$
פנאי

לראשונה: דמות של טרסנג'נדר - בתפקיד הראשי במשחק מחשב של סטודיו גדול

היוצרים של המשחק Tell Me Why גאים בכך שלא מדובר בגימיק ושזהותה של הדמות התפתחה בזמן אמת, תוך כדי תהליך הכתיבה. תמות להט"ביות הן ממש לא עסק זר למפתחת הצרפתית Dontnod, אבל כאן הן צפויות לתפוס מקום מרכזי

עמית קלינג 08:2929.12.19

יש הרבה סיבות לשים לב למשחק המחשב Tell Me Why, כותר חדש מהמפתחת הצרפתית Dontnod, שעתיד לצאת לאור בקיץ 2020. החברה אחראית לצמד משחקי הרפתקה מעולים - Life is Strange, והמשחק החדש אמור להיות היורש הבלתי רשמי שלהם.

 

פרטי העלילה הידועים עד כה על המשחק החדש מעטים. המפתחים מגדירים אותו כ"מותחן אינטימי", אבל לא בטוח שההגדרה הזו משקפת במלואה את התוצאה שאליה מכוונים היוצרים.

 

התאומים טיילר (משמאל) ואליסון מתוך משחק המחשב Tell Me Why. בפיתוח הדמות נעזרו היוצרים בארגון להט"ב אמריקאי התאומים טיילר (משמאל) ואליסון מתוך משחק המחשב Tell Me Why. בפיתוח הדמות נעזרו היוצרים בארגון להט"ב אמריקאי

 

העלילה מספרת על זוג תאומים, טיילר ואליסון, שאחרי נתק של כמה שנים נפגשים בעיירה שבה גדלו, אי שם באלסקה, וחוקרים תעלומה הקשורה באירועי ילדותם. כל אחד מהם זוכר גרסה אחרת של האירועים. הבחירה בגרסה האמינה יותר אמורה להיות חלק מהותי במשחק.

 

ויש עוד עניין לגבי המשחק, שההשלכות שלו על עלילתו טרם ידועות, אבל הוא מייצר כותרות כבר עכשיו: טיילר הוא גבר טרנסנג'נדר. זו הפעם הראשונה שבה דמות כזו מקבלת תפקיד ראשי במשחק של סטודיו גדול. תמות להט"ביות הן ממש לא עסק זר ל־Dontnod, והופיעו בצורה מפורשת יותר או פחות גם ב־Life is Strange, אבל כאן הן צפויות לתפוס מקום מרכזי.

 

המקרים שבהם הוצגו סיפורים של דמויות טרנסג'נדריות כחלק מתסריטי משחק היו ונותרו נדירים מאוד. אך במקביל, אי אפשר להתעלם מכך שלעתים תכופות משחקים המקפלים תמות להט"ביות חוטפים "הפצצת ביקורות" (review bombing) - תופעה שבה קבוצות טרולים מאורגנות פושטות על משחקים שהרגיזו אותן, וחבריהן מעניקים להם ציונים נמוכים ומשאירים תגובות שליליות.

 

אז איך כותבים דמות להט"בית מעניינת במשחק מחשב שיהיה לה יותר עומק מאשר "היי תראו אותנו, שילבנו דמות עם סיפור רקע טרנסג'נדרי"? היוצרים של Tell Me Why גאים בעובדה שטיילר לא מגיעה מראש כגבר טרנס אלא מדובר בהתפתחות עלילתית שצמחה מתוך תהליך הכתיבה. כלומר, Dontnod לא ביקשו לסמן “וי” של פוליטקלי קורקט. מצד שני הסביר היוצר של המשחק פלורן גיום כי "ברגע שהגיע הרעיון המאד חזק הזה, ידענו שאנחנו רוצים לספר אותו לקהל שלנו. זה משהו שהאמנו בו, אבל היה לנו ברור שאנחנו צריכים לחקור ביסודיות את הקהילה הטרסנג'נדרית, שאנחנו זקוקים לעזרה, כדי לוודא שאנחנו מספרים את הסיפור הזה באופן מכבד ומשמעותי".

 

למהלך זה ישנן משמעויות דרמטיות נוספות כלפי גיימרים להט"בים, שרבים מהם סיפרו שמשחקי מחשב ומשחקי תפקידים, שבהם הם יכלו בקלות להחליף זהות מגדרית או מינית, היו פרק משמעותי בהתבגרות שלהם.

 

"נראות זה לא מספיק", כתבה כבר לפני כמה שנים עיתונאית הגיימינג הטרנסג'נדרית הת'ר אלכסנדרה, "אני חוששת שנראות היא רעב שקל לספק. היא דורשת שרק יראו אותנו, אפילו לרגע. ייצוג דורש שנהיה שותפים מלאים באמנות". אלכסנדרה התייחסה לנושא בהקשר להעסקתם של יוצרים ושחקנים להט"בים בהפקת משחקי מחשב – בין היתר משום שאת הדמות של שכיר החרב הטרנסג'נדר קרם ב־Dragon Age עדיין דיבבה אשה.

 

בהפקה של Tell Me Why היו נחושים להימנע מגורל כזה. הם שיתפו פעולה עם GLAAD, ארגון להט"ב אמריקאי ותיק ובולט, שאנשיו יעצו בפיתוח הדמות וגם עזרו ללהק לתפקיד את השחקן הטרנסג'נדר אוגוסט בלאק.

 

אבל בסופו של דבר, אף ארגון לא יכול לעשות בשביל המפתחים והתסריטאים את העבודה שלהם. המבחן שבו יימדדו Dontnod ו־Tell Me Why יהיה האם יצליחו לתאר דמות שיש לה לא רק עבר, אלא גם הווה ועתיד.

x