$
טורים

מדור חדש: 7 שאלות

אריק צ'רניאק, ממייסדי מטאקפה, על ההצלחות והכשלונות, מה העצה הטובה ביותר שהוא יכול לתת ליזמים ומאיפה כדאי לגייס בתקופות משבר • מדור יומי חדש

גילעד נס 14:3119.04.09
אריק צ'רניאק (33) הוא יזם אינטרנט. מייסד-שותף ומנכ"ל לשעבר של מטאקפה, מאתרי הווידאו הגדולים בעולם. כיום יועץ ליזמים צעירים בפרויקט אקסלרייט (Accelerate.co.il).

 

1. מה אתה מגדיר כהצלחה הגדולה ביותר שלך במטאקפה?

בניית צוות של אנשים מוכשרים וטובים שהיה כיף לעבור לצדם את ההרפתקה הזאת. למזלי חלקם עובדים איתי היום על פרויקטים חדשים. חד משמעית: לא חשוב הרעיון שסביבו אתה בונה חברה חדשה. ממילא הרעיון הזה ישתנה. מה שלא ישתנה הוא היכולת של הצוות לעבוד ביחד, לתמוך אחד בשני, לשרוד ולהצליח.

 

2. מה היתה הטעות הגדולה ביותר של מטאקפה?

עברנו מאוחר מדי לארה"ב. היה לנו הרבה מזל להיות בזמן הנכון, אבל היינו במקום הלא נכון. מהארץ אי אפשר להגיע לעשרות מיליוני משתמשים בצורה אפקטיבית. מרכז עולם האינטרנט נמצא בקליפורניה, שם נמצאות החברות הגדולות, קרנות ענק, בלוגרים, תקשורת ואלפי בוגרי סטנפורד וכוח אדם מיומן ומוכשר. בשביל להתמודד כמו שצריך עם סטרטאפים מאוכלסי יוצאי PayPal - לא מספיק יוצאי 8200.

 

3. איך גורמים לאתר וידאו לייצר הכנסות?

השאלה היא לא מה יביא הכנסות אלא מה יביא רווחים. ליוטיוב יש הכנסות משמעותיות מאוד ובכל זאת האתר מפסיד מאות מיליוני דולרים בשנה. הסיבה פשוטה: יוטיוב מוכר פרסומות כנגד פחות מ-5 אחוז מהצפיות. תכנים של גולשים לא הצליחו וככל הנראה גם לא יצליחו להפוך את האתר לרווחי. בעצם יוטיוב מספק למיליוני משתמשים שירותי אחסון סרטונים ללא תמורה. כדי לייצר רווחים צריך למצוא ורטיקלים עם תוכן יקר-ערך, כמו סדרות טלוויזיה, מוזיקה או סרטונים על הבורסה. צריך למכור פרסומות מול מדינות שמעניינות מפרסמים כמו ארה"ב, קנדה ומדינות מערב אירופה - ואז להצליח לתפעל את השירות הזה בצוות מינימלי ובעלות נמוכה.

 

צ'רניאק. השאלה היא לא מה יביא הכנסות, אלא מה יביא רווחים צ'רניאק. השאלה היא לא מה יביא הכנסות, אלא מה יביא רווחים צילום: עמית שעל
4. מה אתם עושים ב-Accelerate?

אני, שותפי מיכה קאופמן ועוד מעגל של יזמים וחברים מנסים לעזור ליזמים חדשים לבנות נכון יותר את המיזמים שלהם. כולנו נפגשים גם כך עם יזמים חדשים וותיקים, כך שהחלטנו לעשות זאת ביחד. מנסיוננו, יזמים צעירים מתאפיינים בנאיביות וחוסר הבנה של הגורמים שמניעים את השוק והחברה, כמו מערכות יחסים עם משקיעים, שותפים, עיתונות וצוות עובדים. המטרה שלנו היא להכיר יזמים מעניינים ולעבוד איתם על רעיונות שלהם או על רעיונות שאנחנו מציעים.

 

5. מהי העצה הטובה ביותר שתוכל לתת כיום ליזם עם רעיון?

בגלל מצב השוק, אין מה לבנות על זה שתצליחו לגייס כסף בשנה הקרובה. אבל מי שיכול לפעול בעלות נמוכה, על ידי גיוס כסף ממשפחה וחברים, ולשרוד עד אמצע 2010 - ייהנה מתחרות נמוכה יותר ויהיה ממוצב טוב לגיוס סיד או סיבוב מקרן. העצה הכי חשובה שאני יכול לתת: תאמינו בעצמכם. סמכו על עצמכם שתצליחו להיחלץ מכל מצב, ולעולם אל תוותרו. כל אחד יכול להצליח עם שילוב של אמונה, נחישות ועבודת צוות אמיתית.

 

6. קרן הון סיכון ישראלית או אמריקאית – למי כדאי לפנות ובאיזה שלב?

לא תמיד נכון לגייס מקרן, אבל אם זה מה שדרוש לכם, לכל בחירה יש יתרונות וחסרונות. אם אתם מתכננים פעילות בארה"ב - העדיפו קרנות אמריקאיות עם נוכחות ישראלית, כמו בנצ'מרק או סקויה. הקרנות האלה מכירות את הסיטואציות שנוצרות במפגש בין יזם ישראלי לתרבות אמריקאית, ומסוגלות להזניק אותכם קדימה בצורה משמעותית.

 

7. מה חסר בענף ההייטק הישראלי שיגרום לו להצליח (עוד יותר)?

חסרים לנו מסלולי הכשרה ליזמים. בחממות היזמות הקיימות לוקחים יותר מדי אחוזים מהיזם ונותנים מעט מדי תמורה. החלום שלנו כבר כמה שנים הוא לבנות אקסלרטור ליזמים, שבו כל אחד עם רעיון לסטארט-אפ יוכל לקבל מסגרת נטולת-סיכון יחסית, שבה ילמד איך בונים חברה מבחינה עסקית, טכנולוגית ומוצרית, ויכיר שותפים חדשים. לאחר מכן, אם מתגבש צוות טוב עם הוכחת היתכנות על הרעיון, הוא ייצא לדרך עם מימון התחלתי ועזרה צמודה. אני מאמין שיום אחד יהיה בארץ מסלול כזה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x