סגור
כנס משפיעות על הכלכלה - פאנל עמליה אברמוב, ענת גואטה, ח"כ אפרת רייטן מרום
(צילום ועריכה: רן לוי)

משפיעות על הכלכלה
“כשמגיעים לשולחן ללא אגו, אפשר להניע תהליכים“

כך אמרה ענת גואטה, יו"ר רשות ני"ע, בכנס כלכליסט. עמליה אברמוב, אמדוקס: "בהייטק כוחות החדשנות מייצרים דרייב לייצר יותר שוויוניות"

"בחלוף שנה וחצי מהקמת פורום 35+ לאיזון מגדרי בדירקטוריונים, אנחנו רואים תנועה משמעותית בשוק ההון”, כך אמרה ענת גואטה, יו”ר רשות ניירות ערך ומקימת פורום 35+, בפאנל בכותרת “בעסקים, בפוליטיקה ובכלכלה: נשים פורצות גבולות וחסמים”, בהנחיית סופי שולמן. עוד השתתפו בפאנל עמליה אברמוב, נשיאת חטיבת הבנקאות באמדוקס, וח”כ אפרת רייטן מרום, יו”ר סיעת העבודה.
שבועיים לפני סיום תפקידה אמרה גואטה כי “הדבר המשמעותי שיישאר אחריי הוא השקיפות – כיום כולם יכולים לראות בקליק מה שיעור הגיוון בחברה ולהביא נתון זה בחשבון. אני מאמינה בכוחו של היחיד לשנות מציאות וכשהנתונים שקופים, הקריאה לפעולה ברורה".
בתקופתך כל הרגולטוריות הפיננסיות היו נשים - השיח השתנה?
גואטה: "זה היה רגע קסום. נכנסתי לחבורה של חמש נשים בתחילת 2018, כולן נשים אמיצות וחסרות אגו, ועשינו דברים יוצאי דופן. כשמגיעים לשולחן ללא אגו, ניתן להניע תהליכים".
עמליה אברמוב, הקמת סוג של סטארט־אפ, 500 עובדים בחטיבת הבנקאות. עשית משהו גם כדי לקדם נשים?
אברמוב: "אני תמיד עושה. זו חובה שלי לדאוג לקדם גיוון, הכלה ושוויון מגדרי. אני הקמתי יחידת פתרונות טכנולוגיים לבנקאות ובמסגרת בניית החברה פגשתי מצבים שבהם הרבה יותר קל לגייס גברים. מגיעים יותר קורות חיים של גברים. כשחיפשתי מנהלי מכירות היה קל מאוד לבחור בגברים. יש שווקים, למשל בסינגפור, שבהם קשה לפרוץ את זה, ואנחנו ביקשנו שם דווקא קורות חיים של נשים. בסוף בחרתי מועמדת שהתאימה לתפקיד - אבל בעולם זה לא מגיע באופן טבעי ולא באופן אוטומטי. יש לפעול בחקיקה וביצירת נהלים כדי לגייס נשים"
ההייטק הוא ענף צעיר יחסית ומובילי - מדוע נשים לא מקודמות?
אברמוב: "עולם ההייטק דינמי, מהנה, אבל הוא תובעני, הוא גלובלי. יש בו החלטות קשות, שאישה צריכה לעשות. צריך לתכנן את זה. אני כיום מסייעת בפורומים רבים שמקדמים גיוון והכלה, כמו פורום שוות, שבהם אני מסייעת לנערות בנות 17 להחליט איזו בגרות יעשו, איזה תואר, איזה תפקיד בצבא. והן גם מעלות שאלות כמו 'כיצד אנהג כשאהיה אמא?'. כיום יש לבחור שותפים באופן נכון, לבחור סביבה תומכת. לבחור מעסיק נכון שמאפשר לממש פוטנציאל".
אפרת רייטן, איך את מסכמת את אירועי "יום השיבוש הלאומי"?
רייטן: "בכנס כזה אני נזכרת שיש מציאות אחרת. אני הייתי שותפה במשרד גולדפרב זליגמן ואם היה אפשר להחזיר את הגלגל לאחור - הייתי מסתפקת במה שהיה, כי כיום העולם חשוך. מה שקורה בכנסת אינו דומה לעולם שבו אתם חיים. בכנסת הקודמת היו 36 נשים, היו שרות, היו מנכ"ליות. היום בקושי יש. הנשים לא נשמעות, לא קיימות. שתי מפלגות בקואליציה הן ללא נשים. מה זה ההפגנות על הדמוקרטיה אם לא על ערכי השוויון?
"בשנה שעברה כשהייתי בקואליציה דרשתי 50% נשים שופטות. מתוך 140 שופטים בכל הערכאות, מעל חצי היו שופטות. כשאין נשים בשטח, אף אחד לא דואג לזכויות הנשים. וכיום כשביום האישה הלאומית מדברים רק על אשת ראש הממשלה שהלכה לעשות פן, מה זה אומר עלינו הנשים?".
עד כמה המיזוגיניה הזאת משפיעה על העולם העסקי?
גואטה: "אנו מדינה קטנה ושוק קטן ויש דיפוזיה בין העולמות. אבל יש גם נקודת אור שאני מאמינה בה: אני רוצה לומר שלכל אחד מאיתנו יש כוח גדול. אנו שולטות בהחלטות הצרכנות של הבית שלנו. חוץ מזה, בסוף מי שיכולים להזיז את המחט הכי חזק הם בעלי מניות. סך החיסכון שמנוהל עבורנו עומד על 2.8 טריליון שקל, וחצי מזה שייך לנשים. יש לנו חסכונות לטווח ארוך. מתי יצרתם קשר עם מנהל ההשקעות שלכם ושאלתם כמה ההשקעות הן שקולות מגדר? זו חובתנו".
אברמוב: "יש מחקרים רבים שמראים שגיוון מגדרי בהנהלות של חברות תורם לשורת הרווח של כל עסק . הכוח הוא בידיים של הגברים שחושבים יחד איתנו שוויונית. כיום אין מספיק נשים בעמדות בכירות ואני מאמינה שבעולם ההייטק כוחות החדשנות מייצרים את הדרייב לייצר יותר שוויוניות. זה צריך לבוא מהחקיקה. לא יכול להיות שאישה תרוויח 30% פחות מגבר. אני רוצה להאמין שזה ילך ויתקדם, אם כי לאור המצב – האופטימיות לפעמים נשברת".
מה למדתן מאמא?
אברמוב: "אמי היקרה היא המודל שלי. היא אשת חזון, היא גידלה שמונה ילדים, שלושה דוקטורים, עורך דין, בכירי תעשייה, שש בנות ושני בנים. והיא גידלה אותנו לתפארת. והקימה עסק והוציאה אותנו ממעגל העוני".
רייטן: "אבי אמר לי תמיד שאני לא פחות טובה ולי יש שני אחים. אבי זיכרונו לברכה לימד אותי מגיל אפס שרואים בי שווה. שהכול פתוח בפניי. זו תחושה מדהימה. וכשיש אמא אוהבת, אז זהו שילוב מדהים".
גואטה: "הוריי מיום לידתי נטעו בי הרגשה שאין דבר שאיני יכולה להשיג - ולי יש ארבעה נכדים, שלוש מהן בנות והן מנהיגות העתיד".