סגור
כנס חוסן בהייטק AISRAEL - פרופ' רן בליצר, דניאלה גלבוע, נועם סולומון, פרופ' איל צימליכמן
(צילום: סיני דוד, יריב כץ)

AISRAEL 2024
"אנחנו יעילים פי 100 בלזהות אנשים עם המחלה שגורמת לסרטן ושחמת כבד"

כך אמר פרופ' רן בליצר, סמנכ"ל וראש מערך החדשנות בקופ"ח כללית בכנס AISRAEL של מיקרוסופט וכלכליסט בפאנל בנושא השפעת מהפכת ה-AI על עולם הרפואה. פרופ' איל צימליכמן, סמנכ"ל חדשנות, במרכז הרפואי שיבא: "ברמה הלאומית העשור הקרוב חייב להיות בתחום הבינה המלאכותית בבריאות"

"מדינת ישראל היא בפירוש מובילה עולמית בתחום ה-AI ברפואה ומערכות בריאות". את הדברים האלה אמר פרופ' רן בליצר, סמנכ"ל וראש מערך החדשנות בקופת חולים כללית בפאנל בנושא השפעת מהפכת ה-AI על עולם הרפואה והבריאות, בכנס AISRAEL של מיקרוסופט וכלכליסט בהנחיית אליחי וידל, עורך אתר CTech. "אם לא נעשה השקעה לאומית משמעותית נתקשה מאוד להישאר מובילים במירוץ הזה. ישראל היא אחד המקומות הבודדים בעולם כיום שכשאתה נכנס לרופא המשפחה הוא רואה על המסך מדי בוקר פלט של מסקנות של מערכות בינה מלאכותית שעוברות על כל התיק הרפואי ונותנות תובנות כמו את מי להזמין באופן פרו אקטיבי כדי למנוע תחלואה עתידית, או רפואה מונעת מבוססת מודלים של ניבוי לטיפול על סמך המחלות שיהיו לאנשים בעתיד. המערכת עוברת על כל התיק הרפואי ומכניסה לאלגוריתמים שאומרים מה הטיפול האידיאלי לאותו מצב. אין עוד מערכת בריאות שעושה את זה בעולם ברמה היומיומית באופן שכללית עושה כל בוקר ואנחנו בחזית, אבל המירוץ הוא מטורף וכל שבוע הטכנולוגיה מתעדכנת וחייבים תמיכה לאומית ומשאבים נוספים".
איפה המדינה נמצאת בפעילות הזאת מבחינת השקעות ורגולציה?
"הפערים הולכים ומצטמצמים", אומר פרופ' איל צימליכמן, סמנכ"ל חדשנות וטרנספורמציה, המרכז הרפואי שיבא. "לישראל יש שלושה יתרונות: בתחום הדאטה, בטאלנט האנושי וברגולציה שמאפשרת לעשות את זה. אבל חייבים להצהיר ברמה הלאומית שהעשור הקרוב חייב להיות בתחום הבינה המלאכותית בבריאות, כפי שהעשור האחרון היה בסייבר. צריך להשקיע השקעות ספציפיות גם ברמת הטאלנט האנושי ללכת לתחום הבריאות, להמשיך לייצר רגולציה שהיא צעד אחד קדימה מהעולם ולתת את התמריצים המתאימים.

1 צפייה בגלריה
כנס חוסן בהייטק AISRAEL - פאנל בריאות מימין אליחי וידל פרופ' רן בליצר דניאלה גלבוע נועם סולומון פרופ' איל צימליכמן
כנס חוסן בהייטק AISRAEL - פאנל בריאות מימין אליחי וידל פרופ' רן בליצר דניאלה גלבוע נועם סולומון פרופ' איל צימליכמן
פאנל בריאות. מימין אליחי וידל, פרופ' רן בליצר, דניאלה גלבוע, נועם סולומון ופרופ' איל צימליכמן
(צילום: יריב כץ)

