סגור
כנס גיימינג - פאנל איתן רייסל ואיזי וידרה
(סיני דודפור)

ועידת הגיימינג 2021
איזי וידרה: "יזמי גיימינג מנוסים יכולים לגייס לפני שפיתחו מוצר"

וידרה, מייסד ושותף מנהל קרן Reimagine Ventures, ואיתן רייסל מייסד ושותף מנהל VGames השתתפו בפאנל בוועידת הגיימינג של כלכליסט. רייסל: "הכי חשוב ליזם זה לשחק - אחרת לא יבין את התחום"


עולם הגיימינג לא עניין משקיעים עד לפני שנים אחדות. ההצלחה העצומה של פלטפורמות אינטרנט כגון מיינקראפט, רובלוקס, פורטנייט ודומותיהן הוכיחו שהן הפכו למעשה לתעשיית הבידור הגדולה כיום בעולם. כזו שמגמדת את כל תחומי התוכן האחרים כולל קולנוע ומוזיקה.
איתן רייסל, מייסד ושותף מנהל VGames, ואיזי וידרה, מייסד ושותף מנהל קרן Remagine Ventures, שהשתתפו היום (ה') בפאנל בוועידת הגיימינג של כלכליסט, הם משקיעי הון סיכון מהדור החדש. שניהם גדלו בגוגל וכיום עוסקים בהשקעות בתחומי הגיימינג. לשניהם גישות משלימות לתחום.
"אנחנו קרן שמשקיעה רק בחברות משחקים שמייצרות תוכן", הסביר רייסל בפאנל בהנחיית כתב כלכליסט מאיר אורבך. "אנחנו קרן של 60 מיליון דולר ורצים כבר שנה וחצי. עד כה ביצענו 17 השקעות, כחצי מהן בישראל". רייסל מחבר את תעשיית הגיימינג לתחום הבידור. לדבריו מדובר בתעשייה שמאוד דומה לתעשיית הבידור המסורתית בכך שהיא עוסקת בתכנים. אבל הוא רואה בזה גם סיכון: "כמו בסרטים או סדרות, אתה לא יודע אם תחזיר את ההשקעה", הוא מסביר. מנגד הגודל של התעשייה הוא גם יתרון, "זו תעשייה שכבר גדולה יותר מאשר תעשיית הסרטים והבידור", אומר רייסל.
1 צפייה בגלריה
פאנל גיימינג ניישן מימין איתן רייסל איזי וידרה כנס גיימינג
פאנל גיימינג ניישן מימין איתן רייסל איזי וידרה כנס גיימינג
מימין: איתן רייסל מייסד ושותף מנהל VGames, ואיזי וידרה מייסד ושותף מנהל קרן Remagine Ventures
מנגד הקרן של איזי וידרה פחות ממוקדת בתוכן, "אנחנו קרן סיד ופרה-סיד לבידור, גיימינג ומסחר", הוא מסביר. לדבריו כמות הזמן שצרכנים מוציאים בגיימינג "מטורפת". לראיה הוא מצטט את מנכ''ל נטפליקס, שאמר שהמתחרה הגדול שלהם זה פורטנייט - "לא מפתיע שהם מקימים פלטפומרת גיימינג", אומר וידרה.
המציאות הווירטואלית והמוגברת (VR ו-AR בהתאמה, ר''ק) מהווים כיום מטרה לכל חברות הטכנולוגיה הגדולות. אבל מדובר בתחום שקשה מאוד לפיצוח. הוא דורש ציוד נפרד ולרוב גם יקר יחסית. ישנם המון ניסיונות למצוא את ה"פיצוח" הגדול, אך עד כה לא ניתן לומר שהפורטנייט הבא יגיע דרך עדשות של משקפי מציאות מדומה או מוגברת. לדברי רייסל זה כיוון בעייתי מכיוון ש"אנחנו לא יודעים איך להוון את התחום עדיין. אבל נגיע לזה."
וידרה מוסיף שלמרות זאת "כשאני מצליח למצוא בידול במשחקים או פיצוח, מעניין אותנו מאד להשקיע". כדוגמה הוא מציג את רובלוקס, פלטפורמת גיימינג שהונפקה לא מכבר ומאפשרת למשתמשים או למפתחים חיצוניים לפתח משחקים עבורה - במילים אחרות היא לא מייצרת את התוכן אלא רק את התשתית שמאפשרת להריץ אותו.
גם מושגים כגון מטה-וורס (Metaverse) עדיין לא ברורים אבל הם מציגים רעיון של עולם VR שבו השחקנים יכולים להסתובב כמו בעולם האמיתי. זה קונספט שגם פייסבוק הודיעה לפני כמה ימים על
כניסה אליו.
"בסוף זה ביזנס של כסף. חברות צעירות עושות מיליוני דולרים כל שנה. היופי במשחקים הוא שכל הדאטה בחוץ - אתה יכול לדעת מהר מאוד כמה כסף היא באמת עושה", מסכם רייסל. וידרה מוסיף: "היתרון הוא שהיזמים יודעים לומר מראש כמה כסף הם יעשו בתחום הזה. חברות כמו פייסבוק ומיקרוסופט קונות חברות פיתוח משחקים בהיקפים גדולים. אני חושב שאנחנו רק בגל הראשון של העולם הזה. אבל צריך להיזהר".
מה העצה שלכם ליזמים?
רייסל: "יש פה אקוסיסטים מטורף ולא חייבים ללכת למקומות המוכרים. הכי חשוב ליזם זה לשחק - אחרת לא יבין את התחום".
איזי: "יזמים מנוסים יכולים לגייס לפני שפיתחו מוצר. חשוב לא לגייס יותר כסף ממה שצריך. אפשר לבנות משחק גם בעלות נמוכה יחסית. צריך להתחיל בקטן ובזול".