סגור

תחזיות 2022
מומחה בתורת המשחקים: הרגש גורם לכולם ליפול בתחבולות של פייק ניוז

ד"ר חיים שפירא, חוקר בתורת המשחקים וקבלת החלטות אמר בוועידת התחזיות של כלכליסט ובנק הפועלים, "אנשים שהם סתומים הם מלאי ביטחון עצמי. זה מקור לפייק ניוז". עוד אמר שפירא, "רוב האנשים טיפשים כל כך עד שהם לא יודעים עד כמה הם טיפשים"

"אנשים שהם סתומים הם מלאי ביטחון עצמי. זה מקור לפייק ניוז, לאלימות ולהרבה רעות חולות של הכלכלה הנוכחית" כך פתח ד"ר חיים שפירא, חוקר רב תחומי בתורת המשחקים וקבלת החלטות את ההרצאה שלו בנוגע לטעויות שאנחנו עושים ומנחות אותנו ביומיום במסגרת ועידת התחזיות 2022 של כלכליסט ובנק הפועלים.
שפירא, חוקר רב תחומי ומרצה פופולרי, הזכיר את המחקר "בלתי מוכשר ובלתי מודע לכך" (unskilled and unaware of it) של דייוויד דונינג וג'אסטין קרוגר. על שם המחקר נקרא אפקט דאנינג קרוגר שמצביע על הטיה קוגנטיבית שמובילה אנשים חסרי ידע להעריך ביתר את היכולות והידע שלהם בנושא מסוים.
"למעשה, במילים פשוטות, המחקר אומר שרוב האנשים טיפשים כל כך עד שהם לא יודעים עד כמה הם טיפשים. מה באמת אומר המחקר של דאנניג קרוגר? מי שיש לו ביטחון בדברים שהם לא מקצוע שלו, זה לא אומר שאין לו הבנה בתחום, זה אומר שאפילו אין לו הכנה להבנה", הסביר שפירא.
1 צפייה בגלריה
‍ועידת התחזיות 2022 ד"ר חיים שפירא חוקר רב תחומי בתורת המשחקים וקבלת החלטות
‍ועידת התחזיות 2022 ד"ר חיים שפירא חוקר רב תחומי בתורת המשחקים וקבלת החלטות
ד"ר חיים שפירא חוקר רב תחומי בתורת המשחקים וקבלת החלטות
(צילום: יריב כץ)
שפירא הוסיף כי הדוקטורט שלו הוא בתורת המשחקים, אבל ביומיום הוא מלמד סטטיסטיקה, באוניברסיטאות מישראל ועד סינגפור. "זה מקצוע מקולל. למה? משום שמי שלא יודע משוואות ביוכימיות, יודע שהוא לא יודע. אבל בסטטיסטיקה כולם חושבים שהם מבינים. אני 37 שנים מלמד את זה ואני עדיין לא יודע עד הסוף מה קורה שם. רוצים דוגמה? נאמר שאם היו 100 נוסעים במטוס, 99 מהם מחוסנים ואחד לא מחוסן ובנחיתה התברר שיש שני נדבקים בקורונה. אז זה אומר שהחיסון בעצם לא עובד כי גם מחוסנים וגם לא מחוסנים נדבקים. אבל מדובר פה בהטיה גמורה. כי בעצם הדוגמה מצביעה על כך ש-100% מהלא מחוסנים נדבקים ו-1% מהמחוסנים נדבקים במחלה.
"ברוך שפינוזה הפילוסוף היהודי שאני מעריץ כתב – רציונליות לעולם לא תנצח את הרגש. אנחנו רואים היום עד כמה זה נכון. היום מה שמשפיע עלינו הוא פחד ושנאת הזר. ניתוחי נתונים, כבר לא מעניין אף אחד". על פי שפירא, הרגש גורם לכולם ליפול בתחבולות של פייק ניוז. דוגמה לכך הביא ממחקר שנעשה על סטודנטים באחת מאוניברסיטאות בליגת הקיסוס בארה"ב. "סטודנטים היו בטוחים שהם לא יפלו לנושא של פייק ניוז. אבל כאשר הביאו להם חדשות מפוברקות שתאמו לרגש שלהם באותה תקופה ולהשקפת העולם הפוליטית והחברתית שלהם, הם פשוט האמינו לכל שטויות".
הטיה נוספת ששפירא הצביע עליה היא על ההתמקדות במה שאנחנו רואים או חושבים ופשוט מתעלמים ממה שלא מולנו. "במלחמת העולם השנייה, המטוסים האמריקניים נפלו כמו זבובים. על כן חיל האוויר האמריקני החליט להתקין שריון על המטוסים כדי לחזק אותם. על מנת לבחור איפה להגן חיפשו את המקומות עם הפגיעות הרבות ביותר ובחלקים אלו התקינו את ההגנה. אבל לאחר זמן גילו כי זה לא עוזר. מהנדס מומחה ביקש מחיל האוויר לחזק רק במקום האחד - במנוע. הטכנאים אמרו שלא כדאי כי אף מטוס לא נפגע במנוע. על כן המהנדס הסביר כי הם לא שמים לב לזה שלמעשה המטוסים עם פגיעות המנוע בכלל לא חזרו".