מה היתרון של חברת ImmunAI כחברה ישראלית?
"אנחנו בונים כמעט שש שנים פלטפורמה למיפוי המערכת החיסונית", מספר נועם סולומון, מנכ"ל ImmunAI. "מערכת החיסון שלנו עומדת בבסיס כל הדברים שקורים לנו – בריאות, חולי, הזדקנות- וכשאנחנו מבינים אותה יותר טוב אנחנו יכולים לעזור לאנשים להישאר יותר בריאים ולמצוא טיפולים רפואיים טובים. אנחנו עובדים עם חברות תרופות לעזור בהאצת תהליך פיתוח התרופות. ה- headquarter ,המעבדה הראשית והפיתוח העסקי בארצות הברית, אבל יש לנו כ-80 אנשים בישראל ויש כאן הרבה יתרונות כמו ההון האנושי שכולל אלמנט יזמי מאוד גבוה ובזכות זה מתקדמים מאוד".
גם ב- AIVF מרגישים יתרון וגאווה לאומית ייחודית?
"אנחנו עושים אופטימיזציה לטיפולי הפריה חוץ גופית באמצעות AI והזווית הישראלית אצלנו מאוד שורשית, כי ישראל היא לא רק סטארט-אפ ניישן אלא גם IVF ניישן. אין לזה אח ורע בעולם", אומרת דניאלה גלבוע, מייסדת משותפת ומנכ"לית AIVF. "הטיפולים פה מסובסדים על ידי קופות החולים עד גיל 45 ואנשים יכולים לעשות IVF עד להצלחה, לעומת ארצות הברית שטיפולים יכולים להגיע לעשרות אלפי דולרים והרוב מוותרים על חלום ההורות. אני צמחתי במעבדה של בלינסון והידע, הנסיון והיכולות שאנחנו מביאים לעולם גדול. יש אצלנו data base ודרייב פנימי של אנשים שקשה למצוא במקומות אחרים בעולם. טכנולוגיה שעושה אופטימיזציה ל-IVF ונוגעת בהרבה מאוד אנשים בעולם חייבת להיות טכנולוגיה ישראלית".
איפה הקורונה ואירועי שבעה באוקטובר פגשו אתכם במרכז החדשנות בשיבא?
"המרכז הרפואי שיבא היה מאוד מעורב בטיפול הראשוני בפצועים, בעיקר בעולמות השיקום", מספר צימליכמן. "הבנו בשלב מאוד שהאתגר המרכזי הולך להיות שיקום בבריאות הנפש וכבר ב-8 באוקטובר התחלנו לחפש פתרונות שיאפשרו לנו להעלות משמעותית את הקיבולת לטפל בהרבה פצועים שיצטרכו שיקום ונפגעי בריאות הנפש. לדוגמה, השתמשנו בבינה מלאכותית כדי לתת פידבק לפצוע שמתאמן, דבר שמאפשר לפיזיותרפיסט אחד לטפל בפי ארבעה מטופלים. בתחום בריאות הנפש פיתחנו עם מיקרוסופט וKPMG אווטאר שמעמיד שיחה מלאה עם כל נפגע פוסט טראומה כדי לאבחן ויש 94% דיוק מול הפסיכיאטר המומחה. האוואטר מזהה את החומרה של המחלה ומציע את הטיפול והרופא מחליט".
אין חסם שבולם את האנשים להיפתח לפני מכונה?
"עשינו מחקרים וכששאלנו את המטופלים איך הרגישו מול המכונה, הרבה נתונים בתחום האמפטיה מורים שהמכונה קיבלה ציון יותר גבוה".
בליצר מספק דוגמה מספרית. "אנשים לא יודעים שהם חולים בדלקת כבד נגיפית C, עד שהם לא נבדקים. אנחנו כל שנה עושים בדיקות סקר לאוכלוסיות בסיכון ומתוך 50 אלף נבדקים נמצאים 38 חיוביים שמקבלים טיפול. הפעלנו את הבינה המלאכותית מול המחלה השקטה כדי למצוא שינויים קטנים שאי אפשר לראות בעין אנושית ולזהות את האנשים בסיכון. מתוך 500 אנשים שבדקנו 38 נמצאו חיוביים, מה שאומר שאנחנו יעילים בכללית פי 100 בלזהות אנשים עם המחלה שגורמת לסרטן ושחמת כבד. ישראל היא מגדלור לעולם של טכנולוגיה מתקדמת ו-AI בבריאות וזה לא רק אירוע בריאותי אלא אירוע של חוסן לאומי. היכולת שלנו להיתפס בעולם בתור מגדלור של מדע וחדשנות, בריאות וטכנולוגיה היא חלק מהאופן שבו מדינת ישראל היום צריכה לשקם את המעמד שלה בקהילה הבינלאומית".
מה אתם עושים כדי להביא טאלנטים לעולם הרפואה?
"אחרי הקורונה היה שינוי תפיסתי אצל הרבה אנשים שמחפשים משהו עם אימפקט", אומרת גלבוע. "כשאתה נוגע בחולה ומטופל אתה עושה משהו אמיתי לחיי אנשים והערך של זה הוא אדיר. זה מביא המון אנשים טובים". סולומון מוסיף "מהנדסים זה כח אדם מאוד מבוקש בארץ. היכולת שלנו לנצח בדבר הזה לטוח הארוך היא לשכנע אנשים שמגיעים מתחומי ההנדסה הרווחיים מאוד שתחומי הרפואה והביולוגיה מעניינים מאוד וצריך לחשוב איך לעודד אנשים להגיע. ברגע שמגיעים אלינו אותם מהנדסים הם נשארים בגלל המשמעות והאיכות של הצוות.
כולם מדברים על גנרטיב AI כאילו הבינה מלאכותית זה רק היכולת לארגן טקסט, אנחנו מתעסקים במדע שקורא MRNA מתאי מערכת החיסון. זה דורש מחקר של שנים וזה יקר. גייסנו קרוב ל-300 מיליון דולר והייתי רוצה שהמדינה תבין שזה ממש הכרחי, גם כדי שטאלנט לא יעזוב מעבר לים וגם בגלל שזה העתיד: לא רק להשתמש בחדשנות קיימת ולהטמיע אותה אלא לעשות מחקר ופיתוח עמוק, דבר שישראל יכולה להיות מספר אחד בעולם".