$
מדעי החיים

מכשור: חברות ההתקנים הרפואיים המבטיחות

הענף המבטיח ביותר בביומד, הבון־טון החדש של משקיעי ההייטק הישראלים, הוא ענף ההתקנים הרפואיים. שלושת האקזיטים היחידים השנה הגיעו מהסקטור הזה: אומריקס, מדיגייד וונטור. ההצלחות הרבות בתחום - של חברות כמו מדינול, קולבר וסייטליין והנפקות כמו אלו של לומניס וסינרון - מסמנות לבאות אחריהן דרך זוהרת לא פחות

מאיר אורבך ואסף גלעד 10:3209.06.09

Tulip Medica: הגלולה שמוציאה את החשק לאכול

 

מוצר מרכזי: קפסולה ההופכת לטבעת הלוחצת על דופנות הקיבה ויוצרת תחושת שובע זמנית

שנת הקמה: 2005

מייסדים: דורון מרקו ושמעון אקהויז

מספר עובדים: 10

גיוסים עד כה: 9 מיליון דולר

משקיעים בולטים: שמעון אקהויז, 7health וקרן אגיית

שותפים אסטרטגיים: אין. אין גם כוונה לגייס כאלה בזמן הקרוב

 

אם תגשים טוליפ מדיקל את חזונה, נוכל כולנו לומר שלום לדיאטות, כלומר להישאר שבעים וגם רזים. החברה פונה אל שוק ההרזיה שמגלגל מדי שנה כ־55 מיליארד דולר באמצעות תרופות, ניתוחים ואפילו חדרי כושר. הטיפולים שניסו עד כה לתת מענה לבעיית משקל היתר נכשלו, ופתרונות כמו ניתוח הצרת קיבה או הסרת שומן הם אגרסיביים או מוגבלים ביתרונות הקליניים שלהם.

 

טוליפ מדיקל מפתחת גלולה המסייעת בהרזיה ובשמירה על משקל יציב. לאחר בליעתה הגלולה מתנפחת בקיבה ומייצרת תחושת שובע למשך 8 עד 12 שעות. לאחר מכן היא מתפרקת ומופרשת דרך מערכת העיכול. הפיתוח אינו נחשב כתרופה, עובדה שעשויה לסייע לחברה לקבל את אישורי ה־FDA. הקפסולה, שתינתן על ידי מרשם רופא בלבד, מאפשרת ליצור מתח פנים גבוה בקיבה, ובכך לשדר למוח סיגנלים של שובע.

 

המוצר אינו מיועד לבעלי משקל עודף כרוני (אוביסים), אלא מיועד לקהל הרחב שמעוניין להוריד כמה קילוגרמים עודפים. כרגע נמצאת החברה בשלב הניסוי בבעלי חיים.

 

למייסד החברה, דורון מרקו, הצטרף שמעון אקהויז, ואליהם הצטרפו קרן 7helath של דליה מגידו, קרן אגיית של שר הבריאות לשעבר דני נווה ואלון רייטר, יוצא קרן גיזה.

 

אסטרטגיית אקזיט: אם הניסויים הקליניים יצליחו, החברה עשויה להשיג נתח שוק של מיליארדי דולרים, לצבור פופולריות ולצאת להנפקה.

אבינועם דיין, מנכ"ל בריינסגייט. הרחבת כלי הדם יכולה להציל חיים אבינועם דיין, מנכ"ל בריינסגייט. הרחבת כלי הדם יכולה להציל חיים צילום: ערן יופי כהן

 

ההזדמנות: הצלחת הניסויים בבני אדם, שעתידים להתחיל ב־2010, תפתח בפני החברה דלת לשוק גלובלי ענק.

 

 

Brainsgate: שבץ מוחי כמעט בלי נזק

 

מוצר מרכזי: גירוי חשמלי הגורם להרחבת כלי הדם במקרה של שבץ מוחי

שנת הקמה: 2000

מייסד: פרופ' דוד ימיצקי ויוסי גרוס

מספר עובדים: 28

גיוסים עד כה: 50.5 מיליון דולר

משקיעים בולטים: ישראל מקוב, אלרון, אגיית, פיטנגו, אינפיניטי

שותפים אסטרטגיים: בוסטון סיינטיפיק וג'ונסון אנד ג'ונסון

 

שבץ מוחי פוגע בכ־700 אלף איש בארצות הברית מדי שנה, וברוב המקרים מקורו בקריש דם החוסם את הגעת הדם לאזורים נרחבים של המוח. ארה"ב מוציאה מדי שנה 40 מיליארד דולר על טיפול בחולי שבץ; רוב הסכום מופנה לשיקומם. במקרים רבים הרחבה של אותו כלי דם במרווח של פחות מיממה עשויה להציל חיים או תפקודים חיוניים של החולים. זה האתגר של חברת בריינסגייט.

