סגור

TechTLV 2024
חמש סיבות לאופטימיות זהירה בתחום הפודטק הישראלי

משברים גיאופוליטיים מובילים לעלייה בביקוש לפתרונות שמציע הפודטק, ההשקעות הן לרוב מצד משקיעים אסטרטגיים שמושפעים פחות ממשברים קצרי טווח, ומצבת כוח האדם בפודטק "רזה" באופן יחסי - אלה ואחרים נותנים בסיס להנחה שתעשיית הפודטק הישראלית תצליח להתגבר על המשבר שיצרה המלחמה בעזה

ביטול אירועי שבוע הפודטק הישראלי בתחילת חודש נובמבר בעקבות פרוץ מלחמת 'חרבות ברזל' (אירועים הזוכים לנוכחות של אלפי נציגים של תעשיית הפודטק העולמית), בישר את תחילתה של תקופה, אשר תהיה בוודאי מורכבת מאוד עבור תעשיית ההייטק בכללותה. יחד עם זאת, לתעשיית הפודטק יתרונות מובנים בהתמודדות עם עתות משבר ככלל ומשברים מקומיים בפרט.
תעשיית הפודטק הישראלית עליה נמנים מאות סטארטאפים, זכתה ללא מעט ענדה בשנים האחרונות. בדומה לתחומי ההייטק האחרים, התעשייה נהנית מיכולות הפיתוח, ההמצאה והשילוב הטכנולוגי שמציעה לה אומת ההייטק, לצד יזמות ויצירתיות כמו גם תמיכה ממשלתית משמעותית, בין השאר, באמצעות רשות החדשנות. לצד כל אלה נזקפת הצלחתה של תעשיית הפודטק להתכווננות הגלובלית כאסטרטגיה (בהינתן השוק המקומי המוגבל) אשר מתאימה לגיוס השקעות מקרנות ומשקיעים זרים, לשיתופי פעולה עם שחקנים בעלי נכוחות גלובלית וליצירת בסיס לקוחות רחב. יתרון נוסף לתעשייה המקומית קיים באפשרויות ליישם ולהטמיע טכנולוגיות חדשניות, פרי מחקרים פורצי דרך שמקורם באקדמיה ומוסדות המחקר, לצד שילובן של טכנולוגיות קיימות מתחומים משיקים, כמו תעשיית הביוטק.
כל אלה תרמו באופן משמעותי למיקומה של תעשיית הפודטק הישראלית בעמדת מובילות עולמית. להמחשה נתח של כ-40% מסך ההשקעות העולמיות בתחום תחליפי החלבון בשלוש השנים האחרונות (מעל מיליארד דולר בתחום זה בלבד) הופנו לחברות ישראליות ומיקמו את ישראל כשנייה בהשקעות בתחום זה אחרי ארה"ב.
כמי שמלווים עשרות רבות של חברות בתחום הפודטק, אנו מזהים מאפיינים משותפים למרבית הסטרטאפים הפועלים בתחום, שיש להניח כי יעניקו להם נקודת פתיחה עדיפה בהתמודדות עם תקופת המשבר הזו:
1 צפייה בגלריה
שרית פירון טל קרפלוס שותף במחלקת ההיי-טק במשרד שבלתTeam8
שרית פירון טל קרפלוס שותף במחלקת ההיי-טק במשרד שבלתTeam8
טל קרפלוס שותף במחלקת ההיי-טק במשרד שבלת
ביקוש במגמת עליה תמידית. התרומה לביטחון התזונתי נמנית על המטרות העיקריות שחברות רבות הפועלות בתעשיית הפודטק שמות לעצמן ומייעדות למוצר או השירות שהן מציעות. יצירה, שימור וטיוב של בטחון תזונתי הינם בבחינת צורך מהותי ותנאי הכרחי להמשך קיומה של האנושות והביקוש האדיר לפתרונות מתאימים ילווה אותנו עוד שנים רבות. משברים גיאופוליטיים ותוצאותיהם מובילים לעיתים קרובות להעצמה בביקוש לפתרונות בתחום זה. ראו למשל את הפגיעה הקשה בביטחון התזונתי העולמי כתוצאה מהמלחמה באוקראינה והתובנות באשר לשבריריות שרשרת האספקה העולמית של החיטה.
שיתופי פעולה טכנולוגיים כעניין שבשגרה. סטרטאפים רבים בתעשייה משלבים כוחות עם שחקנים אחרים מתוך רצון משותף להקטין את הסיכון שבפיתוח עצמי רב תחומי, תוך נכונות לעבוד יחד בשלבי הפיתוח, המחקר וניסויי ההרצה (לעיתים במספר פרויקטים מקבילים). לעיתים קרובות מצליחים סטרטאפים לשלב כוחות עם חברות רב לאומיות בעלות אמצעים משמעותיים המאפשרות חיסכון משמעותי בעלויות המחקר והפיתוח, גישה לתשתיות רבות ערך ופיזור גדול יותר של סיכון בהשוואה לחברות שמרבית הפיתוח שלהם נעשה "בתוך הבית".
גמישות וורסטיליות טכנולוגית. חברות רבות משלבות מספר טכנולוגיות שמפותחות במקביל, תכונה אשר באופן טבעי מגדילה את האתגרים הנצבים בפני החברה ומאידך מקנה להן יכולת לשנות בקלות יחסית ותוך כדי המחקר והפיתוח את התוצר או השירות שהן מתמקדות בו. היכולת לבחור ולקדם טכנולוגיה או פתרון שבו יש להן יתרון יחסי מגדיל את סיכויי ההצלחה והשרידות ככלל ובעתות משבר, כאשר נדרשת מובהקות רבה יותר של יתרון תחרותי, בפרט.
משקיעים אסטרטגיים. השקעות בסטראטפים בפודטק מגיעות במקרים רבים ממשקיעים אסטרטגיים, חלקם ענקים בתחומם. משקיעים אלה מושפעים פחות משינויים גיאופוליטיים ומשברים קצרי טווח וניחנים, ובדרך כלל, ביתר אורך רוח בנסיבות בהן ההצלחה נדחית או מתעכבת.
תקציב הוצאות כוח אדם. על פי רוב, מצבת כוח האדם בפודטק "רזה" באופן יחסי, בעיקר בשנים הראשונות בהשוואה לממוצע הכללי בהייטק והוא מממן בעיקרו את אנשי המחקר והפיתוח. מבנה זה מאפשר לקיים את פעילות החברה על פני תקופות ארוכות יותר, באופן יחסי, בהינתן סבבי גיוסי הממוצעים בהייטק ואף לרווח את סבבי הגיוס ובכך לגשר, עם קצת מזל, על תקופות משבר קצרות.
המחבר, טל קרפלוס, הוא שותף במחלקת ההיי-טק ומוביל את פרקטיקת הפודטק במשרד שבלת