סגור
שבוע החדשנות 2023- דניאלה גלבוע

שבוע החדשנות
מייסדת ומנכ”לית, AIVF: “החזון: “טיפולי IVF קלים ומדויקים”

כך אמרה דניאלה גלבוע, מייסדת ומנכ”לית AIVF, חברה שמטרתה לייעל ולשפר טיפולי הפריה חוץ–גופית באמצעות בינה מלאכותית, והסבירה איך בינה מלאכותית תסייע להקל ולדייק את הטיפולים

"טכנולוגיית הפריה חוץ–גופית (IVF) היא ללא ספק אחת הטכנולוגיות החשובות ביותר שנוצרו ב־50 השנים האחרונות”, אמרה דניאלה גלבוע, מייסדת ומנכ”לית חברת AIVF, שמטרתה לייעל ולשפר טיפולי הפריה חוץ–גופית באמצעות בינה מלאכותית, בשבוע החדשנות של כלכליסט. "ב־25 ביולי 1978 נולדה באנגליה לואיז בראון, ילדת המבחנה הראשונה. טכנולוגיית ה־IVF, שזכתה בנובל, הוציאה את העקרות מהעולם - היום אין בכלל את המושג הזה של זוגות חשוכי ילדים. היא מציעה הרבה מאוד פתרונות לזוגות שיש להם בעיה להביא תינוקות לעולם, וגם פונדקאות, תרומת ביצית ותרומת זרע”.
גלבוע לא התעלמה מהבעייתיות שכרוכה בתהליך. היא הדגימה אותה בסיפורה של לונדון אוניל, שנולדה ב־2018. מיד אחרי הלידה פרסמה אמה פוסט בפייסבוק - שנהיה ויראלי - על המסע שלה להורות: ארבע שנים, שבעה מחזורי טיפול, עם כמה וכמה הפלות. היא גם ספרה את מספר המזרקים שבהם השתמשה במהלך הטיפולים - 1,616 - ולא שכחה את עלות הטיפול: כמה מאות אלפי דולרים. "זה המסע להורות של הרבה מאוד זוגות”, אמרה גלבוע. “הרבה מהם לא זוכים לתינוקת או לתינוק המיוחלים ומוותרים על חלום ההורות במהלך הטיפולים. ב־AIVF אנחנו מנסים לשפר ולייעל את הטיפולים מתוך חזון שזה צריך להיות נגיש לכולם, קל, מהיר, מדויק, וגם בטוח".
בתהליך IVF, הסבירה גלבוע, יש הרבה מאוד צומתי החלטה קריטיים לאיכות הטיפול ולהצלחתו. אחד מהם הוא הרגע שבו נשאלת השאלה לאיזה עובר יש הסיכוי הכי גבוה להגיע להיריון ולהיוולד. "השאלה הכבדה הזאת נמצאת על הכתפיים של הרבה מאוד אמבריולוגים באותו רגע נתון שבו צריך לבחור איזה עובר יהפוך לתינוק. זו שאלה נורא מורכבת וקשה והאמת לאמיתה היא שאנחנו לא באמת יודעים לענות עליה. יש לנו יכולת לעקוב אחרי העוברים, לבדוק את ההתפתחות ולעקוב אחרי פרמטרים ביולוגיים, אבל בסופו של דבר, לבני אדם נורא קשה לשקלל הרבה מאוד נתונים ולתת תחזית כמה שיותר מדויקת. לכן, הרבה מהטיפולים האלה לא מצליחים. לכן, אם אני כאמבריולוגית לא יודעת לבחור את העובר המדויק שעתיד להיוולד, כנראה שהזוגות האלה ילכו הביתה בידיים ריקות”.
גלבוע הוסיפה: “בתהליך כזה מורכב, שיש בו הרבה מאוד צומתי החלטה, יש גם טעויות אנושיות, רעש והטיה. לכן מערכות כמו שאנחנו מפתחים, מערכות בינה מלאכותית שיודעות לעקוב אחרי העובר וההתפתחות העוברית, לזהות תהליכים ביולוגיים שהעין האנושית לא מסוגלת לזהות או לראות ולייצר בסוף איזשהו דירוג של העובר שמתורגם לסיכויי ההצלחה שלו להפוך להיות תינוק בריא - הן קריטיות להצלחת הטיפול, לבטיחות ולייעול שלו ולאושר של הרבה מאוד זוגות. כמו שיש בינות מלאכותיות שיודעות לצייר ולכתוב, יש גם כאלה שמבינות לעומק ביולוגיה התפתחותית ורביית האדם ויכולות להיות אמבריולוגיות כמוני".