 

המוצר שלה הוא קסדה שמייצרת גירוי חשמלי במרכז עצבי הממוקם מאחורי חלל האף, וזאת בחלון טיפולי של 24 שעות מאירוע השבץ. הגירוי גורם להרחבה מיידית של כלי הדם באזור המוח הקדמי, אזור שהוא חיוני לרוב תפקודי האדם.

 

בסוף 2008 סיימה בהצלחה החברה ניסוי גדול במאה חולים, ובעקבותיו קיבלה מה־FDA אישור לניסוי גדול יותר הכולל 500 חולים. אם תעמוד בו בהצלחה, תקבל את אישור ה־FDA לשווק את המוצר בארה"ב.

 

הרחבת כלי דם באמצעות גירוי חשמלי עשויה גם לשמש במגוון מוצרים משלימים כגון טיפול בדמנציה וסקולרית, הגורמת לבלבול בקרב מבוגרים. סיכויי ההצלחה של החברה נראים גבוהים, מכיוון שעם משקיעיה נמנים אנשים ידועים: ישראל מקוב, לשעבר מנכ"ל טבע ויו"ר גיוון אימג'ינג בהווה; דני נווה, לשעבר שר הבריאות, שמוביל את ההשקעה מטעם קרן אגיית; ומשקיעים אסטרטגיים דוגמת בוסטון סיינטיפיק וג'ונסון אנד ג'ונסון.

 

אסטרטגיית אקזיט: לאחר קבלת האישור מה־FDA, שצפוי בסוף 2010, עתידה החברה לקבל הצעת רכש משני המשקיעים האסטרטגיים. אלא שהיא עשויה למכור רק חלק מפעילותה, ולהשתמש בפטנט המקורי כדי לפתח עוד ישומים. ריבוי המשקיעים הופך גם את ההנפקה לאפשרות כדאית באקלים כלכלי משופר.

 

ההזדמנות: פוטנציאל השוק הכולל של בריינסגייט בארה"ב בלבד מגיע לעשרות מיליארדים לא רק בהכנסות, אלא גם בחיסכון הוצאות למערכת הבריאות.

 

 

Alma Lasers: המסת שומן באמצעות גלי קול

 

מוצרים מרכזיים: הסרת שיער בלייזר, מתקן להסרת שומן על ידי גלי קול

שנה הקמה: 1999

מייסד: ד"ר זיו קרני

מספר עובדים: 150, מתוכם 100 בישראל

גיוסים עד כה: 150 מיליון דולר

משקיעים בולטים: קרן TA

שותפים אסטרטגיים: אין

 

מישראל כבר יצאו להנפקה חברות ענק בתחום הציוד לרפואה אסתטית, כמו סינרון ולומניס. אלמה לייזרס הגישה אף היא תשקיף, אך ויתרה לבסוף על תוכניותיה להנפקה. עם זאת, היא נותרה חברה גדולה בעלת הכנסות מרשימות גם בתקופה של מיתון עולמי.

 

אלמה לייזרס עוסקת בפיתוח וייצור מוצרים מבוססי לייזר, אור וגלי רדיו לטיפולים רפואיים ואסתטיים. הטכנולוגיה של החברה מיועדת לטיפול במגוון בעיות בעור, כמו אקנה דלקתית, פסוריאזיס, יבלות וכלי דם מרובים בעור. בין מוצריה אפשר למצוא טכנולוגיית לייזר להסרת שיער, שקיימת מאז 1995 ומשמשת כמנוע הצמיחה הגדול של החברה. עם זאת, הפוטנציאל הגדול שלה נמצא דווקא בתחום חיטוב הגוף, שוק שמוערך ב־5 מיליארד דולר, עם מוצר הסרת תאי שומן באמצעות גלי קול. לחברה גם מוצר דמוי פילינג לטיפול נגד הזדקנות העור.

