הוועידה הכלכלית
"עומס בכבישים? בעוד שנתיים יהיה פה יותר קל"
כך אמרה מנכ"לית נתיבי איילון, אורלי שטרן, בוועידה הכלכלית הלאומית של כלכליסט ובנק לאומי. לדבריה, "היעד שלנו הוא להגיע לכך ש-40% מהנוסעים ישתמשו בתחבורה הציבורית". על העומסים החריגים באיילון בסופי שבוע, בזמן שהמשק אינו עובד, אמרה: "עדיף שנראה את איילון פעיל ולא ריק כמו במלחמה"
"עומס בכבישים? בעוד שנתיים יהיה פה יותר קל", כך אמרה בוועידה הכלכלית הלאומית של כלכליסט ובנק לאומי מנכ"לית נתיבי איילון, אורלי שטרן, בהתייחסה לעתיד התחבורה במטרופולין תל אביב.
ההצהרה הגיעה כמענה לשאלה על דברים שאמרה בראיון לתקשורת מ-2022, ובהם הבטיחה שתוך 5 שנים נרגיש הקלה משמעותית בעומסי התנועה. שטרן אישרה שהיא עומדת מאחורי התחזית הזו.
"אנחנו בתנופת בנייה בתשתיות התחבורתיות בכל הרבדים. מתחילים מהמטרו, הרכבת הכבדה, מסילה רביעית, הרחבת רציפים, חשמול, הרכבת הקלה, כשבסוף 2028 חלק מהקווים שלה ייפתחו, וכמובן נתיבי איילון שמשלימה אותם עם הרשת שלנו של אוטובוסים", אמרה שטרן.
כבר השנה צפויה להגיע המנה הראשונה: "בסוף השנה הזאת נתחיל בפתיחת הנתיבים המהירים על נתיבי איילון, ואז באמת כל מי שמגיע מאזור הצפון יוכל להשאיר את הרכב בשפיים, להגיע בשאטלים חינמיים למרכז המטרופולין, ומשם להחליף לתחבורה אחת לכל מקום שהוא רוצה ולהיכנס לתל אביב".
עד ספטמבר 2027, לדבריה, יושלמו גם החניונים בשפירים ובראשון לציון, ויופעלו קווי ה-BRT - קווי האוטובוס המהירים שינועו בתדירות גבוהה - בראשון לציון, כולל הקו החום שינוע ממשה דיין מזרחה דרך באר יעקב ורמלה.
בנושא שמעסיק נהגים רבים - פקקי התנועה בסופי השבוע - אמרה שטרן כי "זה לא המקום היחיד שיש בו פקקי תנועה בסוף השבוע. גם בארה"ב, יום שבת שהוא כמו יום שישי שלנו, הוא יום עמוס יחסית. זה אולי לא יום עבודה, אבל זה יום של בילוי והתארגנות, אנשים עושים דברים אחרים".
יותר מכך היא גם רואה את הצד החיובי של העומס: "זה אומר שאנחנו יוצאים, עושים דברים נוספים, המשק פועל. עדיף שנראה את איילון פעיל ולא ריק כמו שהיה במלחמה, כי אז המשק שלנו נעצר. אני לא רואה בזה משהו טוב".
על השאלה האם ניתן להישען על העבודה ההיברידית ובעזרת תכנון חכם של שימוש העובדים בכבישים להפחית את העומסים, השיבה שטרן: "זה שחלק מהאנשים עובדים היברידית, זה לא מוריד את כמות הרכבים". לדבריה, המפתח נעוץ ביעד שאפתני - להגיע למצב שבו 40% מהמשתמשים נוסעים בתחבורה ציבורית.
"אני לא חושבת שדווקא עבודה היברידית זה הפתרון. אני חושבת שהפתרון זה ליצור אלטרנטיבה, שבן אדם יוכל לבחור איך הוא נוסע, ומה המחיר שהוא משלם. המחיר יכול להיות לעמוד בפקק או לעקוף אותו ולנסוע באוטובוס או ברכבת".
כדוגמה למודל מוצלח ציינה שטרן את המטרונית בחיפה: "יש כרגע את השלב הראשון של ה-BRT בחיפה, שזה המטרונית. זה השלב הקודם שכרגע מאוד מאוד מרוצים ממנו. יש הרבה מאוד נוסעים, שביעות הרצון של הכלי הזה בעיקר בגלל שהוא אמין, מאוד גבוהה. הוא אמין, הוא רלוונטי, ואפשר לסמוך עליו".
בנושא הרגיש של מס הגודש נמנעה שטרן מלהביע עמדה אישית ברורה: "אני אזרחית שומרת חוק, מס הגודש הוא חוק במדינת ישראל. היה תהליך שהמדינה החליטה ליישם אותו, ואנחנו, חלק מהתפקיד שלנו זה באמת ללוות את התהליך הזה. לכן זו לא שאלה אם אני אוהבת או לא אוהבת את זה".
לסיום, שטרן נשאלה מה היא חושבת על כך שהיא בין הנשים הבודדות שמובילות גוף תשתית לאומי: "אני שמחה להגיד שבחברת נתיבי איילון אנחנו מדברים על 50% נשים, גם ברמת ההנהלה הבכירה וגם ברמת העובדות והעובדים". היא קראה לנשים נוספות להצטרף לתחום: "אני מקווה מאוד שמי שרואה אותי וחוששת לא תחשוש ותבחר בתחום הזה, כי בסוף בענף התשתיות והבנייה, יש אינספור תפקידים. כולם לאנשים יצירתיים שרוצים לשנות את המציאות".
























