$
טורים

גיק בשבוע - קווין רוז

הוא גדל בלאס וגאס והחל לעסוק במחשבים בגיל 8. בתור מנחה בתוכנית "שומרי מסך" הוא רצה להיות יותר מ"קצרן ויזואלי" והקים את אתר המלצות הגולשים דיג. הכירו את קווין רוז

איתמר שאלתיאל 13:4927.06.08
ב-2004 נפגשו האיש שהיה והאיש שיהיה. קווין רוז, שהיה אז ידוע בעיקר כמנחה לשעבר בתוכנית הרשת "שומרי מסך", נפגש לארוחת צהרים עם סטיב ווזניאק, אחד ממייסדי אפל, שהיה אחד מהאורחים הקבועים בתכנית. ווזניאק נכנס להתקף נוסטלגי, והתחיל לדבר על ימי הגראג' של אפל. "האיש הזה באמת עשה דברים," נזכר רוז שחשב, "בעוד שאני סוג של קצרן ויזואלי". באותו לילה, סיפר רוז בראיון ל-businessweek, הוא חזר לדירתו בסנטה מוניקה, וישב מול המחשב. הוא החל לדלות, כהרגלו, את הסיפורים שעורכי החדשות לא הצליחו למצוא. אז, מספר רוז, הוא הבין: אני יכול לעשות את זה כל כך הרבה יותר טוב. בדצמבר של אותה השנה, הקים רוז את digg.com, והשיג לעצמו מקום של כבוד בהיסטוריה הקצרה והאכזרית של עמק הסיליקון.

 

נולד בקליפורניה, גדל בלאס וגאס

קווין רוז נולד ב-1977 בקלי, קליפורניה, אבל מרבית ילדותו הועברה בלאס וגאס, נבדה, לשם עברה משפחתו כשעוד היה צעיר. "כן, יש בלאס וגאס הרבה יותר מהימורים ומועדוני חשפנות," אמר רוז בהתייחס לימיו בעיר. הוא צדק. כבר בגיל 8 הוא החל להתעסק עם IBM 8088 ישן, ומעט אחר כך קיבל את המחשב האישי הראשון שלו - פקרד בל 80386 SX 16. בסוף שנות השמונים הוא כבר נכנס לעולם המופלא של הבי.בי.אסים, וניהל את Wildcat!, שריכז תוכנות shareware להורדה.

 

קווין רוז קווין רוז צילום: בריאן סוליס cc-by

 

לרגע היה נראה שהוא יעשה את המסלול הרגיל. הוא למד בתיכון מחשבים והנפשה, והלך ללמוד מדעי המחשב באוניברסיטת נבדה. אבל אלו היו ימי בועת הדוט-קום, ורוז החליט להפסיק את הלימודים. הוא עבד עבור כמה סטראט-אפים, אבל עדיין לא הצליח לרכב על הבועה. כשזו התפוצצה לבסוף, הוא מצא את עצמו עובד כעוזר הפקה בתכנית "שומרי המסך", תכנית מחשבים ששודרה בערוץ TechTV. מדי פעם אפילו נתנו לו להשתתף, והוא סיפק טיפים לבעיות מחשוב נידחות.

 

זה עזר. עד מהרה הוא החל להחליף מארחים שלא יכלו להגיע, וכשלאו לה-פורטה עזב את התכנית ב-31 במרץ 2004, רוז נעשה לאחד המארחים הקבועים. יום אחר כך, ערוץ המשחקים 4G הודיע על מיזוג עם TechTV, וב-6 במאי 4G הודיע על הפסקת העסקתם של 250 עובדים מהמשרד בסן פרנסיסקו. הם התירו לכ-80 עובדים להישאר בערוץ, אם יסכימו לעבור למשרדים הראשיים של 4G בלוס אנג'לס. רוז הסכים.

 

ב-2004 רוז כבר הקים את digg.com, אבל הוא עדיין לא רצה לעזוב את "שומרי המסך". הוא הצליח לשרוד בתכנית עד ה-22 במאי 2005. לדבריו, הוא שנא את לוס אנג'לס, ורצה לחזור לסן פרנסיסקו ולעשות משהו חדש. לדבר הזה קראו Revision3, והיה נראה שיש לפרויקט הזה יותר סיכויי הצלחה מלאתר שיתוף החדשות שהוא הקים.

 

טלוויזיית נישה באינטרנט

Revision3 היא טלוויזיית אינטרנט, שמשדרת מגוון תכניות בנושאי נישה. לדברי ג'יי אדלסון ודיוויד פרגר, שהקימו עם רוז את הפרויקט, השם מתאר את אבולוציית שידורי הווידאו. הדור הראשון הוא דור הטלוויזיה בכבלים, שאמנם הוסיפה ערוצי נישה, אך פנתה "למכנה המשותף הנמוך ביותר". הדור השני היה דור הסרטונים העצמאיים ברשת, שברובם חסרו מודל עסקי, לא יצרו תכניות מלאות, ובמרבית המקרים לא הצליחו להשיג קהל. Revision3 מייצג את הדור הבא – טלוויזיית אינטרנט איכותית, שמייצרת מגוון תכניות נישה.