 

בכירי אלמה לייזרס. מימין: נדב באייר, זיו קרני ויואב אבני בכירי אלמה לייזרס. מימין: נדב באייר, זיו קרני ויואב אבני צילום: ערן יופי כהן

 

אלמה היא תולדה של מיזוג בין חברת MSQ הישראלית של ד"ר זיו קרני לאוריון לייזרס האמריקאית. מאז 2006 נשלטת החברה המאוחדת על ידי קרן ההשקעות הבינלאומית TA (73%), שהשקיעה בה 90 מיליון דולר לפי שווי חברה של כמעט 140 מיליון דולר. כיום נסחרות חברות בגודלה של אלמה בשווי שוק נמוך. סינרון, מתחרתה הישראלית, נסחרת בשווי של 214 מיליון דולר בלבד.

 

אסטרטגיית אקזיט: לאחר ביטול ההנפקה, גדלים הסיכויים לרכישה. חברות אסתטיקה רפואית מותירות את הזירה הזאת לחברות הפארמה, שלוטשות עיניים לשוק האסתטיקה הצומח.

 

ההזדמנות: מאז הקמתה מכרה אלמה לייזרס יותר מ־3,300 מערכות לטיפול אסתטי. החברה ניצלה במידת מה מהמשבר הכלכלי משום שלקוחותיה פזורים במדינות כמו ארה"ב, סין, הודו, ברזיל, ארגנטינה ורוסיה.

 

 

Virtual Ports: ארגז הכלים של ניתוחי הבטן

 

מוצר מרכזי: ציוד לניתוחי לפרוסקופיה

שנת הקמה: 2006

מייסדים: אודי גורדין, ד"ר אדריאן פז וחיים גודלמן

מספר עובדים: 3

גיוסים עד כה: 1.3 מיליון דולר. לקראת השלמת סבב גיוס של מיליונים בודדים

משקיעים בולטים: טרנדליינס באמצעות חממת משגב, קרן VLSI, קרן אופוס־מדיקל

שותפים אסטרטגיים: אין

 

ניתוחי לפרוסקופיה הם ניתוחים שאינם כרוכים בפתיחת הבטן, אלא בהחדרת מעין זרועות מכניות דקות דרך כמה חורים כדי לבצע הליכים שונים, כמו הסרת כיס המרה. הזרוע המכנית של וירטואל פורטס משפרת את ההליכים הכירורגיים האלה בכמה דרכים. מכיוון שהיא חוסכת את הצורך להחדיר שלוש זרועות, היא מוזילה את עלות הניתוח, מקצרת את משכו, וגם הופכת אותו לאסתטי יותר על ידי כניסה אחת לבטן דרך הטבור.

 

החברה, שרשמה כבר חמישה פטנטים, פותרת את מרבית הבעיות הכרוכות בניתוח לפרוסקופיה על ידי וו המוחדר לבטן ומצמיד את כיס המרה לדופן הבטן הפנימית. עד כה היה צריך להרים את כיס המרה ולהיזהר מאוד מלפגוע בזמן התהליך באיברים חיוניים אחרים.

 

פטנט נוסף של וירטואל פורטס קשור גם הוא להצמדה פנימית לדופן הבטן: מטלית זעירה הנשלפת מתוך הזרוע המכאנית מנקה מצלמות זעירות המסייעות למנתח. שיטת ניקוי זו חוסכת למנתח את הצורך להוציא את עדשת הצילום מגוף המנותח פעמים רבות בזמן הניתוח ומקצרת את משך הניתוח. הרעיון של וירטואל פורטס הוא לאפשר לרופא לקבל את כל הכלים שלו בהישג יד, בדומה למוסכניק שמחזיק את ארגז הכלים מתחת לרכב. אחרת, הניתוח דורש שלושה רופאים ואנשי צוות, שכל אחד מהם מחזיק כלי אחר.

 

בכירי וירטואל פורטס. מימין: מורן סובול, אמיר שוורצר ואודי גורדין בכירי וירטואל פורטס. מימין: מורן סובול, אמיר שוורצר ואודי גורדין צילום: גיל נחושתן

 

בתוך פחות משלוש שנים מאז הקמתה הוציאה החברה אישור FDA, והחודש היא תתחיל לשווק את מוצריה בארה"ב. בחברה צופים פוטנציאל שוק של כ־2 מיליון ניתוחי לפרוסקופיה בארה"ב, וסך הכל 5 מיליון ניתוחים בעולם בשנה.

