$
חדשות טכנולוגיה

מנכ"ל אמזון תוקף את גוגל: קיבלה פרס על הפרת החוק

מנכ"ל אמזון ג'ף בזוס טען כי עסקת הספרים שחתמה גוגל עם המו"לים ועם הסופרים אינה הוגנת, ויש לשנותה. בנוסף הסביר בזוס מדוע הקינדל כל כך יקר: באמזון העדיפו שלא לעבוד לפי המודל של חברות הסלולר

יוסי גורביץ 17:3716.06.09
מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס, תקף אמש (ב') את עסקת הספרים שעליה חתמה גוגל עם איגוד הסופרים האמריקאי ועם איגוד המו"לים, ואמר כי "לדעתנו, יש לבחון מחדש את ההסכם הזה. זה לא נראה הוגן, שאתה מקבל פרס על הפרה של סדרה גדולה של זכויות יוצרים". בזוס אמר את הדברים בכנס Disruptive by Design של המגזין ויירד. 
לא רצה שהקינדל יימכר כמו סלולר. בזוס לא רצה שהקינדל יימכר כמו סלולר. בזוס צילום: בלומברג

 

בתחילת העשור החלה גוגל לסרוק מיליוני ספרים ממגוון ספריות ולהעבירם לפורמט דיגיטלי, מבלי לטרוח לקבל את הסכמתם של מחזיקי הזכויות. ב-2005, הוגשה נגדה תביעה על ידי איגוד הסופרים האמריקאי, וב-2007 הגיעו הצדדים להסכמה: גוגל תשלם 125 מיליון דולר – ותקבל את הזכויות על כל הספרים שסרקה, כולל הזכות למכור אותם.

 

במקרים רבים, לא ידוע כלל מי הם בעלי הזכויות – ספרים כאלה מכונים "ספרים יתומים" - והמשמעות בפועל היא שהזכויות עליהם עוברות לגוגל. ההסכם טרם אושר, ובית המשפט ידון בו החודש. משרד המשפטים האמריקאי והרגולטורים של האיחוד האירופי בוחנים אותו בקפידה, ומשרד המשפטים החל בגינו חקירה כנגד גוגל בחשד להפרה של חוקי ההגבלים העסקיים.

 

בזוס, כמנכ"ל החברה שמוכרת את קורא הספרים הדיגיטלי הנפוץ ביותר, אינו יכול להיות מרוצה מהסכם כזה: משמעותו, מבחינתו, היא שאם אמזון תנסה למכור עותק דיגיטלי של ספר שסרקה גוגל (ורוב הספרים הם "יתומים"), היא חשופה לתביעה על הפרת זכויות יוצרים מצד גוגל.

 

במהלך הכנס, הסביר בזוס עוד מדוע מחירו של הקינדל יקר כל כך. הוא אמר שהחברה עמדה בפני האפשרות למכור את הקינדל כאילו היה טלפון סלולרי – למכור אותו במחיר הפסד ולהשיג את רווחיה באמצעות כבילת הלקוח לחבילת תוכן לתקופה ארוכה. לדבריו, מודל כזה יוצר עוינות בין המשתמש ובין הספקית, ואמזון העדיפה להעמיד את הלקוחות בפני מחיר ראשוני גבוה – אבל לא לאבד את אהדתם.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x