סגור
ד"ר אורית וימפהיימר מנהלת קלינית, NANOX AI
ד"ר אורית וימפהיימר בכנס בילינסון לחדשנות ובינה מלאכותית 2023 (צילום: אוראל כהן)

כנס בילינסון
ד"ר אורית וימפהיימר: "ניצול דאטה קיים יכול למנוע מחלות ולהציל בני אדם"

כך אמרה ד"ר אורית וימפהיימר – מנהלת קלינית בחברת NANOX AI, בכנס בילינסון לחדשנות ובינה מלאכותית, והוסיפה: "אפשר למנף סריקות על מנת לחלץ עוד ממצאים קליניים רבי ערך בזיהוי מחלות כרוניות"

"סריקות CT שאנשים עוברים מכילות מידע שיכול להציל את חייהם ולמנוע מחלות כרוניות אבל הוא נסתר, אף אחד לא משתמש בו והוא מידע שהולך לאיבוד. למשל, אדם שיש לו דלקת ריאות מגיע למיון ושולחים אותו לבדיקת CT, בתמונה שמתקבלת יש הרבה מאוד מידע שאף אחד לא בודק מכיוון שהפוקוס של הרדיולוג הוא להפניה שהתקבלה מהרופא – החשד לדלקת ריאות. ברגע שהבדיקה יוצאת תקינה אותו רדיולוג ימשיך הלאה. אבל בעצם", אומרת ד"ר אורית וימפהיימר – מנהלת קלינית, חברת NANOX AI, בכנס בילינסון לחדשנות ובינה מלאכותית, "אפשר למנף את הסריקה הזאת על מנת לחלץ עוד ממצאים קליניים רבי ערך בזיהוי מחלות כרוניות, וזה מה שעושה חברת NANOX AI".
"החברה משתמשת בדאטה שקיים בבית החולים בלי קשר. לדוגמא, בכל תקופת הקורונה היו כמויות אדירות של CT שנכנסו". לדברי וימפהיימר, "אפשר לנסות לנצל את המידע הזה כדי לגלות גילוי מוקדם של מחלות שיצילו בני אדם".
"לדוגמא, אפשר למצוא סידן שמרמז על נוכחות של בעיות לב. אם יש רמה גבוהה של סידן בעורקים יש סיכון לאירוע לבבי כזה או אחר מתוך סריקה שנעשתה בכלל בשביל בעיה אחרת. הפתרון של החברה שמבוסס בינה מלאכותית יודע בצורה אוטומטית להתריע לרדיולוג על כך שיש ממצאים לבביים אצל אותו אדם ואז ניתן למנוע על ידי גילוי מוקדם את התקף הלב הבא".
"מוצר נוסף של החברה שנמצא כבר בשימוש הוא מוצר שעוסק בעצמות. על אותו צילום CT ניתן לזהות שברי דחיסה בחוליות ובעיות בצפיפות נמוכה של העצם שיכולים לרמז על אוסטאופורוזיס למשל. המוצר מתריע בפני הרדיולוג שלאדם הזה יש ירידה בצפיפות העצם וזה יכול להוביל לגילוי מוקדם של מחלות עצם".
וימפהיימר סיפרה על אישה שעברה סריקה (CT) ב-2005, ב-2008 וב-2013. באף אחת מהסריקות האלה אף אחד לא ראה שיש לה צפיפות עצם נמוכה. בשנת 2017 אותה אישה מתה בגיל 64 לאחר ששברה את האגן בנפילה ולא הצליחה להחלים ממנה. ניתן היה למנוע את זה מכיוון שבדיעבד ראו שכבר ב-2005 ניתן היה לראות את צפיפות העצם הנמוכה.
"מוצרי החברה הראו בחודש האחרון שבבית חולים בארה"ב למשל מתוך 1,421 סריקות שנסקרו, 514 אנשים, או 36% נמצאו בסיכון גבוה למחלות לב. במוצר העוסק בצפיפות העצם, מתוך 1,369 סריקות בבית חולים בניו יורק – 435 מהם, שזה 32% נמצאו בעלי צפיפות עצם נמוכה. המשמעות היא שניתן לטפל ולמנוע את השבר הבא שעלול להשבית את חייהם או להפוך אותם לסיעודיים".
"החברה עוסקת בפיתוח הבא של מוצר שיסייע בגילוי כבד שומני. המטרה היא להעצים את המידע הקיים – לתת לרדיולוגיים ולמערכת הבריאות עוד כלים קליניים על מנת למצוא את המחלה הכרונית הבאה. לעבור מטיפול מטיפול מונע. בסופו של דבר זה נותן גם ערך כספי מכיוון שבית החולים נמנע מטיפולים וניתוחים שניתן היה למנוע והמרוויחים הגדולים הם המטופלים שבאמצעות תוכנת בינה מלאכותית נמנעים ממחלות כרוניות קשות על כל המשתמע מכך".