 

החברה גייסה צוות מומחים שאמון על מימוש ההבטחה הזאת, ביניהם רוברט צ'אקיילס, מי שבילה 25 שנה באגפי המכירות של ענקיות כמו ג'ונסון אנד ג'ונסון, ג'נרל אלקטריק וסימנס מדיקל, ד"ר אדריאן פז, מנהל יחידת הלפרוסקופיה במחלקה האורולוגית בבית החולים ברזילי, יואב אבידור, לשעבר מנהל מכירות בכיר בג'ונסון אנד ג'ונסון, ולי סוונטסרום, נשיא איגוד המנתחים הלפרוסקופים בארה"ב.

 

אסטרטגיית אקזיט: רק לאחר השקת המכירות יוכלו מנהלי החברות לאבחן את תגובת השוק למוצריהם. בחברה מקווים לצאת להנפקה בעתיד הרחוק.

 

ההזדמנות: ההתקן של וירטואל פורטס הוא חד־פעמי, כך שעבור כל ניתוח תכניס החברה החל ב־150 דולר. פוטנציאל השוק הכולל מגלם עבורה, אם כך, הכנסות של כ־750 מיליון דולר בשנה.

 

 

SuperDimension: מגיעה גם לפריפריה

 

תחום: התקנים רפואיים

שנת הקמה: 1995

מוצר מרכזי: מערכת ניווט אנדוסקופים בפנים הריאה

מייסד: פנחס גלבוע

מספר עובדים: 105, 35 בישראל והשאר בגרמניה ובארה"ב

גיוסים עד כה: 106 מיליון דולר. צפוי גיוס נוסף עד תום השנה

משקיעים בולטים: פיטנגו, מדיקה, אוורגרין, ג'מיני, CIBC, הרבורווסט, אורבימד, אוקספורד ביוסנס פרטנרס, Mi3, פידליטי ודן סאליבן

שותפים אסטרטגיים: פייזר

 

סופר־דימנשן פעילה בתחום שנשמע מסובך אבל רוחש פעילות עסקית: אנדוסקופים מונחים באופן אלקטרו־מגנטי. הטכנולוגיה של מדיגייד, שנרכשה בתחילת השנה בסכום אדיר של כ־300 מיליון דולר על ידי סנט ג'וד, היא דוגמה להצלחה בתחום זה.

 

אף שהחלה, כמו מדיגייד, לפתח מערכת ניווט בתוך כלי הדם, שינתה סופר־דימנשן את המיקוד שלה והחלה לעסוק באבחון מחלות ריאה ובטיפול בהן. בין היתר היא מתמקדת במחלות הסרטן, הנפחת והשחפת. סופר־דימנשן פיתחה מערכת המנווטת צנתר אל מקום הגידול, תוך שימוש במגוון טכנולוגיות בתחומי עקיבה אלקטרו־מגנטית, עיבוד תמונה וכלים אנדוסקופיים.

 

הסמנכ"לים רונן רז ודוריאן אברבוך. שימוש במגוון טכנולוגיות כדי להגיע אל הגידול הסמנכ"לים רונן רז ודוריאן אברבוך. שימוש במגוון טכנולוגיות כדי להגיע אל הגידול צילום: עמית שעל

 

היא מאפשרת נגישות לרקמות נגועות ולגידולים הנמצאים באזורים פריפריאליים של הריאות. מרבית הנגעים בריאה מתרכזים כיום בפריפריה, והברונכוסקופ הרגיל הקיים בשוק אינו מסוגל להגיע לאזורים אלה. כתוצאה מכך קטנים סיכויי ההצלחה של אבחוני מחלות אלו ושל טיפולים בהן, דבר שמחייב לעתים קרובות ביצוע טיפולים פולשניים הנחשבים למסובכים, מסוכנים ויקרים יותר.

 

החברה החלה את מכירותיה כבר לפני שנתיים וכיום מותקנים הצנתרים שלה ב־175 בתי חולים. ב־2007 הסתכמו הכנסותיה ב־1.8 מיליון דולר, ב־2008 הן גדלו ל־13 מיליון דולר והתחזיות הוורודות ל־2009 צופות 30 מיליון דולר לפחות. אבל לפי תחזית ההכנסות של סופר־דימנשן, הפריצה הגדולה של החברה תהיה רק ב־2010. בחברה מתכננים עוד מגוון מוצרים משלימים לטיפול בפנים הריאות על בסיס הטכנולוגיה, ומעוניינים לשפר את היצע המוצרים התרפויטיים בעלויות נמוכות מאלה הקיימות.

