סגור
ועידת התחזיות אורי וטרמן
(צילום: סיני דוד)

ועידת התחזיות
"החקלאים נותרו לבד ולקחנו אותם תחת חסותנו. הציבור מגלה סולידריות אדירה"

אורי וטרמן מנכ״ל שופרסל דיבר על האתגרים של רשת שופרסל מול המצב המלחמתי בוועידת התחזיות של כלכליסט, בשיתוף בנק הפועלים והפניקס: "חלק מהסחורה היום פחות איכותי, כי החקלאים עובדים במציאות מורכבת - האחריות שלנו היא לשמור שיהיו מינימום עליות מחירים"

המשק בשגרת מלחמה ואיתה מגיעה החשש ממיתון ומהתייקרויות - בעיקר במחירי המזון והטואלטיקה. מנכ"ל שופרסל אורי וטרמן שוחח עם נטע-לי בינשטוק מכלכליסט בועידת התחזיות של כלכליסט בשיתוף בנק הפועלים והפניקס, על האתגרים בימי מלחמה, ועל התחזיות ליום שאחרי.
אתם כרשת המזון הגדולה בישראל התגברתם על הקשיים של תחילת המלחמה?
"בשבוע הראשון היה חוסר ודאות, פיקוד העורף יצא אז בהודעה לאגור מים ומזון אבל מאז הצריכה חזרה להיות נורמלית. שופרסל שהיא חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית פתחה כבר מהיום הראשון את הסניפים מהצפון ועד הדרום. בשדרות פתחנו ביום שני ובאופקים ביום שלישי אחרי שמנכ"ל הסניף אבי זקוטו נרצח בשבת. אנחנו בשגרת מלחמה ולא חסר שום דבר".
החוק לסימון ארץ המקור על תוצרת חקלאית נכנס השבוע לתוקף. זה משהו שמשפיע עליכם?
"שלושה שבועות לתוך המלחמה פנו אלי מאיגוד החקלאים וביקשו שנקדים את הסימון והיינו הראשונים שסימנו תוצרת ישראל בסניפים. מהרגע הראשון הבנו שהחקלאים של ישראל הם גיבורים ששמו אותם בצד. שופרסל כבר שנים מטפחת את החקלאים ומנהלת מערכת יחסים איתם, מלכתחילה מעל 90% מהתוצרת של שופרסל היתה מחקלאי ישראל ועכשיו הרבה יותר, אז הסימון של התוצרת היא חלק מהאחריות שלנו. חלק גדול מהסחורה היום פחות איכותי, סחורה שלפני כן לא היתה עוברת את המיון אבל היום כן כי החקלאים עובדים במציאות מורכבת בלי כוח אדם".
זה חשוב מאוד אבל את הצרכן הישראלי מעניין המחיר. הסנטימנט מחזיק מים ביום שאחרי?
"הציבור הישראלי סולידרי ואנשים מעריכים את התמיכה בחקלאים. לגבי המחירים יש לכולנו אחריות, הדולר חזר להיסחר בסביבת 3.6 שקלים, וגם הסיפור של הסחורות שמגיעות מהים האדום חוזרים לשוט לכאן. אני מאמין בעם שלנו ושופרסל הוא פסיפס של מדינת ישראל. יש לנו עובדים מכל המגזרים והמגדרים- ערבים ויהודים, חרדים וחילונים, גברים ונשים. שליש מההנהלה שלנו הן נשים.
משרד הכלכלה מצא שהמחירים עולים, חלק בצדק וחלק ממש לא. אתה חושב שיש מי שמנצל את המצב?
"מי שמנצל את המצב פושע. אנחנו אמרנו בתחילת המלחמה ששופרסל בעת הזו לא תעלה מחירים ואכן העלנו הכי פחות וגם מה שעלה זה התייקרות של עגבניה או עוף שאין לנו שליטה על זה. האחריות שלנו היא לשמור שיהיו מינימום עליות מחירים".
ספקים מתחילים לדבר שבעתיד יהיו התייקרויות, אתם חוזים שתוכלו לעמוד בלחץ?
"נעשה את כל מה שאנחנו יכולים כדי להתמודד עם האירוע של עליית מחירים. אנחנו חברה עסקית ואנחנו בתקופת מלחמה ונעשה מה שאפשר.
השקעתם 700 מיליון שקל במרכזים אוטומטיים וטכנולוגיה חדישה ואתם קצת מתקשים להחזיר את ההשקעה ומנכ"ל האונליין עזב. מה קורה עם האונליין?
"שופרסל אונליין זה מנוע הצמיחה הכי חשוב שלנו, אנחנו מייצרים חלק גדול מההכנסות שלנו מאונליין ומאמינים בתחום, בטח בתקופת מלחמה. יש לנו עשרות אלפי משלוחים בשבוע, אנחנו לא מתקשים להחזיר את ההשקעה, אנחנו מתייחסים לזה כהשקעה אסטרטגית עבורנו. לפני המלחמה הגיעו מנכ"לים מכל העולם לראות את המחסנים האוטומטיים שלנו, שאמורים לאפשר להגיע לכמות משלוחים גבוהה ביעילות גבוהה. אני מאוד מאמין בפרויקט הזה".
יש מצוקה מאוד קשה של עובדים וגם אתם לא מצליחים לגייס. מה עושים?
העובדים של שופרסל זה הנכס הכי גדול שלנו. בשבוע הראשון כשהרשתות המתחרות שלנו לא פתחו אנחנו פתחנו. עובדים שלנו סיכנו את עצמם תחת אש כשהמשפחות שלהם מפונות. יש אתגרים בגיוס עובדים בישראל ואנחנו מתמודדים בעיני הכי טוב שאפשר ובמקביל משקיעים בטכנולוגיה".
מדברים על מיתון ביום שאחרי ועסקים שיתקשו לחזור. איך אתם נערכים לזה? מה הצפי שלך ל-2024?
"הולכת להיות שנה מאתגרת מכיוון שתהיה שנת מלחמה עם עובדים במילואים וקשיים. אבל אנחנו מדינה חזקה ונצטרך כחברה וקהילה להיות יותר צנועים וקשובים, קצת יותר מחבקים וקצת פחות ציניים. תהיה שנת מעבר לקראת 2025 אבל אנחנו חזקים"
אתם נערכים לתרחיש של צמצום צריכה משמעותי?
"אני לא חושב שיהיה צמצום כזה בצריכה, יהיו פחות נסיעות לחו"ל, אנשים נמצאים בבית עם הילדים וקונים מזון. יהיו קשיים כלכליים שכמובן ישפיעו, מזון זה משהו שאנשים צריכים לקנות, אז יכול להיות שיהיה שינוי בתמהיל ופחות פרימיום, אבל שופרסל ערוכה, היא חברה מאוד חזקה עם מגוון פעילויות עסקיות - סניפים גדולים, סניפים בעיר, אונליין וגם רשת פארם, אז אנחנו בטוחים שיהיה בסדר".