הצעה יקרה: נטבוקים נמכרים כמו טלפונים
יצרניות המחשבים הקטנים והזולים מנסות להוריד את מחירם באמצעות חבילות משולבות עם ספקיות סלולר. לצרכנים זה דווקא עלול לעלות ביוקר
11:48
17.12.08
חברת Acer הטייוואנית היא אחת החלוצות בתחום מחשבי ה"נטבוק": לפטופים קטנים, קלים וזולים שמיועדים בעיקר לגלישה באינטרנט. מחשב Aspire One הפופולרי שלה נמכר בארה"ב ב-350 דולר (בארץ ניתן למצוא ב-2400 שקל). אבל זה עדיין לא מחיר נמוך מספיק כדי לעודד קנייה אימפולסיבית, ולכן החליטה החברה להציע מבצע מיוחד ביחד עם ספקית הסלולר AT&T: היא תמכור את המחשב ב-100 דולר אם הקונים יתחייבו לשנתיים של גלישה סלולרית דרך AT&T, במחיר 60 דולר לחודש.

מחיר נמוך למחשב, מחיר גבוה לחבילת הגלישהצילום: קווין ג'ארט cc-by
מה זה עושה לצרכן? זו כבר שאלה אחרת. בוויירד כונה המבצע "דרך קלה להעלות את מחירו של המחשב מ-350 דולר ל-1500 דולר" (זה מה שיוצא אם מוסיפים את סכום התשלומים לספקית הסלולר). הצרכנים שיתפתו למבצע הם אותם צרכנים ששולפים את כרטיס האשראי בכל פעם שעל התווית של מוצר יקר מופיעה מילת הקסם "תשלומים".
חברות כמו אייסר ו-HP רוצות לשכנע שהנטבוק הוא לא ממש מחשב, אלא גם מעין טלפון סלולרי, שנושאים קרוב לגוף ורוצים שיהיה אונליין בכל רגע. וכידוע, טלפונים סלולריים נהוג למכור בסבסודים עצומים תמורת התחייבות לספקית הסלולר. הבעיה היא שהטלפון הופך למכרה זהב עבור מי שמוכרים אותו, ובור ללא תחתית מבחינת הצרכנים, בדיוק בגלל שיטת התמחור המבלבלת, שמקשה על הצרכנים לתפוס את ההיקף האמיתי של ההשקעה הכספית.
בכל פעם שמחירו של מוצר מסובסד תמורת התחייבות למוצרים נלווים, הצרכן מפסיד. מדפסות הלייזר הן דוגמה טובה -- בשנות התשעים הן עלו אלפי שקלים, כיום ניתן להשיג אותן ב-200 שקל ואפילו בחינם. זאת מפני שהחברות יודעות שעיקר ההכנסות מגיע ממחסניות הדיו (טונר) שצריך להחליף מדי חודש ומחירן מגיע למאות שקלים האחת. זה יהיה עגום במיוחד אם זה יקרה לנטבוקים, שתוארו בתחילה כמהפכה שתפתח את עולם המיחשוב והאינטרנט גם בפני אנשים שאין להם כסף מיותר.