 

אסטרטגיית אקזיט: המשך הגדלת המכירות כדי להגיע להנפקה ב־2011.

 

ההזדמנות: הובלה במכירת מוצרי דיאגנוסטיקה וטיפול בתחום הריאות, תוך הוזלת עלויות כדי להגיע למספר רב יותר של בתי חולים. החברה כבר הוכיחה שלמרות הקיצוץ בתקציבי בתי החולים בארצות הברית, היקף מכירותיה גדל.

 

 

Inspire MD: רשת סינון לעורקים

 

מוצר מרכזי: סטנט מצופה רשת למניעת תסחיפים

שנת הקמה: 2005

מייסדים: אופיר פז וד"ר אשר הולצר

מספר עובדים: 25

גיוסים עד כה: 12 מיליון דולר

משקיעים בולטים: דוד עברי, אשר הולצר, יולי עופר, עו"ד אריאל מקוב וקרן OBV, מנחם שלגי, שלומי פוגל ויואב לב

שותפים אסטרטגיים: אין

 

דום לב עלול לפגוע בצעירים כמו גם באוכלוסייה המבוגרת, ולעתים קרובות הוא נתפס כאירוע שמתרחש ללא סימנים מקדימים. אך גם להפסקה הפתאומית הזאת בפעילות מחזור הדם יש הסבר מדעי ודרכים להגביר את הסיכוי להימנע ממנה. הצטברות של פלאק בדופנות העורקים עלולה לגרום לסתימתם. אינספייר אמ.די פיתחה טכנולוגיה המונעת את היווצרותו של הפלאק הרך, שנסחף במורד העורקים ועלול להצטבר בחדרי הלב.

 

תעשיית הסטנטים (תומכנים) - קפיצי מתכת שמוחדרים בזמן הצנתור לעורק סתום בלב כדי להשאירו פתוח - פעילה כבר 20 שנה ומגלגלת מיליארדי דולרים בשנה. אך היא טרם מצאה פתרון לבעיית התסחיפים. אינספייר פיתחה על בסיס הסטנט המוכר סטנט עם חידוש: על דופנו הפנימי פרושה רשת סיבים מיקרוניים, שפועלת כמו הרשתות למניעת סחיפת בוץ אל הכביש, הנמצאות בצדי הדרכים. עובייה של רשת הסיבים הדקיקה של אינספייר קטנה יותר אפילו מזו של טסיות דם או מתאי עור, והיא עשויה פולימר מיוחד המונע תגובה של דחייה מצד העורק. לרשת תפקיד של איזון המשקל והלחץ על פני כל דופנות העורק, מה שמונע פציעה של העורק והתאוששות מהירה ללא צלקות.

 

בימים אלה מסכמת החברה שנת מכירה אחת באירופה שהכניסה לה עד כה 5 מיליון דולר, וחוזים עם מספר גדול של מפיצים חדשים בדרום אמריקה ובאירופה. ב־2011 מתעתדת החברה לקבל את אישור ה־FDA.

 

אסטרטגיית אקזיט: החברה מכוונת את עצמה במודע להנפקה. בין בכיריה נמצאים היזמים הסדרתיים אופיר פז, שמכר את פיץ' נטוורקס למיקרוסופט, וד"ר אשר הולצר, שהיה מבכירי ביוסנס שנמכרה לג'ונסון אנד ג'ונסון.

 

ההזדמנות: התגובות החיוביות יוצרות את התחושה שהחברה מצאה את הגביע הקדוש למניעת תסחיפים בחולים המועדים לכך.

 

 

UltraShape: אולטרסאונד מחטב

 

מוצר מרכזי: גלי אולטרסאונד הממיסים שכבת שומן המצויה מתחת לעור

שנת הקמה: 2000

מייסדים: ד"ר עמי גליקסמן וד"ר יורם אשל

מספר עובדים: 80 סך הכל, 60 מהם בישראל

גיוסים עד כה: 39 מיליון דולר

משקיעים בולטים: יזראל־סיד, פולאריס, מריטק, ויואל גבע

שותפים אסטרטגיים: אין

 

אולטרשייפ יצרה את מכונת החלומות שתאפשר לכל המעוניין להתחטב במקומות הנכונים ללא ניתוחים וללא דיאטת כסאח. הטיפול, בעלות של 3,000 דולר, דורש לא יותר משכיבה במשך כמה שעות פעמיים או שלוש בטווח של שבועיים. המכשיר שפיתחה אולטרשייפ משמיד תאי שומן תוך שימוש בגלי אולטרסאונד הממוקדים בשכבת השומן שמתחת לעור. השומן מסולק על ידי המערכת הטבעית לסילוק רעלים המצויה בלימפה.

