שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
הייטק והון סיכון

בלעדי: BTP הישראלית תקים מפעלי ביו-דיזל באירופה

הסטארט-אפ וענקית הנדל"ן האירופית מרינה ד'אור ישתמשו בקו אשראי של ממשלת ספרד להקמת מפעלי דלק אורגני

אסף גלעד 07:0415.06.09

עסקה חשאית בין ענקית הנדל"ן והספנות הספרדית מרינה ד'אור (Marina D'Or) לבין חברת הסטארט־אפ הישראלית־טורקית האלמונית BTP נחתמה ביום רביעי האחרון. במסגרת העסקה יחלקו שתי החברות קו אשראי של עשרות מליוני יורו מתוך הקצאת אשראי של 680 מיליון יורו להשקעה משותפת במפעלי ביו־דיזל

- להקמת מפעלים חדשים בתחום או השבחה. מרינה ד'אור תספק מימון לעסקה וצוותי הקמה, ובתמורה תקבל 70% מן החברה החדשה. BTP הישראלית תקבל 30% מהחברה המשותפת ותספק טכנולוגיה חדשנית לייצור דלק מפסולת שמנים תעשייתית.

 

מדובר בקו אשראי מטעם ממשלת ספרד בשיתוף המערכת הבנקאית המקומית שהוענק למרינה ד'אור. 90% ממפעלי הביו־דיזל בספרד סגורים בגלל התייקרות מחירי השמנים, והממשלה מעוניינת להחזירם לחיים. זאת אחרי שכבר הושקעו בהם 20 מיליון יורו בממוצע למפעל. לפי ההערכה, במהלך השנה הראשונה יושקעו 100-50 מיליון יורו ב-4-6 מפעלים. המטרה היא להשביח ולהקים 15 מפעלים נוספים בתוך 6 שנים.

 

BTP גם קיבלה התחייבות עקרונית מהממשלה הגרמנית להקמת מפעלי ביו־דיזל בהיקף של 114 מיליון יורו. ההסכם כובל אותה להשקעה בשטחי גרמניה בלבד. בנוסף חתמה החברה לאחרונה על הסכם עם ממשלת טורקיה להקמת תחנת ביו־דיזל, הכולל הסכם למכירת חשמל למשך 10 שנים.

 

גם BTP וגם מרינה ד'אור אינן חברות טכנולוגיות במקורן. הן ביצעו שינוי אסטרטגי כדי להיכנס לתחום וליהנות ממענקים ממשלתיים. מרינה ד'אור נמצאת בבעלותו של אחד מעשירי אירופה, חסוס גר־גרסיה, ושווייה מוערך ב־100 מיליון יורו. החברה, שמעסיקה כ־3,000 עובדים ובבעלותה אחזקות בחברות ב־26 מדינות, בנתה עד כה יותר מ-10,000 יחידות דיור בספרד. מנהליה צפו את המשבר המתקרב בענף הנדל"ן וחיפשו תחום להשקעה חדשה.

 

בניגוד למרבית חברות הטכנולוגיה בישראל, BTP נמצאת בבעלות ישראלית עם טכנולוגיה זרה. מנהלי החברה הצטרפו למדענים מטורקיה, לאחר שקיבלו מימון מהממשלה המקומית בהיקף של 3 מיליון יורו, לביצוע בדיקת היתכנות לטכנולוגיה של הפקת דלק ביולוגי מפסולת שמנים. "מפעלי הביו־דיזל הקיימים מפיקים דלק משמנים צמחיים", אומר ל"כלכליסט" עמוס מור, שותף בחברה. "עם עליית מחירי השמנים התייקר ייצור הביו־דיזל, ושיעורי הרווח שלהם קטנו. הטכנולוגיה שלנו אינה משתמשת בשמן מאכל אלא בפסולת שמנים, שהיא תוצר לוואי רעיל של תעשיית השמן. עלות פסולת השמנים נמוכה ב־70% ממחיר השמן המשמש את התעשיה כיום. בעוד טונה אחת של שמן לדלק נמכרת כיום במחיר של 800–900 דולר, הפסולת נמכרת ב־200–250 דולר לטונה. התוצר הסופי של התהליך לשני החומרים הללו הוא זהה".

 

BTP מייצרים ביו־דיזל בתקן אירופי, מה שמאפשר להם לבנות מפעלים חדשים ברווחיות גבוהה וכן לשפר מפעלים קיימים. "טכנולוגיה זו זולה וידידותית יותר לסביבה מהטכנולוגיה הקיימת כיום", אומר מור. באירופה התקבל לאחרונה חוק המחייב את חברות הדלק למהול ביו־דיזל בדלק רגיל בשיעורים הולכים וגדלים: מ־2%–5% היום, ל־10% בשנת 2015, ו־20% עד שנת 2020. BTP עומדים בתקן האמריקאי, אך טרם הגישו בקשה לבדיקת היתכנות בארה"ב.

 

בין בעלי המניות המרכזיים נמצאים דוד זיידמן שמנהל את הפעילות בישראל ושימש עורך פטנטים במשרדו של סנפורד קולב וסמנכ"ל בכיר בחברות האנרגיה Biowaste ו־Silkwater, ועמוס מור, ולשעבר יזם נדל"ן.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x