סגור
ועידת Tech TLV - שגיא דגן
(סיני דוד)

TechTlv 2022
סמנכ"ל אסטרטגיה, רשות החדשנות: "תוך שנתיים ננסה להגיע לנסיעת אוטובוס ללא נהג"

את הדברים אמר שגיא דגן בוועידת TechTlv של כלכליסט והפניקס. לדבריו האתגר הכי חשוב כרגע הוא תחבורה ציבורית אוטונומית: "התחלנו פרויקט משותף עם משרד התחבורה, נתיבי איילון והרשות הלאומית לתחבורה ציבורית"

"אנחנו משקיעים 1.5 מיליארד שקל בשנה, לרוב בסטארט-אפים. אבל מה שבעיקר מעניין אותנו זה טכנולוגיות חדשניות", סיפר שגיא דגן, סמנכ"ל אסטרטגיה ברשות החדשנות בוועידת TechTlv של כלכליסט והפניקס. "אציג לכם מיזם קצת שונה שהכרזנו עליו: תחבורה ציבורית אוטונומית. אחד האתגרים של האנושות כיום הוא להגיע להפחתת פליטות מסיבית. יש אתגר עצום ועלינו לקחת טכנולוגיות חדשות וצריך לנסות אותן, להכניס למודלים עסקיים חדשים ולהטמיע בצורה מסיבית בשוק. תחבורה ציבורית חשמלית אוטונומית היא אחד הרכיבים המשמעותיים ביותר לשינוי צורת החיים העירונים ולהוציא את הרכבים המזהמים מהערים, להגביר את האורבניזציה (עיור), להפחית את מחירי הדיור ולצמצם את הפקקים. לצורך כך, צריך כמות הרבה יותר גדולה של אוטובוסים".
"כשרוצים הרבה יותר תחבורה ציבורית, צריך הרבה יותר נהגים. כיום רוב הכסף ההוצאה הממשלתית על תחבורה ציבורית היא משכורות נהגים. הממשלה מוציאה 20 שקל על כל כרטיס במחיר 10 שקלים. הסובסידיה הגדולה הזו לא מאפשרת גידול אקספוננציאלי במספר הנהגים".
"אז התחלנו פרויקט משותף עם משרד התחבורה, נתיבי איילון והרשות הלאומית לתחבורה ציבורית. אנחנו נערוך סדרת ניסויים במשך שנתיים. השלב הראשון הוא נסיעה בשטח תפעולי. אחר כך נגדיל את קנה המידה של הניסוי באופן מסיבי. קיבולת גדולה של נסועה תאפשר לנו לבנות את העתיד עם חברות הטכנולוגיה. אמרה קודם לכן הד"ר קירה רדינסקי: 'בשביל לדעת מה יהיה בעתיד, צריך ליצור אותו'.
"תוך שנתיים ננסה להגיע להגיע לשלב נסיעת אוטובוס ללא נהג בנתיבי תחבורה ציבורית או בנתיבים פתוחים. אלה אתגרים עצומים. יש פה סדרה של אתגרים שצריך לעבור. אחד מהם הוא הגעה לרמה 4 של אוטונומיית הרכב - כאשר הרכב נוסע אוטונומית בסביבה מתוחמת ומוגדרת מראש. אנחנו חושבים שאפשר להגיע לשלב זה תוך שנתיים".
"הפכנו לגוף הרבה יותר אקטיבי מאשר משקיע גדול שמכניס בקשות למכונת בדיקת נאותות (Due Diligence). לשם כך, צריך ליצור ארגז חול רגולטורי שאין הרבה כמותו בעולם. יש פרויקט במישיגן, וגם בגרמניה ובסקוטלנד. עוד שנתיים נהיה המקום הכי מתקדם בעולם לתחבורה ציבורית אוטונומית. בראייה שלנו, אנחנו לוקחים פרויקטים בסיכון גבוה, ויוצרים התאמה לשוק ולמודל עסקי חדש; עם בטיחות אנחנו יודעים להתמודד. אם הפרויקט הזה ייכשל, אז ניסינו. אולם אם נצליח, כנראה נשנה את המדינה וגם את העולם".