 

המכונה של אולטרשייפ. גלי אולטראסאונד משמידים את השומן המכונה של אולטרשייפ. גלי אולטראסאונד משמידים את השומן צילום: גיל נחושתן

 

חברות שעוסקות בחיטוב הגוף באמצעות גלי קול, כמו אלמה לייזר ופולוג'ן הישראליות, ממיסות את שכבת השומן הדקה שנמצאת בתוך העור או מעליו. אולטרשייפ היא כיום היחידה בעולם המייצרת ומשווקת מערכת מבוססת אולטרסאונד המגיעה אל מתחת לעור, שם ישנה מסת שומן גדולה יותר.

 

המערכת נמכרת רק לרופאים, רובם דרמטולוגים ופלסטיקאים, ומיועדת לבעלי עודף משקל קל בלבד. שוק חיטוב הגוף הרפואי מוערך בכמה מיליארדי דולרים, אך לאולטרשייפ אין היתר מכירה בארה"ב. החברה מצפה לקבל את אישור ה־FDA ב־2010. מאז 2005 מוערכות הכנסותיה בעשרות מיליוני דולרים, אך היא טרם הגיעה לרווחיות.

 

אסטרטגיית אקזיט: בעולם הציוד האסתטי לא קיימת מגמת מיזוגים ורכישות. לכן מתכננת החברה לצאת להנפקה רק לאחר שתקבל אישור של ה־FDA ותוציא לשוק מוצרים משלימים, תהליך שעשוי להימשך שנים ספורות.

 

ההזדמנות: החברה פעילה כבר ב־50 מדינות. היא מכרה קרוב ל־500 מכונות שביצעו עד כה 120 אלף טיפולים.

 

 

NanoCyte: עוקצת כמו מדוזה

 

מוצר מרכזי: טכנולוגיית החדרת תרופות דרך העור המחקה את פעולתה של שושנת הים

שנת הקמה: 2000

מייסדים: בני הזוג עמית ותמר לוטן ושמעון אקהויז

מספר עובדים: 9

גיוסים עד כה: 3 מיליון דולר

משקיעים בולטים: שמעון אקהויז, BRM ומשה מזרחי

שותפים אסטרטגיים: אין

 

חברת פורטפוליו נוספת של שמעון אקהויז שואבת את עיקר השראתה דווקא מרכיכות ימיות. בשנת 2000 הגיעו זוג המדענים עמית ותמר לוטן לאקהויז עם רעיון לפיתוח קרמים נגד צריבת מדוזות. לאקהויז, יזם ותיק עם עבר של אקזיטים במאות מיליוני דולרים שיודע היטב מה מחפשות ענקיות הציוד הרפואי, היה רעיון טוב בהרבה: לנצל את אפקט הצריבה לשימוש בהחדרת התרופות מתחת לעור.

 

ננוסייט החליטה לייצר מוצר מעבדתי מהמנגנון הטבעי של קרובת המשפחה של המדוזה, שושנת הים, שהתפתחה במהלך 700 מיליון שנות אבולוציה. כדי לצוד שושנת הים משתמשת בזרועות חוטיות וחלולות, המכילות המוני תאים צורבים מיקרוסקופיים. גם המערכת של ננוסייט עשויה מקפסולות זעירות, שאפשר לצפות בהן רק במיקרוסקופ.

 

מנהל המחקר והפיתוח בננוסייט ד"ר יוסף טל, עם שושנות הים מנהל המחקר והפיתוח בננוסייט ד"ר יוסף טל, עם שושנות הים צילום: ערן יופי כהן

 

בכל אחת מהקפסולות כלואה מחט דקיקה בעלת קוטר ננומטרי, וכאשר מערכת ההחדרה של ננוסייט מופעלת, מתפתח בתוך הקפסולות לחץ אוסמוטי אדיר של כ־150 אטמוספירות. כתוצאה מכך פורצת המחט העדינה את המעטפת של הקפסולה וחודרת כמזרק זעיר לשכבת העור החיצוני תוך חלקיקי שנייה.

