סגור
כנס כלכלה ירוקה תמר זנדברג
(סיני דוד)

כנס כלכלה ירוקה
"אם מתווה פינוי התחנה המרכזית בת"א לא יתקדם, נכריז על האזור כמזוהם״

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, אמרה בכנס כלכלה ירוקה של כלכליסט כי יש הבנה שמה שהיה לא יכול להמשיך, "יש לנו מבחן משמעותי בתום הזיכיון לכיל לשנות את הגישה לגבי המשאב הטבעי המתכלה ששייך קודם כל לציבור"

"התוכנית לפיתוח אקלימי טכנולוגי תצא אל הפועל. ישראל כבר מובילה בתחומי המים, בחלבון אלטרנטיבי ובשאר התחומים כמו אנרגיה, אגירה, תחומים בחקלאות, כלכלה מקיימת ועוד", כך פתחה את דבריה השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג בשיחה עם צבי זרחיה בכנס כלכלה ירוקה של כלכליסט.
אין לנו חוק אקלים בגלל פיזור הכנסת
"חוק האקלים שקידמנו עבר עבודה רבה בממשלה וזה חוק משמעותי מאד, אני מקווה שעוד היום או השבוע הוא יעבור בקריאה ראשונה בכנסת, זה מהחוקים שיש היתכנות להעביר אותם. גם בתקופה כזו, אבל כמו שזה נראה היום לא נצליח לקדם אותו לקריאה שנייה ושלישית".

1 צפייה בגלריה
כנס כלכלה ירוקה 2022 תמר זנדברג השרה להגנת הסביבה
כנס כלכלה ירוקה 2022 תמר זנדברג השרה להגנת הסביבה
תמר זנדברג השרה להגנת הסביבה בכנס כלכלה ירוקה של כלכליסט
(אוראל כהן)

גם בתקופתך כמו אצל קודמייך בתי הזיקוק לא התפנו
"פינוי תעשיה פטרוכימית כל כך ותיקה שעובדת גם היום ומספקת תוצרים הכרחיים למדינת ישראל היא לא תהליך פשוט. התוכנית הזו מתקדמת משמעותית במוסדות התכנון ועשינו דרך לפינוי שלה".
אנחנו יושבים לא רחוק מהתחנה המרכזית שאת איימת להכריז עליה כאזור בעייתי ועיריית ת"א מתנגדת, הפינוי לא מתקדם
"דווקא כאן אני בהחלט הודעתי על כוונתי להפעיל סמכות שנתונה לי בחוק אוויר נקי. מדינת ישראל הודיעה לבית המשפט שאם בתוך 60 יום לא תהיה התקדמות נוספת נשקול להפעיל את סמכותנו. הכוונה הייתה ללכת למתווה שסופו יהיה פינוי של המפגע האורבני והסביבתי הזה לטובת כלל התושבים והסביבה והמתווה העירוני. אני מקווה שזה ייקרה בזמן קצר והמתווה יתקדם או שנכריז על האזור כמזוהם".
לא כדאי להכריז על זה לפני הפיזור?
"הממשלה עדיין עוברת וזה לא תהליך של חקיקה, המטרה להביא למתווה ברור שבו משרד התחבורה ועיריית ת"א יהיו מחוייבים לפזר את המסופים לאזורים אחרים, ולפנות את המפגע הזה שכבר בעת הקמתו היה טעות חמורה. קוראים לו פיל לבן אני קוראת לו פיל שחור".
מי שמרווחי מהקדמת הבחירות זו חברת כיל שהזיכיון שלה מוארך שוב ושוב
"הזיכיון פג ב-2030 לפי הסטטיסטיקה של ממשלה בשנה, יש לנו עוד 8 ממשלות ואני מקווה שפחות. אנחנו חושבים שצריך להתכונן לתום הזיכיון בעוד כ-8 שנים לרבות בתנאים הסביבתיים שהשתנו מאז שניתן הזיכיון לפני עשרות שנים. יש עבודה שצריך לעשות אותה עכשיו והיא צריכה להיעשות על ידי הדרגים המקצועיים, ללא קשר לאיזה ממשלה תהיה".
את בכנסת שנים רבות איך את מסבירה שכל הממשלות לא הצליחו לטפל בכיל?
"יש תופעה כזו, היינו בכנסת לא מזמן יחד עם מיקי רוזנטל שפרסם את הסרט המפורסם שיטת השקשוקה, יש הבנה שמה שהיה לא יכול להמשיך ומה שהיה לא מה שיהיה. יש לנו מבחן משמעותי בתום הזיכיון להפגין את זה ולשים את זה איפה שהמדיניות ולשנות את הגישה לגבי המשאב הטבעי המתכלה ששייך קודם כל לציבור ולא ראוי שיעשיר ידיים פרטיות ומעטות".
מה יהיה לגבי ההסכם עם קאצ"א?
"הוא נבלם לעת עתה, הוא בהתדיינות משפטית שיזמה קאצ"א ואני מאד גאה שהפעלתי את הסמכות הרגולטורית של המשרד כך שיותאם לתנאים הסביבתיים גם בים התיכון, קאצ"א מערערת על זה ואני לא מתכוונת לוותר על האינטרס הסביבתי של המדינה".
באיזה הישגים את גאה בתקופתך כשרה להגנת הסביבה?
"בשדרוג של חוק האקלים ובחוק האקלים, במאבק בפסולת ובפסולת הפלסטיק, הגנה על הטבע והסביבה ובתוכנית לחברה הערבית. שמנו לנו למטרה שתוך 5 שנים מצב הסביבה בכפרים הערביים ישתנה והם ייראו כמו ישוב יהודי מבחינת הסביבה והפסולת שלו. מדברים הרבה אם הניסוי הצליח או נכשל בהקשר של הממשלה והבנו שאפשר וצריך לשבת ערבים ויהודים ולעשות תיקון היסטורי".
האם תתמודדי על רשות מרצ?
"אעשה הכל להצלחת הגוש, לגבי התפקיד האישי שלי טרם החלטתי. אחרי שנה במשרד הזה אני יודעת כמה צריך להעלות את המשרד הזה לחשיבות הלאומית זו משימת חיים עבורי ואני מתכוונת להמשיך לעסוק בה".