סגור
ועידת האנרגיה - עמיחי ברם
(סיני דודפור )

ועידת האנרגיה
"סונול תקים תחנת תדלוק מימן ראשונה במפרץ חיפה במהלך 2022"

כך לפי עמיחי ברם סמנכ"ל תפעול והנדסה בחברת סונול, בוועידת האנרגיה של כלכליסט. בנוגע לשאלה מתי נראה מכוניות על הכביש שמונעות במימן, ענה ברם, "כאשר תהיה תחנת תדלוק"

סונול צפויה להקים תחנת תדלוק מימן ראשונה בישראל במפרץ חיפה במהלך שנת 2022, כך הודיע עמיחי ברם, סמנכ"ל תפעול והנדסה בחברת סונול, היום (ב') בכנס האנרגיה של כלכליסט בשיתוף בזן. תחנת הדלק של סונול צפויה לשלב בין סוגים שונים של דלקים: דלק פוסילי (בנזין וסולר), חשמל ותדלוק מימן.
בשנת 2019 זכתה סונול בקול קורא מכרז חלוץ של משרד האנרגיה להקמת תחנת תדלוק מימן הראשונה בישראל. לאחר מכן החלה בשיתוף פעולה עם חברת H2 Mobility הגרמנית שאחראית לבנייה ותפעול של כ-90 תחנות תדלוק מימניות ברחבי גרמניה. בשנת 2020 חתמה החברה הסכם מול משרד האנרגיה להקמת התחנה בתוך שנתיים והחלה לבחון מקורות מימן לתחנת התדלוק הראשונה, בתוך כך החלה לשתף פעולה עם בזן לטובת הנושא.

2 צפייה בגלריה
הדמיה של תחנת דלק מימן סונול
הדמיה של תחנת דלק מימן סונול
הדמיה של תחנת דלק מימן של סונול
(הדמיה: סונול)

טכנולוגיית תדלוק באמצעות מימן מופעלת באמצעות תגובה כימית בין מימן וחמצן בתוך תאי הדלק, ולא באמצעות בעירה של דלקים מאובנים, לכן היא לא גורמת לפליטות פחמן. ומנם מימן נחשב לדלק נקי, אך הפקתו עשויה להיות מלווה בפליטות ניכרות של גזי חממה. הפתרון לכך הוא הפקת "מימן ירוק" מפירוק המים. תוצר הלוואי של התהליך הוא חמצן, והפקתו נעשית באמצעות חשמל מאנרגיה מתחדשת.
לטענת ברם, לרכבים חשמליים על בסיס תאי דלק מתודלקים במימן יש מספר יתרונות וביניהם אפס פליטות מרכב מתודלק במימן, תדלוק מהיר ונוח בתחנות תדלוק מול טעינה חשמלית ארוכה משמעותית ובטווח הארוך התבססות על מים שהיא האנרגיה הירוקה ביותר שיש. בנוסף לכך יתרון מובהק של תדלוק באמצעות המימן הוא העובדה שמדובר במלאי בלתי מוגבל שכן הפקתו נעשית מאנרגיה מתחדשת. "בטווח הארוך יצור של סוללת הליתיום מזהם לא פחות מאשר דלק פוסילי", אמר ברם.
2 צפייה בגלריה
עמיחי ברם סמנכ"ל תפעול והנדסה, סונול  ועידת האנרגיה
עמיחי ברם סמנכ"ל תפעול והנדסה, סונול  ועידת האנרגיה
עמיחי ברם סמנכ"ל תפעול והנדסה
(צילום: אוראל כהן)
בשלב הראשון תדלוק באמצעות מימן יהיה זמין לאוטובוסים ומשאיות ובשלב מאוחר יותר גם לרכבים פרטיים. "בתחום ההובלה הכבדה אין פתרון בתחום החשמל", מסביר ברם, "היצרנים הגדולים בעולם כמו יונדאי משקיעים מיליארדים בפיתוח טכנולוגיות מבוססות מימן. יש גם מכוניות פרטיות מבוססות תדלוק מימן אבל זה עדיין לא משתלם כלכלית כי אין פס יצור קבוע".
צריך לזכור כי מדובר תדלוק באמצעות מימן היא טכנולוגיה שנמצאת עדיין בחיתוליה, והיא נחשבת ליקרה וללא יעילה. אף שכמה מדינות בעולם כבר סימנו את רכבי המימן כדור העתיד של הרכב והן משקיעות סכומי עתק בפיתוחם, בישראל הממשלה עדיין מהוססת, והדברים מתקדמים לאט מאוד. בנוגע לשאלה מתי נראה מכוניות על הכביש שמונעות במימן, ענה ברם: "כאשר תהיה תחנת תדלוק".