לגולשים, ולהם הזכות להגביל את הגישה אליו או להתיר אותה לצד שלישי – ולא לרשת החברתית עצמה. על פי התביעה, התייחסותה של פייסבוק למידע זה כאילו הוא שייך אליה מנוגדת לחוק.

  

לפני כחצי שנה תבעה פייסבוק את אתר Power והאשימה אותו בהפרת זכויות יוצרים, בשימוש בסימן מסחרי ובפגיעה בתחרות ובהונאה, בכך שהוא משתמש במידע שהועלה לרשת החברתית בלי לקבל את רשותה. לטענת אנשי פייסבוק, הם פנו לבית המשפט כמוצא אחרון, לאחר שכמה ניסיונות מצידם להביא לשיתוף פעולה בינם ובין Power.com נענו בשלילה. בפייסבוק אמרו שלמרות ניסיונות ההידברות, "הם המשיכו לסכן את המידע של גולשי פייסבוק".

  

כעת, מתוך ניסיון ליצור תקדים משפטי שלפיו מידע שמעלים הגולשים שייך להם ולא לאתר שאליו הועלה, Power.com הגיש תביעת נגד נפרדת, ובו הוא מאשים את פייסבוק בפגיעה בתחרות בכך שהיא מגבילה את גישת הגולשים למידע שלא שייך לה.

  

בתביעה אחרת, שהוגשה ביום חמישי האחרון, האשים אתר הספורט RootZoo את הרשת החברתית בהונאת קליקים. פייסבוק, כמו חברות רבות אחרות המוכרות שטחי פרסום באינטרנט – גוגל, מיקרוסופט ועוד, מחייבת את המפרסמים בה לפי מספר ההקלקות על המודעות שלהם. אתר RootZoo, המפרסם באתר מאז נובמבר 2007 ועד יוני של השנה שעברה, טוען כי פייסבוק זייפה את הנתונים וגבתה ממנו תשלום על הקלקות שלא אירעו על פי נתוניו. לדוגמה מביא RootZoo את הנתונים ל-2 ביוני 2008, שלפי פייסבוק כ-804 משתמשים הקליקו על מודעות האתר באותו יום, אך לפי נתוני RootZoo, רק 300 הקלקות נעשו באתו היום.

  

בתגובה אמרו אנשי פייסבוק כי הם מתייחסים לספירת הקליקים ברצינות גמורה, וכי התביעה "מיותרת וחסרת בסיס".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x