סגור
ועידת התחזיות איל וולדמן
(צילום: סיני דוד)

ועידת התחזיות
איל וולדמן: "התקציב הוא בושה, גונבים כסף מאזרחים. אני המום מאיך שזה נעשה"

מייסד מלאנוקס, ששכל את בתו דניאל ב-7 באוקטובר, אמר בוועידת התחזיות של כלכליסט: "שר האוצר סקטוריאלי; צריך ממשלה עם סדרי עדיפויות אחרים, שתפעל לטובת כל האזרחים"; לדבריו, "הרבה אנשים רוצים שאלך לפוליטיקה, אבל אני מעדיף לעזור מבחוץ"

איל וולדמן, מייסד מלאנוקס, קשה לגעת במקומות הכואבים אבל ספר בבקשה על 7 באוקטובר, תאריך שבו הפכת לאב שכול (בתו דניאל ובן זוגה נעם נרצחו על ידי מחבלי חמאס במסיבה בנובה, ס"ש).
"זה לא סטטוס טוב להיות בו. אתה מרגיש שאתה חסר משהו כל הזמן וזה מלווה אותך 24/7. מאוד קשה להיות חלק ממשפחת השכול, שואלים אותך איך אתה, אתה אומר בסדר. אבל בפנים קצת פחות. אתה לא רוצה לדבר על זה כי אתה גורם לאנשים כאב. דניאל הייתה רוצה שנמשיך לחיות".
אתה מצליח להיות מאוד פעיל גם עכשיו, איך תיעלת את הכאב לסיוע לנפגעי 7.10?
"זה לא תמיד מבחירה, אבל אנחנו צריכים להתחיל לטפל בהרבה סקטורים, גם החטופים, גם המשפחות ששוחררו, גם הניצולים - אני לא בטוח שיש אפילו רשימה. הממשלה צריכה להתחיל לטפל בזה . הממשלה צריכה פחות להישען על המגזר הפרטי אלא לקחת אחריות על הטיפול בנפגעים. אלינו למשל אף אחד מהממשלה עדיין לא הגיע".
מה מכל הפעילויות שאתה מעורב בהן כיום יהפוך לפרויקט לטווח ארוך?
"הכי חשוב עבורי זה לעשות את המדינה להכי טובה".
איך עושים ריסטארט למדינה?
"הכי חשוב להחליף את הממשלה, היום היא סקטוריאלית ומשיחית ושומעים את זה בחו"ל - 'אי אפשר לעבוד עם הממשלה שלכם'. זה גם הדעות וגם החישוקים בתוכם. צריך ממשלה עם סדרי עדיפויות אחרים , שתפעל לטובת כל האזרחים. שר האוצר שלנו סקטוריאלי. התקציב הוא בושה, גונבים כסף מאזרחים. אני המום מאיך שזה נעשה. צריך שתקום פה ממשלה וקואליציה אחרות".
יש לך שאיפות פוליטיות?
"הרבה אנשים רוצים שאלך לפוליטיקה, אבל אני מעדיף לעזור מבחוץ".
לאיזו הצעה לא תוכל לסרב?
"לא חושב שיש הצעה כזאת, אבל יש סיטואציות שנחשוב שאם יהיה הכרח להיכנס לעזור ולשרת כדי שהמוות של דנדוש ונועם לא יהיה לחינם, נעשה את זה . גם להיות סמג"ד זה לא משהו שרציתי , אבל דחפו אותי".
האם אתה מתחרט על העסקת ערבים ופלסטינים במלאנוקס אותה הקמת ומכרת לאנבידיה?
"אני לא מתחרט. העסקתי 150 פלסטינים, גייסתי כסף לבית חולים פלסטיני והייתה גם יוזמת שלום שאבו מאזן טירפד.
"הפעם אנחנו צריכים שהפלסטינים ירצו ויבקשו לעשות שלום ולא אנחנו או האמריקאים. הם צריכים להבין שיותר טוב להם שיהיה שלום, צריך לגרום לכך שיהיה להם מספיק לא טוב כדי שייזמו. צריך למצוא איך לבנות עתיד הרבה יותר טוב.
"גם ביום כיפור האויב מספר אחד היה מצרים ובן אדם אחד ,סאדאת , עשה שלום. המצרים לא תמכו בו ובישראל לא האמינו לו , אבל הוא בא לישראל ועשה שלום. צריך להחליף את המנהיגות משני הצדדים וגם על זה אנחנו עובדים. צריך שאחרי המלחמה, לא עכשיו, יהיו מנהיגים שירצו לעשות שלום".
מי שהיה אצלך באירוע לכבוד נועה תשבי קיבל לא מעט ביקורת, בעיקר בני גנץ
"99% מהממשלות באירופה תומכות במבצע , גם ארה"ב ואפילו ממדינות ערב. אבל מי שלא תומך זה דעת הקהל ומי שעושה עבודה מדהימה במישור הזה היא נועה תשבי, שמשום מה הממשלה הנוכחית פיטרה אותה . גנץ בא לרבע שעה כי אני הזמנתי אותו. תסתכלו עליי , אני אב שכול ואני ממשיך לחייך".
וולדמן שוחח בוועידה עם עיתונאית כלכליסט דיאנה בחור ניר