סגור
הוועידה הכלכלית הלאומית סיטק עמרי כהן

הוועידה הכלכלית
"לימוד המתמחים בבתי חולים גם בשעות אחה"צ - יפתור מצוקת כוח אדם והכשרה של רופאים"

ד"ר עמרי כהן, מזכיר ארגון המתמחים בהסתדרות הרפואית, אמר את הדברים בוועידה הכלכלית הלאומית של כלכליסט ולאומי. כהן מעריך כי עד 2026 מצוקת כוח האדם של רופאים בבתי החולים רק תגבר בשל "הרפורמה במשרד הבריאות שמגבילה את המדינות שבהן ניתן ללמוד רפואה"

"בשנת 2025-2026 צפויה ירידה חדה בכמות הרופאים שנקלטים לעבודה בישראל, בגלל הרפורמה במשרד הבריאות שמגבילה את המדינות שבהן ניתן ללמוד רפואה", כך אומר ד"ר עמרי כהן, מזכיר ארגון המתמחים בהסתדרות הרפואית, בראיון במסגרת הוועידה הכלכלית לאומית של כלכליסט ובנק לאומי. לדברי כהן, המדינה העניקה תקופת חסד לסטודנטים שהתחילו ללמוד במדינות האסורות ותאפשר להם לסיים את ההכשרה - ולכן בתוך שנתיים שלוש נראה ירידה חדה מאוד בכמות הרופאים שקיבלו הכשרה בחו"ל. "אם היום 65% מהרופאים החדשים שנכנסים למסלול העבודה הוכשרו בחו"ל - הרי ש-35%-40% מהם לומדים במדינות 'האסורות'".
לדברי כהן, בבסיס המחאה של המתמחים לקיצור המשמרות עומדת העובדה שמספר הרופאים והרופאות בישראל לנפש נמצא במקום נמוך ביותר ביחס למקובל ברוב מדינות ה-OECD. "בנוסף יש בעיה אקוטית והיא העובדה שרוב הסטודנטים לרפואה הישראלים לומדים בכלל בחו"ל וההכשרה הרפואית שלהם נעשית במדינות אחרות. גם הנתון הזה חריג ביחס לעולם בכלל ונחשב ליחס הגרוע ביותר במדינות ה-OECD".
לדבריו, "כדי לאפשר קיצור תורנויות למתמחים אנחנו מתמודדים עם שתי בעיות במקביל: האחת אקוטית ומיידית - כיצד לשפר את זרם הרופאים עכשיו, אבל קיימת גם בעיה כרונית שנגררת לאורך שנים ונובעת מהעובדה שההכשרה לרפואה נמשכת 7 שנים. כדי לפתור את הבעיה המתמשכת חייבים לתכנן שנים קדימה. כדי לפתור את החוסר בהכשרה הקלינית חייבים לאפשר ללמד בשעות נוספות. כיום בישראל מלמדים בבתי החולים רק בשעות הבוקר. וגם במסגרת שעות היום זה לא הכי יעיל כיוון שההכשרה בשעות היום לא מתקיימת בכל השבועות במהלך השנה. הפיתרון ככל הנראה יהיה הוספת שעות קליניות אחה"צ. כלומר רופא או רופאה שנשארים במשמרת בבית החולים ילמדו את הסטודנטים גם אחר הצהריים. זה יכול להגדיל את השדות הקליניים פי שניים ממש בן-לילה", אמר כהן.

1 צפייה בגלריה
עמרי כהן מזכיר פורום המתמחים בהסתדרות הרפואית
עמרי כהן מזכיר פורום המתמחים בהסתדרות הרפואית
ד"ר עמרי כהן, מזכיר פורום המתמחים בהסתדרות הרפואית
(ללא)

בהתייחסו למאבק הרופאים והמתמחים בתופעת האלימות כלפיהם מצד מטופלים אמר כהן כי "אנחנו נתקלים בתופעות של אלימות כלפי רופאים כבר עשרות שנים, אבל ללא ספק יש כאן מגמה של החמרה. האלימות כלפינו היא ברמה יומיומית ובהסתדרות הרפואית החלטנו להתייחס לבעיה בצורה מאד נחרצת - הלכנו לשביתות כדי לנסות ולהכריח את המדינה להכיר בעובדה שיש כאן בעיה מאד רצינית. השביתות להערכתנו עזרו, כיוון שאם בהתחלה התוקפים שוחררו ממעצר למחרת, באחד האירועים לאחרונה התוקף נעצר עד תום ההליכים והוא מואשם בניסיון לרצח". כהן ציין כי כעת הרופאים והמתמחים מקדמים כמה פתרונות לבעיה בהם הוספת כוח שיטור בבתי חולים עם סמכויות ובמקביל החמרת הענישה והגברת מהירות השפיטה והענישה.