סגור
כנס KPMG Work after Work יניב ישרים
(צילום: סיני דוד)

Work after Work
יניב ישרים: "חברות עם מודל עסקי שאינו בר קיימא עתידות להפסיק להתקיים"

ישרים, שותף ב-KPMG אמר באירוע Work After Work של "כלכליסט" ו-KPMG: "סביבת הריבית הגבוהה הזו פתחה את הקופסה וחשפה את החברות החזקות והבריאות ומנגד את אלו שאינן"

"אנחנו נמצאים בתקופה שכמוה לא הייתה. לצד תמורות עולמיות דאגנו לייצר תמורות מקומיות. אנחנו רואים ירידה דרמטית בגיוסים של חברות הטכנולוגיה, גם בכמות וגם בהיקפים. שוק ההייטק נמצא במרכז וללא מנגנוני ריכוך, טלטלה חזקה מורגשת. מנגד ההתפתחויות הטכנולוגיות בנסיקה עם הדוגמא החזקה ביותר של התקופה האחרונה: התפרצות AI להמונים", כך אמר יניב ישרים, שותף ב-KPMG באירוע Work After Work של "כלכליסט" ו-KPMG.
ישרים דימה את המצב לניסוי המחשבתי של שרדינגר: "שרדינגר תיאר חתול שנמצא סגור בקופסא שבה אטום שעלול להפעיל גלולת רעל שתמית את החתול. הסיכוי שגלולת הרעל תופעל הוא 50% ורק כאשר נפתח את הקופסא נדע אם החתול חי או שהאטום התפרק והמית את החתול. הפרדוקס - כל עוד הקופסא סגורה החתול גם חי וגם מת, שניהם בו זמנית. החתול נמצא במה שנקרא סופר-פוזיציה. רק כאשר נפתח את הקופסא נקבע את המצב של החתול על אחד מהשניים האפשריים. סופרפוזיציה היא תופעה פיזיקלית שבה חלקיק יכול להתקיים בו זמנית במספר מצבים. איפה זה פוגש אותנו? בשנה האחרונה הקופסא נפתחה. מצב החברות נחשף, רק שבניגוד לחתול של שרדינגר גורל החברות לא תלוי רק במזל. הוא תלוי ביכולת שלהן להתקיים בסופר-פוזיציה.
"חברות שידעו למנף את הסופר-פוזיציה שלהן ולהגיב לשוק, ובהתאם הציגו גם צמיחה וגם רווחיות הצליחו לפרוץ. אלו שהערך שלהן היה על הנייר, ועדיין לא קיימו את ההבטחה – מתקשות. אין ספק שאחד הפקטורים המשמעותיים ששינו את כללי המשחק הוא מחיר הכסף. ראינו בשנה האחרונה את הריבית מטפסת וטורפת את הקלפים. סביבת הריבית הגבוהה הזו פתחה את הקופסה וחשפה את החברות החזקות והבריאות ומנגד – את אלו שאינן. השוק קיבל זעזוע שדחף אותו לתיקון שכנראה היה צריך לקרות כבר מזמן. בפעם הבאה שאתם מנסים לחזות את גורל שוק ההייטק זכרו את החתול של שרדינגר. זו תזכורת לכולנו שחברות עם מודל עסקי שאינו בר קיימא עתידות להפסיק להתקיים. זו תזכורת לכולנו לא לחכות עם סטופר ביד שהקופסה תיפתח – היא נפתחה".