 

ננוסייט הקימה על חוף הים חוות שושנות ים, שמהן "קוצרים" קפסולות חדשות. היתרון המרכזי בשימוש בשיטה הוא שהחומר יתחיל להשפיע בתוך פחות מחמש דקות - מהר יותר מכל תכשיר אחר. התרופה אינה צריכה לעבור דרך מערכת העיכול כמו בגלולות, או לחדור לדם כמו בזריקה, כך שהיא מייצרת פחות תופעות לוואי. היא פותחת אפשרויות חדשות לטיפולים בקמטים, באקנה, ביובש, בפסוריאזיס, בהיפר־פיגמנטציה ולטיפוח העור בכללותו.

 

היישום הראשון של החברה, לטיפול בפצעי בגרות, ייצא לשוק כל הנראה כבר ב־2010. הוא נמצא בסוף שלב הניסויים הפרה־קליניים בבעלי חיים ובקרוב יחלו עליו הניסויים בבני אדם.

 

אסטרטגיית אקזיט: מיעוט המשקיעים מרמז על כוונה להירכש בעתיד.

 

ההזדמנות: בחברה מפנטזים על אפשרות להחדיר כמעט כל תרופה המוחדרת כיום באמצעות זריקה. לאחרונה הוכח כי שושנת הים המלאכותית של ננוסייט אפקטיבית ואינה מסוכנת, מה שפותח את הדלת לפוטנציאל שוק של כ־10 מיליארד דולר.

 

 

Impulse Dynamics: מחשמלת את הלב

בן חיים. סבב גיוס של 40 מיליון דולר בן חיים. סבב גיוס של 40 מיליון דולר צילום: גיא רייביץ

 

מוצר מרכזי: קטטר להתכווצות שרירי הלב

שנת הקמה: 1996

מייסדים: שלמה בן חיים, לואיס פל, יובל חי מיקה, וד"ר ניסים דרוויש

מספר עובדים: 60

גיוסים עד כה: 121 מיליון דולר

משקיעים בולטים: שלמה בן חיים, לואיס פל, ג'ונסון אנד ג'ונסון

שותפים אסטרטגיים: ג'ונסון אנד ג'ונסון

 

אי ספיקת לב כרונית היא מחלה שפוגעת ביותר מ־22 מיליון איש ברחבי העולם, מהם 5 מיליון בארה"ב לבדה, ולרבים מהם אין אפשרויות טיפול. המערכת שפיתחה אימפולס דיינמיקס, תחת המותג אופטימייזר, היא קטטר המושתל בחזה החולה. מהקטטר יוצאים סיבים המוחדרים אל תוך דופנות הלב הפנימיים ומשדרים אותות חשמליים המסייעים לכיווצים מלאים ובריאים יותר של הלב. למערכת מטען המתחבר לשקע חיצוני שטוען את הקטטר.

 

האופטימייזר קיבלה את אישור ה־CE האירופי, והיא זמינה מסחרית בחלקים של אירופה ואסיה. אימפולס דיינמיקס פרסמה לאחרונה את הממצאים ממחקר קליני על המערכת שנערך במשך שנה בארה"ב בהשתתפות 428 מטופלים, והיא בדרכה לקבל אישור FDA. היא סגרה לאחרונה סבב מימון חדש של 40 מיליון דולר משלמה בן חיים, שיסייע לה בכך.

 

בן חיים נאלץ לסגור כמה חברות פורטפוליו לאחרונה, והעובדה שבחר להשקיע באימפולס שליש מהקרן החדשה שלו, מדינבסט, מעידה על ההבטחה הגלומה בה. גם ג'ונסון אנד ג'ונסון הביעה בה אמון רב כשהשקיעה השקעה אסטרונומית של 80 מיליון דולר ב־2004.

 

אימפולס כבר ביצעה אקזיט "קטן" כאשר מכרה זכויות על הטכנולוגיה שלה לחברת גאידנט תמורת 127 מיליון דולר, שהועברו לבעלי המניות.

 

אסטרטגיית אקזיט: מרבית החברות המספקות ציוד רפואי לתחום הקרדיולוגי נרכשות אם הן מבצעות אקזיט.

 

ההזדמנות: אימפולס דיינמיקס מתכננת לעבור לניסויים קליניים לקראת קבלת אישור ה־FDA בשנתיים הקרובות. אם תצליח, ייפתח בפניה שוק של מאות מיליוני דולרים.

 

לרשימת 20 חברות ביומד מבטיחות נוספות

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x