סגור
ועידת ניו יורק ועידת ניו יורק - פאנל בלינסון - ד"ר גואל שטיין ד"ר מיכאל בכר ו ד"ר ליאור פרל
ועידת ניו יורק, פאנל בלינסון: ד"ר ג'ואל שטיין, ד"ר מיכאל בכר ופרופ' ליאור פרל (צילום: אוראל כהן)

Mind the Tech NY
"פני השיקום בישראל יקבעו את עתיד דור נפגעי חרבות ברזל"

ד"ר מיכאל בכר, אמר בפאנל בכנס כלכליסט בוועידת Mind the Tech בניו יורק כי עקב מלחמת חרבות ברזל נפתחו מחלקות שיקום חדשות עם טכנולוגיות חדשניות: "הפיכת תרגולי הפיזיותרפיה לדומים למשחק מחשב עוזרת לאנשים להיות יותר מעורבים", סיפר. "זה אחד היתרונות הגדולים של טכנולוגיות המציאות המדומה"

מחלקת השיקום החדשה שנפתחה בבית החולים בלינסון משתמשת בטכנולוגיה מתקדמת כמו מציאות מדומה ולכידת תמונה, כדי להעניק טיפול טוב יותר לחיילים הפצועים ולמטופלים, כך לדברי מנהל המחלקה ד"ר מיכאל בכר, שהשתתף בפאנל בכנס כלכליסט בוועידת Mind the Tech בניו יורק, בנושא החדשנות בתחום רפואת השיקום.
לצידו בפאנל השתתפו גם פרופ' ליאור פרל, ראש מערך החדשנות בבי"ח בלינסון וד"ר ג'ואל סטיין, מהמחלקה לשיקום ורפואה רגנרטיבית, אוניברסיטת קולומביה.
"המלחמה תפסה את מחלקות השיקום הישראליות במחסור של כ-500 מיטות במחלקות", אמר בכר. המספר הגבוה של פציעות הפעיל לחץ וגרם קושי רב לעובדי השיקום בישראל. נכון להיום יש 13 אלף פצועים אזרחים וחיילים, רבים מהם יצטרכו שיקום". בכר הוסיף והסביר כי אחת התגובות למצב הייתה פתיחה של מחלקות שיקום חדשות. המחלקה אותה הוא מנהל בבי"ח בלינסון נפתחה ב-7 בנובמבר, חודש לאחר פרוץ המלחמה. עם זאת, הדגיש כי המשבר מחייב פעולות נוספות מלבד רק הוספת מיטות. "לא מדובר רק במיטות אלא גם בכוח האדם, ובזה עלינו להתמקד", אמר. לדבריו, הטכנולוגיה יכולה לסייע במקרה הזה. "בחזון שלי הפיזיותרפיסט עובד בעולם של מציאות מדומה. פיזיותרפיסט אחד יכול לטפל במספר מטופלים במהלך סשן טיפולי וירטואלי שבו המטופלים נמצאים בכל מקום – מחלקות אחרות, בבית. כך נוכל לטפל ביותר מטופלים עם אותו כוח אדם".
החשיבות של שימוש בטכנולוגיה ברפואת השיקום באה לידי ביטוי גם בדבריו של ד"ר סטיין מאוניברסיטת קולומביה. "אחד האתגרים הגדולים ביותר בתחום הוא המחסור בכוח אדם. אין לנו מספיק אנשים כדי לספק את השיקום שהיינו רוצים. הטכנולוגיה עוזרת לנו להעניק עוד טיפולים מבלי להזדקק ליותר אנשים". הוא ציין כי במציאות מדומה יש התקדמות טובה בכיוון, בעוד שברובוטיקה "אנחנו עדיין לא לגמרי שם כי אנחנו זקוקים למכשירים שקלים יותר לשימוש ופשוטים יותר, אך יש שם פוטנציאל לחסכון בכוח האדם". סטיין הסביר כי המציאות המדומה יכולה לעזור להפוך את השיקום למעניין יותר עבור המטופלים ובכך לגרום להם לשתף פעולה. "הפיכת התרגולים לדומים יותר למשחק מחשב עוזרת לאנשים להיות יותר מעורבים ולסיים אותם", סיפר. "זה אחד היתרונות הגדולים של טכנולוגיות המציאות המדומה".
בכר התייחס גם לשימוש בבינה מלאכותית בתחום השיקום. "כבר התחלנו בשימוש ב-AI בטיפול בחיילים פצועים, וזאת כדי לעקוב אחר האפשרות של פיתוח הפרעת פוסט-טראומה". לדבריו, מספר חברות טכנולוגיה פיתחו מודלים של AI, שיכולים לחזות את הסבירות לפיתוח הפרעת פוסט טראומה מצ'אט עם החייל הפצוע. "יש לנו הרבה חיילים פצועים ואנשים פצועים וצוות קטן יחסית כדי לטפל בהם. העובדה שאנחנו יכולים להשתמש לדוגמה במודל AI כדי למקד את יכולות הטיפול שלנו למי שבאמת צריך אותו, הוא יתרון גדול ביותר", הודה.
בדומה, פרופ' פרל הסביר כי הטכנולוגיה עוזרת גם לשיקום לאחר התקפי לב, ומאפשרת למטופלים לחזור מהר יותר הביתה ולהמשיך בשגרת חייהם תוך כדי ניטור המצב שלהם. "דו"ח של מקנזי שפורסם לאחרונה מצא שהעלויות על טיפולים רפואיים מרחוק במדיקר בלבד (המבטח הלאומי בארצות הברית) צפויות לטפס ליותר מ-250 מיליארד דולר ב-2025. המעבר מהמתקנים הרפואיים לטיפול בבית מאפשר לנו לספק את אותו איכות טיפול ואותה בטיחות למטופלים בבית בלי הנטל והסיכון הנוספים של הגעה לבית חולים וכל מה שמעורב בזה", אמר. "זהו תחום מעניין במיוחד לעקוב אחריו בשנים הבאות".
על אף הלחץ הרב המופעל על מחלקות השיקום מאז המלחמה והמחסור בעובדים ובמיטות, סטיין טען כי בארה"ב יש הכרה נרחבת בכך שישראל היא מרכז לחדשנות. "יש הרבה סטארט-אפים בשלבים שונים, ויש עניין בארה"ב לפתח את הקשרים הללו ולערוך ניסויים קליניים בהתבסס על הטכנולוגיה הישראלית".