 

למעשה, המהלך הזה לא היה כל כך מפתיע. בדף ה"אודות" של האתר נכתב שהוא הוקם כי המייסדים לא הצליחו למצוא שום דבר מעניין לראות בטלוויזיה. רוז כבר התוודה בעבר שהתכניות היחידות שבהן הוא צופה הן פאמילי גאי ופיוצ'רמה, "מלבדן, אני לא רואה טלוויזיה".

 

האתר זכה להצלחה יחסית. מדי חודש, נטען בדף למפרסמים, התוכניות זוכות לכ-2 מיליון הורדות, ולאתר יש יותר מ-2,000 חברים רשומים. ועדיין, לא היה זה Revision3 שהפך את רוז לאדם מפורסם כל כך, אלא digg. אם Revision3 היה טלוויזיה דור שלישי, digg היא אינטרנט מדור שני, והקהל העדיף אינטרנט.

 

הפריצה הגדולה – בזכות פריס הילטון

Digg הושק ב-5 לדצמבר 2004, כמה חודשים לאחר השיחה של רוז עם ווזניאק. רוז לא הקים את האתר לבד, היו עמו אוון בירן, רון גורודצקי וג'יי אדלסון; כולם נפגשו בימי "שומרי המסך".

 

ובכל זאת, הרעיון היה של רוז. כמו בכל סיפורי הגבורה של עמק הסיליקון, גם הוא משך 1,000 דולר מהחשבון שלו – החברה שלו, אגב, עזבה אותו בגלל הצעד הזה - השיג מישהו שהיה מוכן להקים את האתר עבור 12 דולר לשעה, ושילם על שרת ושם דומיין. הרעיון היה פשוט – אתר שמאפשר לגולשים לשתף קישורים, כאשר הקישורים שזוכים לניקוד הגבוה ביותר על ידי הגולשים הם גם אלו שמוצגים ראשונים בדף הראשי.

 

בתחילה, הציע דיוויד פרגר, אחד מחבריו של רוז, לקרוא לאתר "Diggnation". רוז סירב. הוא רצה שם פשוט יותר, ובחר ב-dig, כי הגולשים יכולים "לחפור" ברשת עבור סיפורים, ולהעלות אותם באתר. אבל dig.com היה תפוס על ידי דיסני, וכך התווספה לשם עוד g אחת.

 

בפברואר 2005, השיג רוז 50 אלף דולר מחבר, כריס הואר, במטרה לקנות שרתים. ל-digg לא היה אז אפילו חשבון בנק. עד אוקטובר 2005, האתר כבר הצליח לגייס 2.8 מיליון דולר ממשקיעים גדולים, והפרויקט החל לעשות לעצמו שם.

 

אך הפריצה הגדולה, מספר רוז בראיון ל-Zdnet, אירעה לגמרי במקרה: "רק בסביבות פברואר או מרץ 2005 התחלנו ממש לראות את האתר ממריא. אחד הדברים שדחפו אותנו למיינסטרים היה הפריצה לסלולרי של פריס הילטון. התמונות והמידע מהסלולרי שלה נגנבו ופורסמו ברשת. מישהו שם באחד הלילות את הסיפור ב-digg, ובגלל הפופולריות שלו הוא מיד עלה לדף הראשי. באותו הלילה גוגל ויאהו אינדקסו אותנו תחת המלים "paris hilton cellphone hack”, ולמחרת בבוקר, כשהתעוררנו, ראינו שהאתר זוחל. מאות אלפי אנשים חיפשו את המלים האלה, והאתר הראשון שהם קיבלו היה digg".

 

ב-14 באוגוסט 2006 כבר הופיע רוז על שער businessweek. הכותרת: כיצד הילד הזה עשה 60 מיליון דולר ב-18 חודשים". האמת היתה, טען אחר כך רוז, ש-digg עדיין לא היה רווחי. "אני עדיין צריך לחסוך לספה", אמר.

 

אבל לא נראה שרוז חוסך. הוא כבר באמצע פרויקט חדש: Pownce, רשת חברתית שמשלבת שיתוף קבצים וקישורים יחד עם מיקרובלוגינג. האתר עדיין לא מפורסם כ-digg או revision3, אבל רוז לא צריך לדאוג יותר מדי. כאשר האתר היה סגור לחברים מוזמנים בלבד, הדרישה היתה גבוהה מספיק בכדי שהזמנות אליו ימכרו באיביי.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x