• תפריט
פנאי

כבוד, לא כסף

מה ירוויח הפסל יעקב דורצ'ין מהזכייה בפרס ישראל? למרבה ההפתעה, הפרס החשוב ביותר במדינה לא משפיע על מחירי העבודות

דנה גילרמן 11:4927.02.11

בשבוע שעבר נודע שיעקב דורצ'ין הוא הזוכה בפרס ישראל לפיסול. דורצ'ין (64) הוא אחד הפסלים הוותיקים והמוערכים בשדה האמנות. פסלי הברזל שלו הם הכלאה בין חלקים שהוא מלקט, חותך ומרתך. צורתם המופשטת מעניקה להם אופי פיוטי ושמותיהם מעניקים להם חיים.

 

לאור הרזומה המרשים של דורצ'ין הבחירה בו לפרס ישראל - הפרס החשוב בשדה המקומי - היתה מתבקשת. הוא השתתף בתערוכות חשובות כמו הביאנלה בוונציה ב־1990 ותערוכות במוזיאון תל אביב (האחרונה ב־2009) וזכה בפרסים יוקרתיים, בהם פרס אמת לתרבות ולאמנות (עם יאיר גרבוז).

 

אך ההנחה המתבקשת שהזכייה בפרס ישראל תשפיע גם על מחירי עבודותיו של האמן נתקלה בתשובה מפתיעה. "אין לזה כמעט שום השפעה", קובע אמון יריב מגלריה גורדון, שמייצגת את דורצ'ין. "יש פרסים שמלווים בתערוכות ובקטלוג, לדוגמה פרס רפפורט במוזיאון תל אביב, ואלה יכולים להשפיע באופן מיידי על המחיר. החשיבות של פרס ישראל לקריירה היא לא ישירה. זה סוג של חותם שניתן לאמן ולעבודות שלו, והחותם הזה בדרך כלל נצרב בתודעה רחבה של אנשים, מעבר לקהל חובבי האמנות שמכיר את הזוכה”.

 

מעלים רק כשבטוחים

 

יריב צופה שתמחור עבודותיו של דורצ'ין יישאר כשהיה. "העבודות שלו נמכרות דרך קבע. היתה אצלו עלייה משמעותית במחיר מאז שחזרנו להציג אותו ב־2002. היום העבודות הקטנות שלו מתומחרות בסביבות 5,000 דולר, בינוניות ב־14 אלף דולר, פסלי קיר גדולים סביב 35 אלף דולר ופסלי חוץ בין 40 ל־60 אלף דולר".

 

"חלון" יצירה של יעקב דורצ'ין "חלון" יצירה של יעקב דורצ'ין

 

התערוכה במוזיאון תל אביב השפיעה על מחירי העבודות?

"לא. היו מכירות טובות סביבה, אבל אני לא משנה את המחירים כל יומיים. אני יודע שלדברים האלה יש משמעות, אבל אני מעלה את המחירים רק כשאני בטוח שנוכל להמשיך ולמכור באותו קצב, גם במחיר גבוה יותר".

 

מוות או מוזיאון

 

גם דב חזן, מנהל בית המכירות תירוש, בדק וגילה שאין לפרס השפעה. “בתי המכירות מציינים תערוכות שהשתתף בהן ציור מסוים, ספר שמופיע בו צילום העבודה, אבל אינם מזכירים זכייה בפרס ישראל”, הוא אומר. "שני הדברים שיש להם השפעה על מחירי העבודות הם מוות של אמן או תערוכה באחד המוזיאונים הגדולים".

 

"תופתעי לגלות שגם תערוכה חשובה כמו הביאנלה בוונציה לא משפיעה על מחירי עבודותיו של אמן", אומרת נעמי גבעון מגלריה גבעון, שיש לה ניסיון רב עם זוכי פרס ישראל (לאה ניקל, משה קופפרמן, מיכה אולמן, משה גרשוני ופנחס כהן גן) ועם נציגים בביאנלה (אורי קצנשטיין, רפי לביא, סיגלית לנדאו). "דורית לויטה, שאצרה את התערוכה של רפי לביא בביאנלה הקודמת, אמרה לי לא לצפות לשינוי במחירי השוק שלו. אמן שמגיע לוונציה מגיע מתוך שיאים שהובילו אותו לשם. גם עם סיגלית לנדאו, שמייצגת את ישראל השנה, אי אפשר לצפות שלמחרת בבוקר יהיה שינוי".

 

"פרס ישראל והבחירה לביאנלה הם פרסים שהמדינה נותנת, וזה מחזק את מעמדו של האמן כקאנון, אולי גם הופך אותו לפופולרי”, מוסיפה גבעון. "הפרס הוא הכרזה על מצב קיים. האמן זכה בו הודות להישגיו האמנותיים והפופולריות שלו בקרב קונים. לכן מה שימשיך להשפיע על המחיר הם אירועים מתוך שדה האמנות - דיון שיתפתח סביב העבודות ותערוכות חשובות בארץ ובחו"ל. הרי בסופו של דבר הקונה הישראלי גם רוצה לחשוב שיהיה לעבודות שקנה ערך בינלאומי".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x