$
דור ה-i

25 עובדות שלא ידעתם על תופעת ה"מם"

עשרות אלפי גולשי פייסבוק מילאו בימים האחרונים שאלון "25 עובדות אקראיות" על עצמם. למה הם עושים את זה, ואיך זה קשור למחקר אבולוציוני?

דורה קישינבסקי 17:0116.02.09
עשרות אלפי גולשים, בהם גם מאות ישראלים, מילאו את שאלון "25 עובדות אקראיות על עצמי" בפייסבוק בימים האחרונים, כשהם מתאמצים לשעשע את חבריהם באמצעות עובדות ביוגרפיות מעניינות ומקוריות. בשביל רבים מהם, זו היתה היתקלות ראשונה עם תופעת ה"מם" (meme). באתר כמו פייסבוק, מם הוא
כל גימיק שעובר מגולש לגולש – מטקסטים כאלה שהגולשים ממלאים, דרך החלפת השם האמצעי באתר ל"חוסיין" כמחווה לברק אובמה, ועד החלפה של תמונת הפרופיל לתמונתו של גלעד שליט. המשותף לכולם הוא שהם מפיצים את עצמם באופן המוני, ושאין בהם שום תועלת.

 

גם הבלוגיה הישראלית מכירה ממים. אצלנו מעדיפים בדרך כלל לקרוא להם משחקים. באחד המשחקים האחרונים, בלוגרים התבקשו ליצור שרשרת מטאפורית על ידי ציון שמו של בלוגר אחר, שמתבקש לכתוב על המשחק בבלוג שלו ולציין את שמו של בלוגר אחר, וכן הלאה מבלוג לבלוג.

 

אבל meme, במקור, היה הרבה יותר מבזבוז-זמן אינטרנטי. זה היה השם שנתן חוקר האבולוציה ריצ'רד דוקינס לכל "יחידה" תרבותית – פתגם, רעיון, שיר, אופנת לבוש ואפילו אמונה דתית – שמשכפלת את עצמה באדיבות בני האדם. המילה נבחרה כדי להזכיר את המילה גן, gene, והתאוריה היתה שרעיונות תרבותיים מפיצים את עצמם ועוברים אבולוציה כפי שגנים מפיצים את עצמם ועוברים אבולוציה.

 

מה שכן, התאוריה לפעמים עובדת – גם על שטויות באינטרנט. קחו את "25 דברים", למשל. מגזין סלייט, שניסה בשבועיים האחרונים לעקוב אחרי מקורותיו של המם ולהגיע לאדם הראשון שיצר אותו, גילה שאין ממש אדם כזה. המם הזה צץ כהתפתחות של מם "16 מנהגים, מטרות ועובדות אקראיות על עצמי", שעשה סיבוב בקרב גולשי פייסבוק מספר חודשים לפני כן. מכיוון שכל מם אופנתי הופך למאוס ומנדנד תוך ימים ספורים, ומכיוון שכל גולש שמעתיק את המם יכול לשנות אותו מעט, צצו גרסאות שונות רבות של אותו המם – "15 מטרות בחיים", "100 עובדות על עצמי" ועוד. דוקינס היה קורא להן מוטציות. רוב המוטציות האלה היו מבוי אבולוציוני סתום, ובעצמן לא שרדו הרבה זמן. אבל אחת מהן, "25 דברים", הצליחה לנצח את הסיכויים ולכבוש את פייסבוק בעצמה – ואולי גם להוליד גרסאות חדשות.

 

גם את מם "16 המנהגים" איש לא יצר לבדו. הוא הועתק כנראה ממם דומה במייספייס, שהועתק ממם דומה באתר הבלוגים הוותיק לייבג'ורנל. נראה שהממים שאנחנו רואים עוברים אבולוציה כבר עשור שלם, מאז עליית הבלוגים ואתרי תוכן הגולשים. אבל אבולוציה אין פירושה שהממים הופכים לפחות מטופשים. כמו באבולוציה האמיתית: כדי לשרוד בקוטב הצפוני, לא צריך להיות חכם – צריך לפתח פרווה עבה של דוב קוטב. כדי לשרוד באינטרנט, לא צריך להיות אינטליגנטי – צריך רק להיות קליט וממכר.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x