$
הסטארטאפים המובילים 2009

אופטיר: בית התוכנה של וול סטריט

חברת התוכנה הארגונית גייסה רק בשבוע שעבר סכום שיא של 63 מיליון דולר. אז אמנם הבנקים ומוסדות אחרים מקפיאים עכשיו התקשרויות, אבל מנכ"ל אופטיר קובע שלחברה עתודות באירופה בתחום הקמעונאות והתעשייה. עם מנהלים שכבר מכרו חברה בחצי מיליארד דולר, העתיד נראה וורוד

מאיר אורבך ואסף גלעד 09:0028.09.08

אופטיר היה, כנראה, המטאור של חברות התוכנה הארגונית של השנה האחרונה. בשנה זו, הצליחה החברה להכפיל את גודלה, לחתום על הסכמים עם ארבעה מבין עשרת הבנקים המובילים בעולם, לחתום על חוזים בהיקף של עשרות מיליוני דולרים ולבסס את מעמדה כשחקנית מרכזית בשוק פתרונות הניהול והאופטימיזציה לביצועים.

 

בשבוע שעבר גייסה אופטיר סכום שיא של 63 מיליון דולר מקרנות הון סיכון ומבנק ההשקעות מורגן סטנלי, במה שנהפך לגיוס הגדול ביותר בתעשייה המקומית ב-12 החודשים האחרונים. הגיוס מרשים במיוחד על רקע התזמון שלו - שבוע בלבד לאחר משבר המניות בוול סטריט.

 

בחברה מודעים לחשיפה הגבוהה לשוק הפיננסי בארה"ב. עיקר לקוחותיה הוא חברות אמריקאיות הנמצאות בקרבת וול סטריט, ואף שבנקי ההשקעות ליהמן ברדרס, מריל לינץ' ובר סטרנס לא נמנו עם לקוחותיה, אווירת המשבר וההישרדות תגרום לבנקים ולמוסדות הפיננסים להפסיק לרכוש מערכות, לפחות באופן זמני, וללקק את פצעיהן.

 

מזין. לקוחות רבים בלונדון מזין. לקוחות רבים בלונדון צילום: עמית מגל

 

הפתרון של אופטיר? פיזור סיכונים. "הרחבנו את מעגל הלקוחות שלנו, וכיום יש לנו לקוחות גם באירופה ובייחוד בלונדון", אומר ישראל מזין, מנכ"ל החברה וממקימיה. "אנחנו כבר מזמן לא רק בסקטור הבנקאי. איני יכול להזכיר שמות של לקוחות, אך אנו נטועים עמוק במגזר הקמעונאות והתעשיה".

 

תחום הפעילות של אופטיר חדש יחסית. במובן מסוים, החברה צמחה בצד התרחבות התחום. עלייתה של אופטיר ומתחרותיה באה על רקע קושי ההולך וגובר של ארגונים גדולים לנהל ביעילות את המידע שלהם. בנקים, רשתות קמעונאיות ומערכות בריאות קורסים תחת עומס הנתונים וכפילות מידע, ונאלצים להחזיק במספר גדול של אנשי IT. במערכות פיננסיות, שבהן מעבר מהיר של עסקאות בתוך מערכות המידע הוא מרכיב קריטי לארגון, קצב מערכת המידע עולה לראש סדר העדיפויות.

 

מוצר הדגל של אופטיר מאפשר לארגונים לנהל, לבקר ולהאיץ את מערכת העסקאות, להגדיל נפחי פעילות, לקצר זמני תגובה ולפתור מיידית תקלות הנובעות מעומסים במערכות המחשוב - בלי להחליף את המערכות הקיימות.

 

עדיין אינה רווחית

עם כל הכבוד לטכנולוגיה עצמה, היתרון האמיתי של כל חברה נובע מהמשאבים האנושיים שלה. מבחינה זו, לאופטיר כבר יש רקורד מכובד - מנכ"ל החברה ורוב חברי ההנהלה הנוכחית היו שותפים להקמת חברת ממקו, שנמכרה ל-CA קומפיוטר אסושיאייטס ב-1999 תמורת כ-550 מיליון דולר.

 

למרות המשבר הכלכלי בשווקים הפיננסיים וירידות השערים שפקדו את שוק ההון מאז ינואר, דיווחה אופטיר במחצית הראשונה של השנה על הכפלה בהכנסותיה לעומת התקופה המקבילה ב-2007. מכירותיה במחצית הראשונה של השנה מוערכות בכ-20-15 מיליון דולר.

 

למרות העלייה במכירות, אופטיר עדיין אינה רווחית. בתוך שנה הגדילה החברה את מספר העובדים מ-60 לכ-130, מה שגרם לעלייה בהוצאות. סבב הגיוס האחרון, הרביעי במספר, יבטיח לה מרחב פעילות לצמיחה.

 

אופטיר - תעודת זהות

תחום: תוכנה ארגונית

מוצר מרכזי: מערכת לניטור עסקאות

שנת הקמה: 2003

מייסדים: ישראל מזין, אמיר אלון, יורי לביא ומוטי טל

גיוסים עד כה: 53 מיליון דולר

משקיעים בולטים: קרנות ג'מיני, כרמל, פיטנגו, לייטספיד

לקוחות: בנקים ומוסדות פיננסים וקמעונאים בארה"ב

מתחרים: קורלסנס, HP

ההזדמנות: להתרחב לקמעונאות ולתעשייה, ולחדור לשוק האירופי

בטל שלח
    לכל התגובות
    x