סגור
ועידת Tech TLV - פאנל עוז אלון, יונתן אידלסהיים, עידן עפרת
(סיני דוד)

TechTlv 2022
מנכ"ל Natural Intelligence: "השווי לא משפיע, לא צריך לפטר עובדים כי אפשר"

את הדברים אמר יונתן אידלסהיים, בפאנל בוועידת TechTlv 2022 של כלכליסט והפניקס, בהשתתפות עוז אלון, מייסד משותף ומנכ"ל HoneyBook, ועידן עפרת, מייסד משותף וסמנכ''ל טכנולוגיות Fireblocks. לדברי אלון, "חברות שמפטרות עובדים לא שוכחים להן את זה"

המשבר הגלובלי הביא לא מעט חברות טכנולוגיה גדולות לפטר מאות ואלפי עובדים. סטארט-אפים רבים גם מצאו את עצמם נאלצים לפטר ולצמצם את ההשקעות, ועדיין יש חברות שהצליחו להימנע מכך למרות הכל. מאיר אורבך מכלכליסט שוחח על כך עם שלושה בכירים מעולם הסטארט-אפים בוועידת Tech TLV של כלכליסט והפניקס, עוז אלון מייסד משותף ומנכ"ל HoneyBook, יונתן אידלסהיים, מנכ"ל Natural Intelligence ועידן עפרת מייסד משותף וסמנכ''ל טכנולוגיות Fireblocks.
שאלה מהירה, פיטרתם עובדים?
עידן עפרת: "לא".
עוז אלון: "לא, "וזה לא תמיד היה קל לא לפטר".
יונתן אידלסהיים: "לא".
(ליונתן אידלסהיים): למי שלא מכיר, מי היא נטורל אינטליג'נס?
"החברה קיימת 13 שנה, אני מכהן כמנכ"ל החברה מאוגוסט 2022 ולפני כן במשך 7 שנים כסמנכ''ל החברה, בעל רקע צבאי, ולפני כן ב-888. החברה מספקת פלטפורמת השוואת שירותים, משוק המשכנתאות האמריקאי ועד חברת מזון ועובדת בעיקר בארה"ב".
אתם בוטסטראפ (חברה שלא גייסה כסף ממשקיעים חיצוניים), אתם מכניסים יותר מ-100 מיליון דולר ורווחיים מהיום הראשון. איך בונים בוטסטראפ?
"קשה לי לומר כי אני לא היזם. אני יכול לומר שצריך התנהלות מאוד אחראית ומוכוונת, אנחנו מעולם לא ניסינו לגדול מהר מדי. אנחנו עובדים עם חברות רווחיות, אנחנו מפוקסים על יעילות ואיכות העובדים. זה מצליח לנו כבר 13 שנה".

1 צפייה בגלריה
ועידת Tech TLV פאנל בהנחית מאיר אורבך משתתפים עידן עפרת יונתן אידלסהיים ו עוז אלון
ועידת Tech TLV פאנל בהנחית מאיר אורבך משתתפים עידן עפרת יונתן אידלסהיים ו עוז אלון
ועידת Tech TLV: פאנל בהנחית מאיר אורבך והמשתתפים, עידן עפרת, יונתן אידלסהיים ועוז אלון
(צילום: אוראל כהן)

איך יוניקורן של 8 מיליארד דולר מסתדר עם 2022 ומה המבט קדימה?
עידן עפרת: "החברה מספקת תשתית לכל חברה שרוצה לפתח שירות בלוקצ'יין. יש לנו 1,500 לקוחות בכל תחום אפשרי. מבנקים ועד חברות אינטרנט. חצינו את רף ה-100 מיליון דולר הכנסות. אנחנו אחת מחברות ה-SaaS (תוכנה כשירות ענן) הכי צומחות בעולם".
איך אתם מסתדרים בתקופה כזו כשחלק מהעולם שלכם מתפרק?
עידן עפרת: "תראה, הטבלה לא משקרת, יש עדיין מיליארדים רבים הנסחרים בעולמות האלה. FTX מעולם לא היתה לקוח שלנו אז לא נפגענו. גיוונו את העסק שלנו, אנחנו לא עוסקים רק בקריפטו. יש לנו לקוחות מסורתיים כגון בנקים או אפילו הבורסה לני''ע של תל אביב. רכשנו פלטפורמה לפני שנה - פירסט דיגיטל - שמאפשרת לחבר בין הון מסורתי לבין נכסים דיגיטליים. הנכס הכי מועבר היום בבלוקצ'יין זה דווקא דולרים - כתחליף לסוויפט (מערכת העברת הכספים המסורתית של בנקים וחברות פיננסיות) - וכל הפעילות הזו לא מושפעת ממה שקרה בשבועות האחרונים".
איך אתם כחברה שמספקת טכנולוגיה לעסקים קטניים בארה"ב רואים את התקופה הנוכחית?
עוז אלון: "אנחנו מאוד רגישים לכמה הם מכניסים ולעסק שלהם. בסוף עסק קטן חייב לעבוד, אלה אנשים שמראש הם מאוד יזמיים ויצירתיים. ואם אין ביקוש לשירות אחד הם ישר מחפשים אחד אחר. אז אנחנו לא רואים ירידה בפעילות".
יש תחושה שב-2022 תהיה תקופה חדשה - אחרת - מבחינת גיוס טאלנטים.
עוז אלון: "עד היום רוב הטאלנטים היו בחברות גדולות, והציפו אותם בהצעות מפתות מצד סטארט-אפים. אבל זה לא עניין אותם, הם חיפשו מקום יציב. עכשיו כשנכנסים לשוק עובדים יותר מנוסים (שפוטרו מהחברות הגדולות), יותר קל לנו לבוא לטאלנטים להציע משהו יותר אטרקטיבי ממה שיש להם היום".
והם מחפשים חברות יציבות?
עוז אלון: "אחד הדברים שאנשים שואלים, זה לא כמה כסף יש לך בבנק, אלא כמה את מסוגל להתמודד עם משבר. הם הבינו שיש קורלציה בין חברה מבוססת ובין יציבות. הם רואים חברות שגייסו הרבה כסף יכולות לספק יציבות. חשוב שנדע לעמוד בציפיות של העובדים, הם מסתכלים אחורה ומתעניינים איך החברה התנהלה במשברים קודמים. חברות שמפטרות עובדים לא ישכחו להם את זה".
יונתן אידלסהים: "עובדים שואלים יותר מבעבר, אין לנו גיוסים גדולים, המציאות היא שאנחנו מצליחים לשמור על יציבות, צמיחה ורווחיות. אנחנו מספקים תחושת יציבות ובית".
פיטרו כי אפשר?
עוז אלון: "הרבה חברות מפטרות כשהן לא במצוקה והן מפטרות כי יש להן אפשרות כזו".
איך אתם רואים את השווי כהשפעה על הרצון לפטר?
יונתן אידלסהיים: "אני לא חושב שהשווי של החברות משפיע כי הוא בהכרח נמוך - לא צריך לפטר כי אפשר או כי לגיטימי. האחריות של חברה כלפי העובדים שלה זה לשמור עליהם".
עידן עפרת: "אנחנו לא מסתכלים על השווי (לחברה שווי שוק מוערך של 8 מיליארד דולר, ר''ק) - יש לנו משקיעים חכמים שהשקיעו בנו על סמך ביצועים. מה שמעניין אותנו זה שיש לנו מספיק כסף בקופה להבטיח ללקוחות ולעובדים שיש לנו מספיק משאבים כדי להמשיך קדימה. אני לא דואג".